لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۲

حزب‌الله لبنان: سعد حريری دست‌نشانده آمريکاست


جمهوری اسلامی ایران از مهم‌ترین حامیان مالی، سیاسی و نظامی حزب الله لبنان است
جمهوری اسلامی ایران از مهم‌ترین حامیان مالی، سیاسی و نظامی حزب الله لبنان است
حزب‌الله لبنان در واکنش به حمله شديداللحن سعد حريری به جمهوری اسلامی ايران و حزب‌الله گفت که حريری دست‌نشانده آمريکا و در پی ايجاد اختلاف در میان کشورهای منطقه خاورميانه است.

حزب‌الله لبنان روز جمعه در بيانيه‌ای که در واکنش به گفته‌های سعد حریری منتشر کرد گفت: «موضعی که سعد حريری دارد، همان خط نقشه آمريکا در منطقه است که خواهان بروز و گسترش اختلاف و ناآرامی در کشورهای منطقه است.»

آقای حريری، کفیل نخست‌وزيری لبنان، روز پنج‌شنبه در بيروت گفته بود: «ايران با دخالت‌های وقيحانه در امور کشورهای عربی به اشکال مختلف در پی برهم زدن ثبات سياسی و اقتصادی کشورهای منقطه و برهم زدن اوضاع امنيتی است.»

حزب‌الله لبنان در بيانيه خود گفته است: «موضع حريری نقابی برای تغيير نگاه به جنبش مردم منطقه و تلاشی است که برای خروج از حوزه دخالت آمريکا دارند.»

سعد حريری روز پنج‌شنبه در مراسم گشايش نشست اقتصادی عربستان سعودی و لبنان گفته بود که «لبنان و شماری از کشورهای منطقه خليج فارس، و احتمالاً کشورهايی خارج از اين منطقه متحمل دخالت‌های وقيحانه ايران در مسائل داخلی جهان عرب هستند.»

انتقادات روز پنج‌شنبه آقای حريری عليه جمهوری اسلامی در حالی عنوان می‌شود که ايران متحد و حامی اصلی حزب‌الله لبنان، رقيب و مخالف سياسی اصلی دولت اين کشور، محسوب می‌شود.

در ماه ژانويه سال جاری، چهار ماه پيش، ائتلاف حزب‌الله از دولت خارج شد و در نتيجه دولت سعد حريری از اعتبار ساقط شد. حزب‌الله لبنان در پارلمان به اندازه کافی همپیمان سياسی دارد که کابينه ائتلافی ديگری تشکيل دهد.

آقای حريری که در حال حاضر کفالت نخست‌وزیری لبنان تا زمان تشکيل دولت جديد را به عهده دارد، هشدار داده است که «لبنان تحت قيموميت و سرپرستی ايران نخواهد رفت».

پس از سقوط دولت حریری، ميشل سليمان، رئيس‌جمهور لبنان، نجيب ميقاتی، ميلياردر سنی و مورد حمايت گروه حزب‌الله، را مأمور تشکيل دولت جديد اين کشور کرد و اکثريت نمايندگان مجلس لبنان از نامزدی آقای ميقاتی برای تصدی سمت نخست‌وزيری آينده لبنان حمايت کرده‌اند.

در این صورت گروه حزب‌الله لبنان که از سوی ايران و سوريه حمايت می‌شود کنترل دولت آينده لبنان را در اختيار خواهد گرفت.

دولت وحدت ملی لبنان که رياست آن با سعد حريری بود اواخر دی‌ماه و به دنبال استعفای ۱۱ وزير کابینه سقوط کرد. اقدام اين وزيران که اکثريت آنها از جناح حزب‌الله بودند در اعتراض به مواضع حزب سعد حريری در ارتباط با دادگاه ترور رفيق حريری صورت گرفت.

حزب‌الله لبنان معتقد است که اين دادگاه قصد دارد «به دروغ» اعضای حزب‌الله را عامل ترور رفيق حريری، سياستمدار فقید لبنانی، معرفی کند.

طبق قانون اساسی لبنان، نخست‌وزير اين کشور بايد از ميان سنی‌ها، رئيس جمهور از ميان مسيحيان و رئيس پارلمان لبنان از ميان شيعيان انتخاب شود.
XS
SM
MD
LG