لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۹

انتقاد نایب رئیس مجلس از انتشار دوباره نشریه یالثارات


نایب رئیس مجلس ایران انتشار نشریه یالثارات با حکم قضایی و علی‌رغم لغو امتیاز آن از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات را «سوال‌برانگیز» و «حاکی از حاکمیت دوگانه در این عرصه» دانسته و گفت که این اقدام «با عقل سلیم جور درنمی‌آید».

علی مطهری روز جمعه، ۱۵ مرداد، در مصاحبه با خبرگزاری ایسنا، حکم دادگاه مبنی بر انتشار موقت نشریه یالثارات را «سوال‌برانگیز» خوانده و گفت که اگر دادگاه حق لغو مصوبه هیئت نظارت بر مطبوعات را داشته باشد، «فلسفه وجود این هیئت منتفی می‌شود» و «بهتر است تعطیل شود».

وی با اشاره به وجود نمایندگان دولت، قوه قضاییه، حوزه‌های علمیه و شورای عالی انقلاب فرهنگی در هیئت نظارت بر مطبوعات افزود که وقتی این هیئت «پس از شنیدن استدلال‌های مختلف» تصمیمی می‌گیرد و دادگاهی آن را لغو می‌کند «این با عقل سلیم جور درنمی آید و حاکی از حاکمیت دوگانه است».

آقای مطهری همچنین گفت که در زمان عضویت در هیئت نظارت بر مطبوعات ایران نیز به این رویه اعتراض کرده و تاکید داشته که مرجع تصمیم‌گیری درباره مطبوعات «باید واحد باشد» و قوه قضائیه نباید بدون «نظر تخصصی» این هیئت اقدامی را درباره مطبوعات انجام دهد.

به‌رغم حکم هیئت نظارت بر مطبوعات ایران مبنی بر توقیف هفته‌نامه یالثارات، شماره جدید این نشریه روز چهارشنبه، ۱۳ مرداد، منتشر شد.

در همان روز حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد، خبر داد که این اقدام با مجوز قوه قضاییه صورت گرفته است.

در همین حال عبدالحمید محتشم، مدیر مسئول نشریه یالثارات و دبیرکل گروه انصار حزب‌الله، اعلام کرده بود که هیئت نظارت بر مطبوعات در مورد شماره اخیر این نشریه «جلسه‌ای تشکیل نداده» و فقط پرونده قبلی مربوط به دی‌ماه سال گذشته را دوباره به دادگاه رسانه فرستاده است.

به گفته آقای محتشم، در دی‌ماه سال گذشته که هیئت نظارت بر مطبوعات حکم لغو مجوز این نشریه را صادر و پرونده را به دادگاه ارسال کرد، دادگاه حکم به انتشار موقت نشریه داده بود و تا زمان تشکیل دادگاه نهایی این نشریه مجوز انتشار دارد.

نشریه یالثارات دی‌ماه گذشته در یکی از گزارش‌های خود الفاظ توهین‌آمیزی را درباره شهیندخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور ایران در امور زنان و خانواده، به کار برده بود.

شماره پیشین هفته‌نامه یالثارات نیز در مطلبی با عنوان «دیوث کیست» به جشن سینمایی حافظ پرداخته و با انتشار تصاویری از هنرمندان شرکت‌کننده در این جشن به همراه همسران‌شان آنها را مستحق این اهانت دانسته بود.

خانه سینما، انجمن بازیگران سینمای ایران، بسیاری از سینماگران و برخی از شخصیت‌های سیاسی از جمله احمد توکلی، از چهره‌های شاخص اصولگرا، به این مطلب اعتراض کردند.

آقای مطهری هم با اشاره به این مطلب نشریه یالثارات گفت: «اتفاقا همین مطلب اخیر این نشریه نشان می دهد که حکم دادگاه مبنی بر انتشار موقت اشتباه بوده و همان تصمیم هیئت نظارت درست بوده است.»

وی اضافه کرد: «من عکس‌های آن مراسم را در سایت‌ها دیدم. غیر از چند مورد، پوشش‌ها آن گونه که در یالثارات آمده بود فاجعه‌آمیز نبود.»

یالثارات، نشریه‌ای وابسته به گروه «انصار حزب‌الله» از گروه‌های حامی رهبر جمهوری اسلامی است. این نشریه پیش از این چند بار با حکم هیئت نظارت بر مطبوعات ایران توقیف شده و دوباره با حکم دادگاه انتشار خود را از سر گرفته است.

این در حالی است که طی سال‌های گذشته معمولاً نشریاتی که از سوی هیئت نظارت بر مطبوعات لغو مجوز شده‌اند، برای همیشه از انتشار بازمانده‌اند.

XS
SM
MD
LG