لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۲۹

ترامپ نامزدی جمهوری‌خواهان را پذیرفت؛ حمله به کلینتون و دولت اوباما‎


دونالد ترامپ در سخنرانی خود در جریان پذیرش نامزدی حزب جمهوری‌خواه در انتخابات پیش‌رو، بر ایجاد امنیت، مبارزه با تروریسم و آمریکا‌گرایی به جای جهان‌گرایی به عنوان اولویت‌های سیاسی خود تاکید کرده‌ و گفته است، او «کاندیدای نظم و قانون» است.

او تقریبا در عمده مواردی که از آن سخن گفته، هیلاری کلینتون را متهم به نادیده‌گرفتن آمریکا و مردم آن کشور کرده‌است.

خبرگزاری رویترز می‌گوید سخنرانی ترامپ به این شکل تنظیم شده بود تا به طور مشخص رویه انتقاد از کلینتون در آن روشن باشد؛ پاسخی به جمهوری‌خواهانی که می‌گویند بهترین راه برای اتحاد دوباره حزب جمهوری‌خواه، مشخص کردن این موضوع است که چرا کلینتون نباید انتخاب شود.

انتقاد گسترده از وضعیت فعلی و برنامه‌های کلینتون

نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات هشتم نوامبر، به طور گسترده‌ای از رقیب دمکرات خود، رئیس‌جمهوری آمریکا، رسانه‌ها، برخی توافق‌های بین‌المللی فعلی، کشورها و شرکت‌ها انتقاد کرده است.

ترامپ می‌گوید ایجاد امنیت و مبارزه با تروریسم در صدر فعالیت‌هایش خواهد بود. در زمینه اقتصادی نیز اصلاحاتی را برای ایجاد شغل و افزایش درآمد در پی خواهد گرفت.

میلیاردر آمریکایی، به شرکت‌ها و رسانه‌های بزرگ و عمده حمله کرده و می‌گوید آنها از کلینتون حمایت می‌کنند، چون او نظام فعلی را حفظ خواهد کرد. ترامپ می‌گوید هیلاری کلینتون «عروسکی» در دست شرکت‌ها و رسانه‌های بزرگ است.

او می‌گوید، مصمم است به «فراموش‌شدگان» و «رهاشدگان» کمک کند و «صدای» آنها خواهد بود.

میلیاردر ساکن نیویورک می‌گوید، فساد در آمریکا به سطحی رسیده که تا این زمان بی‌سابقه است. او به موضوع ایمیل‌های هیلاری کلینتون، برای نمونه در مورد «فساد بی‌سابقه» اشاره کرده‌است.

ترامپ تصریح کرد که هیچ‌کس به اندازه او نظام حاکم بر آمریکا را نمی‌شناسد و به همین خاطر هم اوست که می‌تواند آن را تعمیر کند.

ترامپ از باراک اوباما و دولت او نیز شدیدا انتقاد کرده و گفته است: دولت فعلی در هیچ موردی موفق نبوده‌است. او در بخشی از انتقادهای خود از دولت از ایران نیز نام برده و با اشاره به جریان بازداشت ملوان‌های آمریکایی در خلیج فارس، گفته همه یادمان هست وقتی که ملوان‌های ما جلوی نیروهای مسلح ایرانی زانو زده بودند و ما تازه توافق کرده بودیم. او می‌گوید توافق اتمی با ایران «یکی از بدترین توافق‌های تاریخ بود».

ترامپ از بیل کلینتون، رئیس‌جمهوری پیشین و همسر هیلاری کلینتون نیز انتقاد کرده‌است.

او می‌گوید آمریکا هدف حمله «تروریسم اسلامی» است. در بخشی دیگر از سخنان خود گفته به جای «تغییر رژیم» که به گفته او «کلینتون در عراق و سوریه و لیبی دنبال آن بوده» آمریکا باید با متحدان خود برای نبرد با «داعش» همکاری کند. و این همکاری شامل «بزرگ‌ترین متحد آمریکا در منطقه یعنی اسرائیل می‌شود».

ترامپ با اشاره به انتقادهای قبلی خود از ناتو و تقبل بیشترین هزینه‌ها از سوی آمریکا، می‌گوید «پس از حرف‌های او»، ناتو اعلام کرده برنامه‌ای برای مبارزه با تروریسم راه انداخته‌است.

ترامپ از چین نیز انتقاد کرده و آن کشور را بزرگ‌ترین اخلال‌گر در سیستم مالی نامیده‌است.

او در عین حال می‌گوید متحدان آسیایی و اروپایی آمریکا، باید پول بیشتری برای حمایتی که شامل آنها شده بپردازند.

ترامپ بار دیگر به سیاست‌های مهاجرتی آمریکا حمله کرده، از محدود کردن آن حمایت و تاکید کرده مهاجرپذیری از کشورهایی که «سابقه تروریسم دارند» باید در حال حاضر کاملا متوقف شود. او بر کشیدن دیوار در مرز آمریکا نیز بار دیگر تاکید کرده است.

او چند بار در سخنرانی خود تاکید کرده که آمریکا و شهروندان آن در خط مقدم خواهد بود و از ۲۰ ژانویه ۲۰۱۷ (آغاز به کار رئیس‌جمهوری جدید آمریکا) «امنیت به خیابان‌ها باز خواهد گشت».

حواشی

اعتراض‌ها به ترامپ پیش از سخنرانی او و در جریان آن، خارج از محل گردهمایی در کلیولند ادامه داشته‌است. در بخشی از سخنان ترامپ نیز نگهبانان تلاش کردند که زنی که شعاری در دست داشت را از محل گردهمایی خارج کنند.

نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری حزب جمهوری‌خواه در عین حال مخالفانی داخل حزب نیز دارد. او البته بیشترین آرا در رقابت‌های درون‌حزبی را کسب کرده و گروهی از رقبای پیشین درون حزب نیز از او حمایت کرده‌اند.

گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان در کلیولند با سخنرانی ترامپ عملا به پایان می‌رسد.

این گردهمایی چهار روزه با رخدادهای مختلفی همراه شده است. حضور محسوس نیروهای امنیتی و پلیس، معترضان به ترامپ، سخنان همسر او که در آن متهم به کپی‌برداری از سخنرانی میشل اوباما شده و در نهایت عدم تائید رسمی ترامپ از سوی مهم‌ترین رقیب درون‌حزبی او، تد کروز، که به هو کشیدن او در سخنرانی روز گذشته از سوی هواداران ترامپ انجامید.

انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا هشتم نوامبر برگزار می‌شود. گردهمایی ملی دمکرات‌ها، نشست بعدی‌ست که انتظار می‌رود در آن هیلاری کلینتون به عنوان نامزد حزب معرفی شود.

XS
SM
MD
LG