لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۳

هیئت سازمان ملل: دولت سوریه و «داعش» از سلاح شیمیایی استفاده کرده‌اند


یکی از تصاویر منتشرشده از حمله شیمیایی به غوطه که البته زمان آن به پیش از بازه زمانی تحقیقات اخیر هیئت بین‌المللی باز می‌گردد
یکی از تصاویر منتشرشده از حمله شیمیایی به غوطه که البته زمان آن به پیش از بازه زمانی تحقیقات اخیر هیئت بین‌المللی باز می‌گردد

یک گروه تحقیقاتی ملل متحد پس از ماه‌ها، گزارشی را ارائه کرده که دولت سوریه و نیز گروه موسوم به «حکومت اسلامی» را متهم به استفاده از سلاح شیمیایی علیه مردم می‌کند.

کاخ سفید آمریکا در واکنش گفته‌است اکنون انکار استفاده حکومت سوریه از این جنگ‌افزار «غیرممکن» است و باید دمشق را در قبال این موضوع «پاسخگو» کرد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

تیم بین‌المللی تحقیقاتی، از طرف شورای امنیت سازمان ملل ماموریت داشت در مورد کسانی که از جنگ‌افزارهای شیمیایی استفاده کرده‌اند، تحقیق کند. این تحقیقات مربوط به حملاتی در بازه زمانی ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ میلادی می‌شد.

به گزارش آسوشیتدپرس در گزارش این تیم به شورای امنیت، دولت سوریه به دو مورد استفاده از گاز کلر و گروه موسوم به حکومت اسلامی به یک مورد استفاده از گاز خردل متهم شده‌اند.

به گفته این هیئت سه مورد دیگر نیز پیدا شده که مسئولیت‌هایی را در مورد استفاده از سلاح شمیایی متوجه دولت مرکزی دمشق می‌کند، اما هنوز قطعی نیستند.

دولت سوریه تا کنون، همواره استفاده از سلاح شیمیایی را رد کرده‌است. در سال ۱۳۹۱ وزارت خارجه سوریه در نامه‌هایی که به شورای امنیت و دبیر کل سازمان ملل ارسال شده بود، به‌تاکید گفته بود «تحت هیچ شرایطی از سلاح های شیمیایی استفاده نخواهد کرد».

واکنش‌ها

گزارش ارائه‌شده با واکنش برخی کشورها روبه‌رو شده‌است. ند پرایس، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا، گفته اکنون انکار این موضوع که دولت سوریه دست به حملات شیمیایی زده «غیرممکن است».

به گفته ند پرایس، آمریکا و شرکای بین‌المللی آن، از طریق سازوکارهای دیپلماتیک به دنبال راهی خواهند بود تا دولت مرکزی سوریه را «پاسخگو کند».

به گفته سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید، اکنون یک بار دیگر فرصت شده تا همه ملت‌های جهان، یک‌صدا، این «جنایت‌های شنیع» را محکوم کرده و روشن کنند که نمی‌شود با موضوع استفاده از سلاح شیمیایی مدارا کرد.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید این سخنان احتمالا پیامی‌ست برای ولادیمیر پوتین.

به‌تازگی باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات متحده نیز هشدار داده بود اگر مسکو همچنان بخواهد در کنار «حکومت بی‌رحم» سوریه بماند، با واکنش منفی جامعه بین‌المللی روبه‌رو می‌شود.

از دیگر کسانی که در ساعت‌های گذشته به گزارش تازه محققان بین‌المللی واکنش نشان داده‌اند، سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل، است که از شورای امنیت خواسته است «اقدامی فوری و قوی» انجام دهد.

الکسی لامک، نماینده فرانسه در این سازمان، نیز می‌گوید در این مورد «نمی‌شود خود را ضعیف نشان دهیم و شورای امنیت باید اقدام کند».

از سوی دیگر بشار جعفری، نماینده دولت سوریه در سازمان ملل، فرانسه را متهم کرده است که پشت حملات مرداد ۱۳۹۲ در غوطه قرار دارد؛ حملاتی که دولت سوریه متهم به انجام آن است و صدها کشته برجای گذاشت.

آقای جعفری می‌گوید فرانسه دست به این کار زده تا توجه محققان بین‌المللی را از حمله دیگری که به دست شورشیان رخ داده، منحرف کند. فرانسه در همان زمان گفته بود امکان ندارد این حملات موشکی‌ و شیمیایی را گروه یا افراد دیگری به جز دولت سوریه انجام داده باشند، چراکه موشک‌ها از مناطقی که در کنترل دولت بود، شلیک شده‌اند.

اعضای شورای امنیت سازمان ملل قرار است در ۳۰ اوت، تقریبا یک هفته دیگر، برای بررسی گزارش هیئتی که این شورا تشکیل داده بود، گرد آیند.

XS
SM
MD
LG