لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۴

ابراهیمی: هیچ پیش‌شرطی برای کنفرانس سوریه پذیرفته نیست


 اخضر ابراهیمی٬ فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه- سوییس٬ ۱۴ آبان
اخضر ابراهیمی٬ فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل بحران سوریه- سوییس٬ ۱۴ آبان
اخضر ابراهیمی، فرستاده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب برای حل و فصل بحران سوریه، می‌گوید بر پایه توافق آمریکا، روسیه و سازمان ملل، کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه موسوم به ژنو-۲، باید بدون پیش‌شرط برگزار شود.

این سخنان اخضر ابراهیمی در حالی مطرح می‌شود که اپوزیسیون سوریه برای حضور در کنفرانس ژنو-۲، پیش‌شرط‌هایی مطرح می‌کند.

تعیین جدول زمانی برای کنار رفتن نظام بشار اسد و انتقال قدرت در سوریه و حاضر نشدن ایران، از جمله پیش شرط‌هایی است که احمد جربا، رئیس ائتلاف اپوزیسیون سوریه، در سخنرانی خود در نشست فوق‌العاده اتحادیه عرب برای مشارکت در کنفرانس ژنو-۲ مطرح کرد.

عمران الزعبی وزیر اطلاع‌رسانی سوریه هم ۱۳ آبان‌ماه در مصاحبه با خبرگزاری دولتی این کشور گفت دمشق برای واگذاری قدرت، به کنفرانس ژنو-۲ نمی‌رود.

مقام‌های دولتی سوریه ضمن تاکید بر مطرح نشدن پیش‌شرط برای کنفرانس ژنو-۲٬ خاطر نشان کرده‌اند که تنها با «اپوزیسیون وطنی» گفت‌و‌گو خواهند کرد.

به نظر می‌رسد که ابهام در حضور دولت و اپوزیسیون سوریه، باعث شده همچنان زمان برگزاری کنفرانس ژنو-۲ نامشخص باشد.

اخضر ابراهیمی سه شنبه٬ ۱۴ آبان پس از جلسه سه جانبه‌ای که میان مسئولان آمریکایی، روس و سازمان ملل متحد برای تعیین زمان کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه در ژنو برگزار شد٬ گفت که هنوز نمی‌توان زمانی برای برگزاری کنفرانس اعلام کرد.

او با بیان اینکه اپوزیسیون سوریه طی روزهای آینده برای تصمیم‌گیری بر سر مشارکت در کنفرانس و انتخاب هیئتی برای نمایندگی خود جلسه تشکیل خواهد داد، افزود: «اگر این اتفاق روی دهد می‌توان برای برگزاری کنفرانس در سال جاری امیدوار بود.»

ابراهیمی یکی از موانع برگزاری کنفرانس را، چند دستگی اپوزیسیون سوریه و اختلاف‌ها در جبهه مخالفان اسد عنوان کرد در عین حال گفت، به نفع سوری‌ها است که این کنفرانس هرچه زود‌تر کنفرانس برگزار شود.

وی درباره حضور ایران در کنفرانس ژنو-۲ گفت که هنوز بر سر کشورهایی که در این کنفرانس دعوت خواهند شد، گفت‌و‌گو نشده است.

پیشتر ابراهیمی در تهران و پس از دیدار با مسئولان ایرانی گفته بود که «به طور طبیعی ایران باید در کنفرانس بین‌المللی صلح سوریه حضور یابد».

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه، هم گفته است باید همه کشورهای تاثیرگذار در بحران سوریه به کنفرانس ژنو-۲ دعوت شوند.

اخضر ابراهیمی در کنفرانس خبری خود با تاکید بر اینکه بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد، اظهار کرد که تاکنون راه‌حل‌های ارائه شده برای این بحران، هیچ کدام دایمی نبوده است.

او همچنین گفت که یک‌ سوم مردم سوریه از جنگ داخلی این کشور آسیب مستقیم می‌بینند و نیمی از مردم نیز آواره یا پناهجو هستند.
XS
SM
MD
LG