لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۸

رییس ستادکل نیروهای مسلح ایران: ترامپ شکر زیادی خورده است


محمد باقری (وسط) رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است
محمد باقری (وسط) رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی است

محمد باقری، رییس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، با اشاره به سخنان دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری منتخب آمریکا در دوران تبلیغات انتخاباتی، گفت: «آن فردی که تازه به قدرت رسیده حرف‌های بزرگ‌تر از دهانش زده که البته در موقع تبلیغات شکر زیادی می‌خورند».

آقای باقری روز پنجشنبه ۲۰ آبان افزود که «تهدید جمهوری اسلامی ایران در تنگه هرمز و خلیج فارس شوخی است».

دونالد ترامپ، رییس جمهوری منتخب آمریکا در دوران تبلیغات انتخاباتی خود گفته بود که در صورت انتخاب شدن، هر قایق تندروی ایرانی که برای ناوهای آمریکا در خلیج‌فارس مزاحمت ایجاد کند، هدف قرار خواهد گرفت.

آقای ترامپ افزوده بود: «درباره ایران اگر آنها بخواهند با قایق‌های کوچک خود، دور ناو‌های زیبای ما بچرخند و حرکاتی نسبت به مردم ما انجام دهند - که نبایست به آنها چنین اجازه‌ای داده می‌شد - به آنها شلیک می‌شود».

قایق‌های جنگی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در خلیج فارس و تنگه هرمز، طی ماه‌های گذشته در چند نوبت مزاحمت‌هایی برای ناوگان دریایی آمریکا و تعدادی از کشتی‌های برخی کشورهای دیگر ایجاد کردند. در یک مورد، یکی از ناوهای ایالات متحده ناچار شد به سمت قایق‌های ایرانی تیر هشدار شلیک کند.

اما رییس ستادکل نیروهای مسلح ایران خطاب به آقای ترامپ گفته است: «بگذار از راه برسی، از فرمانده نیروی دریایی و فرماندهان آن روز بپرس که نیروهایت روی قایق‌ها به چه روزی افتادند».

اشاره آقای باقری به بازداشت کمتر از ۲۴ ساعته تعدادی از تفنگداران دریایی آمریکا در دی ماه ۱۳۹۴ است. قایق‌های این نظامیان آمریکایی که از کویت به بحرین می‌رفتند خراب شده بود و آنها ناخواسته وارد آب‌های ایران شده بودند که از سوی نیروی دریایی سپاه پاسداران دستگیر شدند.

دونالد ترامپ و مایک پنس، معاون او، به جز برخورد با قایق‌های سپاه در خلیج فارس، وعده مخالفت با توافق اتمی با ایران نیز داده‌اند.

آقای پنس یک روز پیش از برگزاری انتخابات گفت که آمریکا اجازه نمی‌دهد ایران به عنوان بزرگترین دولت حامی تروریسم در جهان به بمب اتمی دست پیدا کند و دولت ترامپ «توافق اتمی را پاره خواهد کرد».

مقام‌های مختلف ایران پس از انتخاب آقای ترامپ به عنوان رییس‌جمهوری جدید آمریکا، درباره پایبندی ایالات متحده به این توافق هشدار داده‌اند.

در روز پنجشنبه هم حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، یک نماینده مجلس گفت که «دولت آمریکا به حدی دچار چالش در داخل، منطقه و جهان است که ایران اکنون برایش اولویت ندارد و مجبور است که به هر حال با شرایط کنونی بسازد».

ولی‌الله سیف، رییس کل بانک مرکزی ایران هم گفت که انتخاب دونالد ترامپ «تاثیری در اجرایی شدن برجام ندارد» و افزود: «نگاه ترامپ به واقعیت‌های اقتصادی عموما نگاه شفاف‌تری است و به دنبال آن خواهد توانست آثار مثبتی برای ایران داشته باشد».

محمدرضا خاتمی، از چهره‌های اصلاح‌طب و نایب رییس مجلس ششم نیز توصیه کرده که چون «تحمل ترامپ نسبت به روسای جمهور قبلی آمریکا کمتر است یعنی زود عصبانی می‌شود و ممکن است زود تصمیم‌های آنچنانی بگیرد»، به همین دلیل «کشورهایی مثل ایران باید با این پدیده با احتیاط برخورد کنند و بهانه‌ای به دست او ندهند که بتواند خودش را در افکار عمومی آمریکا و جهان محق نمایان سازد و کارهای احمقانه‌ای انجام دهد».

XS
SM
MD
LG