لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

علی لاریجانی رقیب ندارد


علی لاریجانی(چپ) محمود احمدی‌نژاد و محمدرضا باهنر
علی لاریجانی(چپ) محمود احمدی‌نژاد و محمدرضا باهنر
چندباری اصولگرایان حامی محمود احمدی‌نژاد شانس خود را برای گرفتن کرسی ریاست او بر فراکسیون اصولگرایان و ریاستش بر مجلس آزموده‌اند، اما علی لاریجانی هربار رقبا را شکست داده است.

اصولگرایان حامی محمود احمدی‌نژاد در روزگاری بهتر از این روز‌ها هم، نتوانسته بودند لاریجانی را کنار بزنند چه رسد به این روز‌ها که تیر تهمت و انتقاد از هر سو بر آن‌ها روان است.

در این انتخابات داخلی فراکسیون اکثریت مجلس، سهم علی لاریجانی ۱۴۰ رای و رقیب او علی اصغر زارعی ۴۰ رای بود؛ تا انتخابات ریاست مجلس هشتم در چهارمین سال فعالیت آن، انتخاباتی بدون هیجان و قابل پیش بینی باشد.

حضور پرشمار نمایندگان فراکسیون اصولگرایان در این رای گیری و رای بالای علی لاریجانی همگی نشانه‌هایی هستند از تغییراتی که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر، در جریان اصولگرایی به زیان هوادران دولت در حال شکل‌گیری است.

بازگشت محمدرضا باهنر به عنوان نایب رییس دوم این فراکسیون به هیات رییسه را می‌توان در همین چارچوب ارزیابی کرد.

بازگشت باهنر به هیات رییسه فراکسیون اکثریت مجلس، بازگشتی معنادار است که سنگین‌تر شدن وزنه اصولگرایان منتقد دولت در مجلس را به همراه خواهد داشت.

محمدرضا باهنر که به انتقاد از دولت شهره است، توانست در انتخابات روز سه شنبه پس از شهاب الدین صدر جایگاه نایب رییسی این فراکسیون را در اختیار بگیرد و محمد حسن ابوترابی فرد از جایگاه هیات رییسه فراکسیون اکثریت مجلس بازماند.

براساس میثاق داخلی این فراکسیون، ابوترابی فرد در انتخابات هیات رییسه مجلس که روز چهارشنبه برگزار می‌شود، کاندیدا نخواهدشد و اگر چنین شود شانس باهنر برای نشستن در جایگاه نایب رییس دوم مجلس بسیار خواهد بود.

با ترکیب جدید هیات رییسه مجلس، فضای مجلس، بیش از پیش به سود اصولگرایان منتقد دولت رقم خواهد خورد.

موضوعی که حامیان دولت را خوشحال نخواهدکرد، هرچند این روز‌ها دفاع از دولت در میان حامیان سابق محمود احمدی‌نژاد کاری دشوار شده است.
XS
SM
MD
LG