لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۱

کاترين اشتون خواستار آزادی فوری موسوی و کروبی شد


کاترین اشتون
کاترین اشتون
کاترین اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا، با انتشار بيانيه‌ای خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط ميرحسين موسوی و مهدی کروبی، رهبران مخالفان دولت در ايران، شد.

خانم اشتون همچنين با اشاره به محدوديت‌های ايجاد شده برای ميرحسين موسوی و مهدی کروبی گفت: «تماس‌هايی از سوی اتحاديه اروپا با مقامات ايرانی در تهران و سفيران جمهوری اسلامی در پايتخت‌های کشورهای اتحاديه اروپا گرفته شده و از آنها خواسته شده در اين مورد توضيح دهند.»

در بيانيه کاترین اشتون که روز پنج‌شنبه در وب‌سايت رسمی پارلمان اروپا منتشر شده آمده است که «آزادی فوری و بی قيد و شرط رهبران مخالف در ايران اين باور را خواهد زدود که بازداشت آنان عامل فشار بر مخالفان سياسی در کشور است».

خانم اشتون همچنين افزود: «تاکنون توضيح مقامات ايران این بوده که بازداشت ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به دليل حفاظت از جان آنها صورت گرفته است.»

مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا افزود: «اين توضيحات قانع‌کننده نيست و به این پرسش پاسخ نمی‌دهد که چرا اين دو نفر اجازه ندارند به طور عادی با ديگران تماس برقرار کنند.»

پيشتر در اوايل ماه مارس نيز خانم اشتون در بيانيه‌‌ای با اشاره به کنوانسيون‌های بين‌المللی حقوق مدنی و سياسی که به امضای ايران نيز رسيده تاکيد کرده بود که اين پيمان‌ها وظايف مشخصی نيز در پيوند با رعايت حقوق شهروندی بر عهده ايران گذاشته است.

اشتون از مقامات جمهوری اسلامی خواسته بود که «به حقوق جنبش آزادی‌خواهی احترام بگذارند و از حصر خانگی رهبران اين جنبش دست بردارند».

در اوايل اسفندماه، فرزندان مهدی کروبی و ميرحسين موسوی در نامه‌ای خطاب به مراجع تقليد شيعيان با انتقاد شديد از «زندانی‌ کردن» پدران و مادران‌شان، اعلام کردند که بيش از دو هفته‌ است هيچ اطلاعی از سرنوشت آنها ندارند.

در روزهای پايانی سال ۱۳۸۹، فرزندان دو رهبر اصلاح‌طلب ایران تحت بازداشت موفق به ديدار با پدر و مادرشان شدند.

وب‌سايت خبری کلمه، نزديک به ميرحسين موسوی، در گزارشی از قول دختران ميرحسين موسوی و زهرا رهنورد نوشته است که آنها روز سه‌شنبه دو هفته گذشته، ۱۷ اسفندماه، در فضايی به شدت امنيتی «در خانه‌ای در خيابان پاستور» با پدر و مادر خود ملاقات کرده‌اند.

محمدتقی کروبی، فرزند مهدی کروبی، نیز اعلام کرد پس از ۳۸ روز اعضای خانواده کروبی توانسته‌اند با هماهنگی مقامات امنيتی، با پدر و مادر خود ديدار کنند.

در همین حال ياسر خمينی، فرزند دوم احمد خمينی و نوه بنيانگذار جمهوری اسلامی ايران، در ديدار از فرزند مهدی کروبی که تازه به قيد وثيقه آزاد شده، بازداشت موسوی و کروبی را محکوم کرده و ابراز اميدواری کرد که در سال ۱۳۹۰ مردم «شاهد روند حاکميت قانون و بهره‌گيری از تعقل و تفکر» باشند.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی همراه همسران‌شان از روز ۲۵ بهمن و پس از دعوت از مردم برای گردهمايی و راهپيمايی، در بازداشت خانگی قرار گرفتند.
XS
SM
MD
LG