لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۷

لاریجانی: هیچ چیز نباید مانع روابط خوب ایران و عربستان سعودی شود


علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی می‌گوید که هیچ چیز نباید مانع روابط خوب ایران و عربستان سعودی شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، لاریجانی که پنجشنبه ۲۲ تیر در مراسم افتتاحیه همایش ملی حج و اقتصاد در تهران سخت می‌گفت، تاکید کرد که منطقه حجاز شرایطی به وجود آورده که رابطه کشورها با عربستان سعودی، باید فرا‌تر از روابط دیپلماتیک باشد.

او از عربستان سعودی، به عنوان «سرزمین نزول قرآن» یاد کرد و «حج» را هم از بعد اجتماعی و هم فردی برای مسلمانان مهم دانست.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به علاقه مسلمانان به سرزمین عربستان سعودی گفت: «ما به این سرزمین عشق داریم و لذا هیچ چیزی نباید مانع روابط خوب بین ایران و عربستان باشد.»

لاریجانی در همین باره ادامه داد: «هر چند ممکن است اختلافاتی بین دو کشور باشد اما این امر نباید رابطه بین ملت‌ها را به سردی بکشاند. این یک استراتژی خاص برای کشور ما در رابطه با عربستان است که این نیز به خاطر قداست حجاز می‌باشد و باید مشکلات به وجود آمده از طریق مذاکره در جهت منفعت مسلمین حل شود.»

علی ‫لاریجانی در حالی این اظهارات را گفته است که عبدالله بن عبدالعزیز، پادشاه سعودی به طور رسمی برای شرکت در نشست سران عدم تعهد به ایران دعوت شده است.

روابط ایران و عربستان در ماه‌های اخیر به چند دلیل پر تنش شده است. برنامه اتمی ایران و تحریم نفت ایران از جمله موضوعاتی است که دو کشور با یکدیگر اختلاف پیدا کرده‌اند.

عربستان سعودی با افزایش تولید نفت خود باعث بالا نرفتن قیمت نفت در بازارهای جهانی شده است.

افزون بر بحرین، ایران و عربستان درباره سوریه نیز اختلاف نظر دارند. دولت عربستان سعودی موضعی شدید علیه نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه گرفته و بر ضرورت مسلح‌سازی معترضان این کشور تاکید می‌کند. اما ایران متحد نظام بشار اسد و به این نظام در برابر معترضان کمک می‌کند.

اعدام شماری از اتباع ایرانی در عربستان سعودی به اتهام حمل مواد مخدر به تنش دیپلماتیک دیگری میان ایران و عربستان بدل شد. در پی تایید خبر اعدام تعدادی از اتباع ایران در عربستان حسن زید، کاردار موقت سفارت سعودی در تهران، به وزارت امور خارجه ایران احضار و «مراتب اعتراض شدید» ایران نسبت به «اقدام ضد انسانی دولت عربستان سعودی» به وی ابلاغ شده است.

مقام‌های ایرانی می‌گویند که اعدام‌شدگان از حق دسترسی کنسولی و حق داشتن وکیل مدافع محروم بودند و این اقدام را سیاسی دانسته‌اند.

علی لاریجانی در ادامه سخنان خود وی با تاکید بر رعایت حقوق مردم عربستان اظهار داشت: «کشور سعودی هم باید به حقوق مردم خود در کشور توجه داشته باشد و این رعایت حقوق امری بوده که همواره برای پایداری یک کشور مسئله‏ای حیاتی می‌‏باشد. مقوله روابط ایران و عربستان نیز فرا‌تر از روابط متعارف با دیگر کشورهاست و لذا استراتژی ایران یک همکاری صمیمانه و خوب با عربستان می‌‏‎باشد.»
XS
SM
MD
LG