لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۳

«جندالله گروگان‌های حادثه سراوان را کشته است»


گروه ریگی تهدید کرده بود که در صورت عدم آزادی ۲۰۰ وابسته خود در زندان‌های ایران، همه گروگان‌ها را به قتل می‌رساند.
گروه ریگی تهدید کرده بود که در صورت عدم آزادی ۲۰۰ وابسته خود در زندان‌های ایران، همه گروگان‌ها را به قتل می‌رساند.

جانشین فرماندهی پلیس ایران، کشته شدن تمام گروگان‌های حادثه سراوان به دست گروه جندالله به رهبری عبدالمالک ریگی را تأیید کرد.


احمدرضا رادان که با خبرگزاری مهر گفت و گو می‌کرد، گفت: نتایج کمیته تحقیق ویژه حادثه سراوان حاکی از آن است که «تمامی گروگان‌ها به دست گروهک تروریستی جندالله به شهادت رسیده‌اند».


کمیته ویژه تحقیق حادثه سراوان متشکل از نمایندگانی از وزارت کشور، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی و وزارت خارجه ایران است.


آقای رادان همچنین به خبرگزاری مهر گفته است که مسئولان مربوطه در حال رایزنی‌های ویژه برای تحویل جنازه‌های کشته‌شدگان هستند.


گروه جندالله که به باور مقام های جمهوری اسلامی ایران «احتمالاً با القاعده مرتبط است»، ۲۴ خرداد ۱۳۸۷ با حمله به یک پاسگاه مرزی در سراوان، ۱۶ مأمور پلیس مستقر در آن پاسگاه را به گروگان گرفتند و آنها را به محلی نامعلوم در خاک پاکستان منتقل کردند. [ بیشتر بخوانید: وعده پاکستان برای حل موضوع گروگان های ایرانی ]


پس از این گروگان‌گیری، گروه جندالله اعلام کرد که در مقابل آزادی گروگان‌ها، خواستار آزادی ۲۰۰ وابسته خود در زندان‌های ایران، از جمله عبدالحمید ریگی، برادر عبدالمالک ریگی، است که در آن زمان به تازگی از سوی دولت پاکستان تحویل مقامات ایرانی شده بود.


گروه عبدالمالک ریگی همچنین تهدید کرده بود که در صورت امتناع ایران از آزادی ۲۰۰ وابسته خود، تمامی ۱۶ گروگان را به قتل خواهد رساند.


پیشتر خبرگزاری حیات، وابسته به بنیاد شهید انقلاب اسلامی، در خبری به نقل از منابع آگاه از «شهادت تمامی ۱۶ گروگان به دست گروهک عبدالمالک ریگی» خبر داده بود.


بر اساس این گزارش تاکنون خبر کشته شدن هفت تن از گروگان‌ها به طور رسمی از سوی بنیاد شهید استان خراسان رضوی به خانواده‌های آنان اعلام شده است.


این خبرگزاری نیمه رسمی همچنین اعلام کرده بود که مراسم یادبودی برای قربانیان این ماجرا در روز شنبه ۱۶ آذرماه در مشهد برگزار خواهد شد.


پیشتر در مهرماه امسال، اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی، با تأیید کشته شدن شماری از گروگان‌های حادثه سراوان، به نقل از سربازی که در آن زمان از سوی گروگانگیرها آزاد شده بود، خبر از سلامت هفت تن از گروگان‌ها داد.


تأیید خبر کشته شدن تمامی گروگان‌های حادثه سراوان در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی از آغاز این ماجرا اعلام کردند که به گروگانگیرها که در تلاش برای اعمال فشار بر ایران و گرفتن امتیاز در قبال آزادی گروگان‌ها هستند، هیچ امتیازی داده نمی‌شود.


از جمله غلامحسين محسنی اژه‌ای، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی ایران، در مورد مبادله گفته بود: «با مجرم مذاکره نمی شود و وزارت خارجه و مسئولان در حال انجام کارهای لازم هستند».


با وجود تأیید رسمی کشته شدن گروگان‌های سراوان توسط جانشین فرماندهی پلیس ایران، هنوز از واکنش رسمی مقامات دولتی ایران به این ماجرا خبری دریافت نشده است.


XS
SM
MD
LG