لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

واکنش‌های جهانی به نتیجه همه‌پرسی خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا


شمارش آرای همه‌پرسی بریتانیا
شمارش آرای همه‌پرسی بریتانیا

نتیجه همه‌پرسی بریتانیا که نشان می‌دهد ۵۱٫۹ درصد از رأی‌دهندگان خواستار خروج این کشور از اتحادیه اروپا هستند واکنش‌های گسترده جهانی را در پی داشت.

در این رابطه مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا از بریتانیا خواستند تا مذاکرات خروجش از اتحادیه اروپا را هرچه زودتر شروع کند تا «از بلاتکلیفی غیرضروری» جلوگیری شود.

دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز جمعه چهار تیر گفت که بعید است لندن بتواند مذاکرات خروج از اتحادیه اروپا را تا ماه اکتبر امسال آغاز کند.

اما ساعاتی بعد، به گزارش خبرگزاری آلمان، چهار تن از مقام‌های اروپایی با انتشار بیانیه‌ای از لندن خواستند تا تصمیم خروج را «هرچه زودتر اجرایی کند» تا از ضررهای ناشی از دوران بلاتکلیفی جلوگیری شود.

این بیانیه از سوی دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا، ژان-کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپایی، مارتین شولتز، رئیس پارلمان اروپا، و مارک روته، نخست‌وزیر هلند که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد، منتشر شده‌است.

در پی انتشار خبر نتیجه همه پرسی بریتانیا، سخنگوی بان گی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، به خبرنگاران گفت که آقای بان گی‌مون امیدوار است بریتانیا هم‌چنان نقش مهم خود را در سازمان ملل ایفا کند و افزود که «وقتی با هم همکاری داشته باشیم قوی‌تریم».

واکنش‌ها در اروپا

به گزارش خبرگزاری فرانسه، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، روز جمعه با اظهار تأسف از تصمیم بریتانیا برای خارج شدن از اتحادیه اروپا، این تصمیم را «ضربه‌ای به اروپا و روند یکپارچه شدن اروپا» دانست.

وی هم‌چنین از ۲۷ عضو دیگر اتحادیه اروپا خواست تا از «نتیجه‌گیری‌های عجولانه و ساده» در خصوص خروج بریتانیا از این اتحادیه بپرهیزند زیرا چنین نتیجه‌گیری‌هایی «به تفرقه بیشتر در اروپا منجر خواهد شد».

ماتئو رنزی، نخست‌وزیر ایتالیا، روز جمعه گفت که اتحادیه اروپا مانند خانه‌ای است که هم‌اینک نیاز به مرمت و بازسازی دارد.

برت کوندِرس، وزیر امور خارجه هلند که کشورش هم‌اینک ریاست اتحادیه اروپا را برعهده دارد، در واکنش به این تحول جدید گفت که اروپا باید به نگرانی‌های شهروندانش در خصوص اشتغال، امنیت، و مسئله مهاجران توجه بیشتری کند و در این زمینه‌ها تغییراتی بدهد.

در همین حال، خیرت ویلدرس، رهبر حزب «پ.ف.ف»، حزب مخالف مهاجران در هلند، با استقبال از نتیجه رفراندم بریتانیا، از مقامات کشورش خواست تا همه‌پرسی مشابهی نیز در هلند برگزار کنند.

تنها ساعاتی پس از اعلام پیروزی طرفداران خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، دیوید کامرون، نخست وزیر این کشور، استعفای خود را از این سمت اعلام کرد.

در همین حال، صادق خان، شهردار لندن، در واکنش به نتیجه این همه‌پرسی با انتشار پیامی در صفحه فیس‌بوک خود خطاب به حدود یک میلیون شهروند اروپایی غیر بریتانیایی ساکن لندن نوشت که این شهر هم‌چنان از حضور این شهروندان استقبال می‌کند.

