لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۶

«چراغ سبز» شگفتی انتخابات اسرائیل برای ائتلاف با نتانیاهو


یائیر لاپید، بازیگر، روزنامه‌نگار و سیاستمدار اسرائیلی
یائیر لاپید، بازیگر، روزنامه‌نگار و سیاستمدار اسرائیلی
با گذشت یک روز از انتخابات پارلمانی اسرائیل، به نظر می‌رسد سرنوشت دولت آینده این کشور تا حدی در حال روشن شدن است.

یائیر لاپید رهبر حزب «یش آتید» (آینده‌ای هست) شامگاه چهارشنبه، چهارم بهمن سخنانی کوتاه در تل آویو بیان کرد که نشان می‌دهد وی به ایجاد ائتلاف شکننده‌ای برای تشکیل یک دولت که تنها احزاب میانه و چپ در آن باشند، علاقه‌ای ندارد.

یائیر لاپید به گفته همه ناظران و سیاستمداران اسرائیل، ستاره انتخابات روز سه شنبه اسرائیل بود که با کسب ۱۹ کرسی، حزب تازه برپا شده خود را به دومین حزب بزرگ در دوره جدید مجلس اسرائیل مبدل کرد.

یائیر لاپید در این سخنان گفت «نمی‌خواهم بخشی از یک ائتلاف با شرکت حنین زعبی باشم».

خانم حنین زعبی، زنی است که در دوره گذشته «کنست»، از سوی بخشی از عرب‌های شهروند اسرائیل به نمایندگی رسید؛ اما با حضور در کشتی ترکیه‌ای «ماوی مرمره» به رویارویی با ارتش اسرائیل برخاست و نیز برای دیدار با عواملی که اسرائیل آنها را دشمنان خود می‌داند، به کشورهای عربی سفر کرد و تا پایان دوره نمایندگی خود پیوسته علیه اسرائیل سخن می‌گفت.

هرچند خانم زعبی نتوانست در انتخابات روز سه شنبه شرکت کند، اما احزاب عربی اسرائیلی که مورد حمایت او هستند، توانسته‌اند که ۱۲ کرسی خود را حفظ کنند.

برخی از نیروهای میانه و چپ اسرائیل از سه‌شنبه شب و پس از روشن شدن نتایج انتخابات این کشور به یائیر لاپید توصیه کردند که با خودداری از ورود به ائتلافی به رهبری بنیامین نتانیاهو رهبر حزب لیکود، خود برای تشکیل ائتلافی که نیروهای احزاب میانه و چپ را دربرگیرد تلاش کند و با وارد کردن یکی از احزاب مذهبی که چندان کاری با سیاست ندارد، مانع از آن شود که نتانیاهو برای سومین بار به نخست‌وزیری برسد.

خانم تسیپی لیونی رهبر حزب «هاتنوعا» (جنبش) که تنها شش کرسی بدست آورده و نیز خانم شلی یخیموویچ رهبر «کارگر» چهارشنبه در سخنانی جداگانه در برابر دوربین‌ها گفتند که قویا توصیه می‌کنند که یائیر لاپید از ورود به ائتلاف با نتانیاهو دوری کند و تلاش نماید که خود نخست‌وزیر شود.

خانم یخیموویچ این را نیز گفت که می‌خواهد نزد رئیس جمهوری برود و از او بطلبد که یائیر لاپید را مامور تشکیل دولت کند.

حزب چپگرای «مرتس» نیز درخواست مشابهی از یائیر لاپید کرد و به او گفت که از وارد کردن احزاب عربی به ائتلاف با حزب خود در هراس نباشد تا بتواند دولتی را با نخست‌وزیری خویش تشکیل دهد.

اما آقای لاپید که در سخنان اولیه خود پس از بسته شدن حوزه‌های رای‌گیری گفته بود که «نه چپ است، نه راست و می‌خواهد نماینده همه مردم اسرائیل باشد»، شامگاه چهارشنبه تاکید کرد که «ائتلاف ضعیفی را که مورد پسند اعراب تندرو باشد»، تشکیل نخواهد داد.

یائیرلاپید گفت: «نتیجه کاملاً روشن است. ما باید با همکاری هم، اسرائیل را به جایی بهتر برای مردمش مبدل کنیم.»

