لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۳۶

سنای آمریکا به تمدید قانون تحریم‌های ایران رای داد


کنگره آمریکا در واشینگتن دی‌سی
کنگره آمریکا در واشینگتن دی‌سی

سنای آمریکا روز پنج‌شنبه، ۱۱ آذرماه، با اکثریت قاطع به تمدید ده ساله قانون تحریم‌های ایران رای مثبت داد و این طرح اکنون برای امضای رئیس جمهور ایالات متحده به کاخ سفید ارسال می‌شود.

این در حالی است که رهبر جمهوری اسلامی کمتر از دو هفته پیشتر هشدار داده بود که تمدید این تحریم‌ها را «نقض» برجام یا همان توافق اتمی می‌داند و با آن قطعا برخورد خواهد کرد.

شمار موافقان این طرح که از سال ۱۹۹۶ آغاز شده و هر ده سال یک بار تمدید شده است در سنای آمریکا ۹۹ نفر بوده و هیچ یک از سناتورها با آن مخالفت نکردند.

طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران اواخر آبان‌ماه در مجلس نمایندگان آمریکا نیز به تصویب رسیده بود که در آنجا نیز اکثریت قاطع ۴۱۹ نفر از نمایندگان در برابر یک نماینده مخالف به آن رای مثبت دادند.

این طرح اکنون تنها به امضای رئیس جمهور آمریکا نیاز دارد تا به قانون تبدیل شود، در حالی که کاخ سفید تنها یک روز قبل از اقدام سنا اعلام کرده بود که باراک اوباما باید آن را مورد مطالعه قرار دهد و سپس درباره امضای آن تصمیم خواهد گرفت.

با این حال خبرگزاری رویترز به نقل از دستیاران نمایندگان کنگره آمریکا نوشته است که انتظار می‌رود آقای اوباما هم این طرح را امضا کند.

پیش از این علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به تمدید تحریم‌های ایران واکنش داده بود و آن را «نقض» توافق هسته‌ای دانسته بود.

از سوی دیگر رویترز می‌نویسد که اعضای کنگره و مقامات دولت آمریکا می‌گویند که اعتقاد دارند تمدید قانون تحریم‌های ایران نقض توافق هسته‌ای نیست.

به نوشته این خبرگزاری، کاخ سفید اگرچه اصراری بر تمدید این قانون نداشته است، اما در عین حال مخالفت چندانی نیز با آن نداشته است، به‌ طوری که یکی از مقامات ارشد دولت آمریکا می‌گوید: «در عین حال که ما فکر می‌کنیم تمدید قانون تحریم‌های ایران ضرورتی ندارد، اما اعتقاد هم نداریم که این اقدام برخلاف توافق هسته‌ای باشد.»

خبرگزاری رویترز به نقل از «دموکرات‌های موافق برجام» هم می‌نویسد که تمدید قانون تحریم‌ها نقض برجام «نیست» و در واقع تنها ادامه برنامه تحریم‌هایی خواهد بود که سال‌هاست اجرا می شود.

این خبرگزاری از قول کریس کونز، سناتور دموکرات، هم نوشته است که «متحدان» آمریکا در توافق هسته‌ای هم با تمدید قانون تحریم‌ها مخالفتی نکرده‌اند.

اشاره آقای کونز به دیگر اعضای گروه ۵+۱ یعنی بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان است.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز هم به نقل از یک مقام در کاخ سفید می‌نویسد که تمدید قانون تحریم‌ها «اثری بر تعهد آمریکا به برجام ندارد» و وزیر خارجه هم این اختیار را خواهد داشت که هر گونه تحریم هسته‌ای در این قانون را متوقف کند.

XS
SM
MD
LG