لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۹

نگرانی‌ها در فرانسه از حملات تروریستی به «هدف‌های نرم» در جام ملت‌ها


ویدئوی منتشر شده از فرد بازداشت‌شده در اوکراین
ویدئوی منتشر شده از فرد بازداشت‌شده در اوکراین

یک مقام ارشد ضدتروریستی فرانسه به خبرگزاری آن کشور گفته با وجود همه آمادگی‌های امنیتی برای مسابقات فوتبال در جریان جام ملت‌های اروپا، هنوز «نگرانی‌هایی وجود دارد». روز دوشنبه اوکراین خبر از بازداشت یک مظنون فرانسوی داده بود.

یک مقام ارشد سازوکار ضدتروریستی فرانسه که نامش فاش نشده، ۱۷ خرداد ماه به خبرگزاری آن کشور گفته است «از منظر آماده‌سازی، ما هر چه ممکن بود انجام داده‌ایم. همه بسیج شده‌اند: پلیس، نیروهای شبه‌نظامی و خیل سربازان».

او افزوده است «اما اگر صادقانه بگویم، نگران هستم».

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه، خود روز یک‌شنبه گفته بود «متاسفانه این تهدید برای مدتی طولانی ادامه خواهد داشت. بنابراین باید همه کار بکنیم که یورو ۲۰۱۶ با موفقیت برگزار شود».

پیشتر پاتریک کالوار، رئیس «اداره کل امنیت داخلی» فرانسه در جریان پرسش‌وپاسخی در پارلمان آن کشور گفته بود «می‌دانیم که داعش در حال برنامه‌ریزی برای حملاتی‌ست و فرانسه به وضوح هدف قرار گرفته است».

وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه گذشته در بیانیه‌ای به طور مشخص به شهروندان آن کشور در مورد احتمال وقوع حملات تروریستی در تابستان در کشورهای اروپایی هشدار داده بود.

به گفته وزارت خارجه ایالات متحده احتمال دارد این حملات در جریان جام ملت‌ها، بین ۱۰ ژوئن تا ۱۰ ژوئیه، در محل هر تجمع عمده‌ای (هدف‌های نرم)، ورزشگاه‌ها، مرکز تجمع هواداران، و جاهایی که به شکل غیررسمی به نمایش بازی‌ها برای عموم می‌پردازند، رخ دهد.

روز دوشنبه نیروهای امنیتی اوکراین اعلام کردند، که یک مظنون «افراطی دست‌راستی فرانسوی» را با مهمات جنگی، مواد منفجره و اسلحه، دستگیر کرده‌اند. به گفته این سازمان این فرد قصد انجام «۱۵ حمله تروریستی» را قبل و در جریان جام ملت‌ها داشته‌است.

فرد بازداشت‌شده که هویت دقیقش مشخص نشده در اواخر ماه مه در مرز اوکراین و لهستان دستگیر شده بود. به گزارش یورونیوز، رئیس سازمان امنیتی اوکراین، واسیلی گریتساک، گفته این فرد قصد داشته به مراکز مذهبی یهودیان و مسلمانان و نیز محل تجمع تماشاگران بازی‌های فوتبال، همچنین ساختمان‌های دولتی حمله کند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آن کشور نزدیک به ۹۰ هزار نفر از نیروهای امنیتی و افراد پلیس خود را برای حفظ امنیت، طی جام ملت‌ها، آماده کرده‌است. نزدیک به ۱۰ هزار سرباز ارتش آن کشور نیز از زمان حملات مرگبار پاریس، در شهرها و مناطق غیرنظامی به خدمت گرفته شده‌اند. آنها نیز در جریان بازی‌ها برای حفظ امنیت مناطق تجمع حضور خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG