لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۳۱

علی لاریجانی: اگر بابک زنجانی همکاری می‌کرد به این روز نمی‌افتاد


علی لاریجانی رئیس مجلس
علی لاریجانی رئیس مجلس

علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، می‌گوید که اگر بابک زنجانی، میلیاردر نزدیک به دولت محمود احمدی‌نژاد، برای بازگرداندن اموال با دولت همکاری می‌کرد حکم اعدام نمی‌گرفت و «به این روز نمی‌افتاد».

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی لاریجانی که روز ۱۶ آذر به مناسبت روز مجلس با خبرنگاران گفت‌وگو می‌کرد با اشاره ضمنی به مقام‌هایی که می‌گویند همه زوایای پرونده بابک زنجانی روشن نشده، گفت: «این که گفته می‌شود تا حدودی ابعاد پرونده روشن نیست، من بعید می‌دانم که این طور باشد.»

حکم اعدام بابک زنجانی میلیاردر و دلال نفتی دولت محمود احمدی‌نژاد روز ۱۳ آذرماه در دیوان عالی تایید شد.

صدور حکم اعدام برای بابک زنجانی در حالی است که پیشتر مقام‌های دولت حسن روحانی، از جمله بیژن زنگنه، گفته‌ بودند که با اعدام این شخص «جعبه سیاه» پرونده از بین می‌رود و راه بازگرداندن پول‌ها به خزانه بسته می‌شود.

علی لاریجانی ظاهرا در واکنش به این مواضع گفت: «ابعاد این مسئله تا حد زیادی روشن شده، می‌ماند یک مسئله که آیا این پول با این روش برمی‌گردد یا نه! اگر همکاری می‌کرد که به این روز نمی‌افتاد، باید همکاری می‌کرد، نکرد و این شد.»

رئیس مجلس افزود: «نظام که نمی‌تواند معطل بماند. مجال‌های مختلفی هم دادند که ایشان بتواند برگرداند. ایشان هم حرف‌هایی زد ولی به هر حال از پس کار برنیامد. دیروز دیدم که باز هم به وی فرصت‌هایی دادند که اصلاح کند و تخفیف‌هایی داده شود.»

روز یک‌شنبه عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، گفته بود که اگر بابک زنجانی پول‌ها را بازگرداند، ممکن است به موجب «ماده ۱۱۴ قانون مجازات اسلامی» حکم اعدامش لغو شود.

بابک زنجانی در سال ۹۲ بازداشت و پس از ۲۶ جلسه دادگاه به اتهام «فساد فی‌الارض» به اعدام محکوم شد.

به گفته وزیر نفت دولت حسن روحانی، بابک زنجانی بیش از دو و نیم میلیارد یورو به وزارت نفت و بانک مرکزی بدهکار است.

از سوی دیگر در روز سه‌شنبه معاون اول رئیس جمهور گفت باید مشخص شود که چه افراد و مقاماتی بابک زنجانی را وارد سیستم کرده‌اند و اموال بیت‌المال را به او سپرده‌اند و خواستار رسیدگی به این موضوع از سوی قوه قضاییه شد.

به گفته امیرعباس سلطانی، نمایندهٔ دورهٔ نهم و عضو کمیته وقت پیگیری پرونده بابک زنجانی، وی با وجود پرونده‌های باز در زمینه کلاهبرداری، به تایید کتبی وزیر نفت، وزیر وقت اقتصاد و دارایی، وزیر صنعت و معدن، معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری و رئیس بانک‌ مرکزی دولت احمدی‌نژاد رسیده بود.

XS
SM
MD
LG