ناظران می‌گویند که بدین ترتیب، آقای لاپید راه را برای مذاکرات با بنیامین نتانیاهو برای تشکیل ائتلافی که نتانیاهو در صدر آن باشد، هموار کرده است.

نتانیاهو نیز روز چهارشنبه در یک نشست خبری تاکید کرد که خواهان تشکیل دولتی فراگیر است و نیز افزود که از لحظه آگاه شدن از وضعیت سیاسی، با رهبران احزابی که می‌توانند در ائتلاف با او شرکت کند، تماس تلفنی گرفته و آنها را به دیدار با خود فرا خوانده است.

سیاستمداران حزب لیکود نیز در این روز بارها به یائیر لاپید توصیه کردند که فریفته درخواست‌های سه بانوی رهبر احزاب «هاتنوعا»، «کارگر» و «مرتص» نشود و «به تفاهم ملی بیندیشد».

طبق قانون انتخابات اسرائیل، رئیس جمهوری این کشور که در این دوره شیمون پرز است، هفته آینده پس از دریافت نتایج رسمی انتخابات از دست رئیس کمیته مرکزی نظارت بر انتخابات، باید با همه احزابی که به این دوره از کنست راه یافته‌اند رایزنی کند و هنگامی که به این نتیجه برسد که کدام سیاستمدار از حمایت بیشتر احزاب برخوردار است، او را مامور تشکیل دولت کند.

سیاستمداری که این ماموریت به او محول شود، ابتدا ۲۸ روز بعلاوه دو هفته جداگانه (در مجموع ۴۲ روز)، برای اجرای موفقیت‌آمیز ماموریتش وقت دارد. اما اگر با مشکل جدی روبرو شود می‌تواند این ماموریت را پس بدهد.

خانم تسیپی لیونی که در دوره گذشته، حزبش، کادیما، با ۲۸ کرسی به بزرگترین حزب مبدل شد و مامور تشکیل دولت گردید، پس از چند روز نزد رئیس جمهوری رفت و گفت که ناکام مانده و پس از آن بود که شیمون پرز بنیامین نتانیاهو را که حزبش یک کرسی کمتر از حزب کادیما داشت، مامور تشکیل دولت کرد.

در این دوره، پس از شمارش ۹۹.۹ درصد از آرای انتخابات معلوم شده است که ائتلاف موسوم به «لیکود – بیتینو» که به تازگی از همپیمانی میان دو حزب راستگرای لیکود به رهبری بنیامین نتانیاهو و «اسرائیل خانه ماست» به رهبری آویگدور لیبرمن تشکیل شد، تنها ۳۱ کرسی از ۱۲۰ کرسی «کنست» را بدست آورده است.

«یش عاتید» ۱۹ کرسی، «کارگر» ۱۵ کرسی، «خانه یهودی» ۱۱ کرسی، حزب مذهبی «شاس» ۱۱ کرسی، حزب چپگرای «مرتص» شش کرسی، حزب «یهدوت هتوراه» هفت کرسی و احزاب عربی ۱۲ کرسی بدست آورده‌اند و به نظر می‌رسد که شائول موفاز رهبر ایرانی‌زاده حزب کادیما نتوانسته باشد به پارلمان راه یابد.

رسانه‌های اسرائیل بعید نمی‌دانند که اگر یائیر لاپید وارد ائتلاف با نتانیاهو شود، از او بخواهد که پست وزارت خارجه و چند پست مهم دیگر دولتی را به حزب «یش آتید» بسپارد و به گفته ناظران، ممکن است که نتانیاهو برای تشکیل دولتی باثبات، ناچار به اجابت بسیاری از خواسته‌های این حزب گردد.

رسانه‌های اسرائیل و ناظران سیاسی این کشور تاکید دارند که هرچند بنیامین نتانیاهو رهبر حزبی است که ظاهرا بیشترین شمار کرسی‌ها را دارد اما بخاطر اینکه هدف او از برگزاری انتخابات پارلمانی که تقویت حزب لیکود بود تامین نشد، لذا بزرگترین بازنده این انتخابات نیز خود اوست.
XS
SM
MD
LG