وی در ادامه پیام خود افزود: «وظیفه همه ما الان این است که تفرقه‌ای که در جریان این کارزار پیش آمده را التیام ببخشیم و بر عوامل وحدت‌بخش تکیه کنیم».

از سوی دیگر، خوزه مانوئل گارسیا-مارگایو، جانشین وزیر خارجه اسپانیا پس از شنیدن نتیجه همه‌پرسی بریتانیا گفت از آنجایی که با خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا، قراردادهای بین آن کشور و اتحادیه در مورد جبل‌الطارق نیز ملغی می‌شود، اسپانیا می‌تواند دوباره تقاضای خود برای مالکیت مشترک جبل‌الطارق را مطرح کند.

جبل‌الطارق منطقه‌ای است در جنوب اسپانیا با ۳۰ هزار نفر جمعیت که در حال حاضر در مالکیت بریتانیا قرار دارد.

واکنش‌ها در آمریکا

باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، که از ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا حمایت می‌کرد، روز جمعه در واکنش به خبر تصمیم جدید بریتانیا گفت که «ایالات متحده به تصمیم مردم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا احترام می‌گذارد».

وی با انتشار بیانیه‌ای در این مورد تأکید کرد که «بریتانیا و اتحادیه اروپا هم‌چنان شرکای بی‌جایگزین ایالات متحده خواهند ماند».

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام کاخ سفید که نخواسته نامش فاش شود گفت که باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، قرار است روز شنبه با دیوید کامرون، نخست‌وزیر بریتانیا، گفت‌وگو کند.

در همین حال دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که به اسکاتلند سفر کرده، نتیجه همه‌پرسی بریتانیا را «عالی» توصیف کرده و گفت که «مردم می‌خواهند کشورشان را پس بگیرند».

او با اظهار این‌که «مردم استقلال می‌خواهند» گفت که «فکر می‌کنم بیشتر و بیشتر شاهد اتفاق مشابه این خواهیم بود».

دونالد ترامپ با مسخره کردن حمایت باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، از ماندن بریتانیا در اتحادیه اروپا گفت که «فکر می‌کنم توصیه او بود که باعث شکست [هواداران ماندن در اتحادیه] شد».

واکنش‌ها در روسیه

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در واکنش به خبر تصمیم بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا با ذکر این‌که به باور او این تصمیم بر روند تحریم‌های غرب علیه روسیه تأثیری نخواهد داشت، گفت که سعی خواهد کرد اثرات منفی این اتفاق جدید بر اقتصاد روسیه را به حداقل برساند.

دمیتری مدودف، نخست‌وزیر روسیه، نیز از این‌که نتیجه همه‌پرسی بریتانیا باعث افت قیمت‌های نفت شده اظهار نارضایتی کرد.

روز جمعه اعلام شد که خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تأثیر منفی بر قیمت نفت خام گذاشته و بهای نفت خام برنت دریای شمال با شش‌دهم درصد کاهش به ۴۷٫۵۴ دلار در هر بشکه رسیده است.

واکنش معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران

مسعود جزایری، معاون ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز جمعه اظهار داشت: «خواسته مردم انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا در حقیقت، نه گفتن اکثریت مردم این کشور به ادامه تبعیت دولت انگلیس نسبت به تحمیل اراده آمریکا به این کشور است».

به گزارش خبرگزاری فارس، وی افزود: «انگلیس باید تاوان سال‌ها استعمارگری و جنایت علیه بشریت را بپردازد و جدا شدن بخش‌هایی از این کشور کمترین بهایی است که خواهد پرداخت».

مسعود جزایری در ادامه با ذکر این‌که «مردم اسکاتلند، ایرلند و سایرین حق دارند از زیر یوغ رژیم پادشاهی به اصطلاح بریتانیای کبیر خارج شوند» گفت: «تنها راه حفظ اتحادیه اروپا اعلام علنی و عملی استقلال از کاخ سفید است».

XS
SM
MD
LG