لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۹

تعطیلی شرکت لاوابیت پس از «خودداری از افشای اطلاعات کاربران»


 بیانیه بنیانگذار لاوابیت در صفحه این سایت.
بیانیه بنیانگذار لاوابیت در صفحه این سایت.
شرکت ارائه‌دهنده خدمات ایمیل لاوابیت که گفته می‌شود ادوارد اسنودن، افشاگر شنودهای آمریکا از آن استفاده می‌کرده، روز پنجشنبه ۱۷ مرداد فعالیت خود را متوقف کرد.

به گزارش گاردین، لاوابیت که به خاطر ضریب امنیتش مشهور بود، و به ۳۵۰ هزار نفر خدمات ایمیل ارائه می‌داد، ظاهرا به خاطر سرپیچی از دستور دادگاه برای همکاری با دولت آمریکا برای رصد کاربرانش به فعالیت خود پایان داده است.

این برای نخستین بار است که شرکتی به جای همکاری با دولت برای در اختیار گذاشتن اطلاعات کاربرانش به فعالیت خود پایان می‌دهد.

بنیانگذار شرکت اینترنتی لاوابیت در بیانیه‌ای که در وبسایت این شرکت منتشر کرده، نوشته است که وی دو راه در پیش روی داشته، همکاری با دولت یا تعطیلی شرکتش.

لادار لوینسن می‌نویسد: «من مجبور شدم تصمیم دشواری بگیرم. در جرایم علیه مردم آمریکا همدستی کنم یا اینکه ۱۰ سال کار سخت را به فراموش کرده و لاوابیت را ببندم.»

بنیانگذار این شرکت اینترنتی می‌افزاید که محدودیت‌هایی که به وی اعمال شده مانع از آن است که او بتواند آنچه بر این شرکت گذشته را توضیح دهد.

طبق قوانین آمریکا شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات اینترنتی نمی‌توانند برای کاربران خود توضیح بدهند که چه اطلاعاتی را در اختیار سازمان‌های امنیتی قرار می‌دهند.

آنچنانکه گاردین می‌نویسد تنها شرکت‌های معدودی در آمریکا هستند که همچنان در برابر همکاری با سازمان‌های اطلاعاتی این کشور مقاومت می‌کنند.

گفته می‌شود که ادوارد اسنودن، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، یکی از کاربران لاوابیت بوده و از این ایمیل خبرنگاران را به کنفرانس خبری فرودگاه مسکو دعوت کرده بود.

با این حال در بیانیه‌ای که بنیانگذار لاوابیت منتشر کرده هیچ اشاره‌ای به آژانس امنیت ملی آمریکا و ادوارد اسنودن نشده است.

وی در این بیانیه می‌نویسد: «این تجربه به من یک درس بسیار مهم داد: در نبود اقدام کنگره یا عزم جدی قضایی، من شدیدا توصیه می‌کنم هیچکس به اینکه اطلاعات خصوصی‌اش در شرکتی که پیوند فیزیکی با ایالات متحده دارد، (محرمانه بماند) اعتماد نکند.»

ادوارد اسنودن، یکی از کارکنان سابق سی آی ای و پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا، پس از انتشار اسناد شنود گسترده سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا از شهروندان این کشور و متحدان آمریکا، به روسیه گریخت.

وی پس از چندین هفته بلاتکلیفی در فرودگاه مسکو، سرانجام موفق به دریافت پناهندگی موقت از روسیه شد و توانست فرودگاه را ترک کند.

آمریکا که خواستار استرداد این شخص است، این اقدام روسیه را مایوس‌کننده خوانده و باراک اوباما نیز دیدار دوجانبه خود با ولادیمیر پوتین در کنفرانس گروه ۲۰ در سن پترزبورگ را لغو کرد.
XS
SM
MD
LG