لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

لاوروف: آمریکا به یکی از کشورهای خلیج فارس تجهیزات سرکوب فرستاده است


سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه با تکذیب سخنان هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص ارسال ابزارهای سرکوب به دولت سوریه، گفت که واشینگتن در روزهای اخیر تجهیزات سرکوب به یکی از کشورهای منطقه خلیج فارس ارسال کرده است. (۱)

از سویی علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران، کسانی را که به گفته او «می‌گویند نمی‌خواهند در سوریه کشتار اتفاق بیفتد» متهم به صادر کردن سلاح و نیرو برای مبارزه با دولت این کشور کرد.

سخنان لاوروف و صالحی در کنفرانس خبری مشترکی ایراد شد که چهارشنبه ۲۴ خرداد در تهران برگزار شده است. لاوروف به تهران رفته بود تا با مقام‌های جمهوری اسلامی ایران بر سر مناقشه اتمی ایران و نا‌آرامی‌های سوریه، گفت‌و‌گو کند.

به گزارش خبرگزاری ریا نووستی و تلویزیون راشا تودی، لاوروف در این کنفرانس خبری، اظهارات هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا را که روسیه را متهم به ارسال بالگرد نظامی به سوریه به منظور سرکوب معترضان کرده بود، تکذیب کرد. وی اظهار داشت که شما را به سخنان یک مقام پنتاگون ارجاع می‌دهم که گفت وزارت دفاع آمریکا اطلاعی در این مورد ندارد.

او در این باره گفت: «من چند روز پیش در نشست خبری در مسکو گفته بودم که ما در حال حاضر در حال اجرای معاهدات خود در رابطه با قراردادهای از پیش منعقد شده هستیم و این قرارداد‌ها صرفا به تجهیزات پدافند هوایی ارتباط دارد. ما نه پیش هیلاری کلینتون و نه هیچ شخص دیگری شرمنده نیستیم. ما هیچ قانون بین المللی را نقض نکردیم.»

لاوروف تاکید کرد که محموله‌های اسلحه‌ای که به سوریه تحویل داده می‌شود، با هیچ کدام از قوانین و مقررات بین المللی مغایرتی ندارد.

او در این باره گفت: «ما هیچ گونه تجهیزاتی را که ممکن است برای سرکوب تظاهرکنندگان به کار گرفته شود، به سوریه یا کشورهای دیگر تحویل نمی‌دهیم؛ برخلاف آمریکا که تجهیزاتی را به طور متدوال عرضه می‌کند، و یکی از این محموله‌ها به تازگی به یکی از کشورهای خلیج فارس تحویل داده شده است. و با این حال به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها گمان می‌کنند هیچ چیز غیرعادی‌ای رخ نداده است.»

وزیر امور خارجه روسیه ادامه داد: «تجهیزاتی که مسکو به سوریه تحویل می‌دهد، فقط تجهیزاتی هستند که ممکن است در صورت حمله نظامی از خارج، مورد استفاده این کشور قرار گیرد.»

خبرگزاری رویترز در گزارشی که از کنفرانس خبری لاوروف و صالحی داده بود، نوشته بود که وزیر امور خارجه روسیه، آمریکا را متهم به ارسال سلاح و نیرو برای معترضان در سوریه کرده است. این خبر پس از آن که در دیگر رسانه‌ها انعکاس یافت، از خروجی خبرگزاری رویترز حذف شد. رویترز در توضیحی خاطر نشان کرد که خبر اشتباه است و صحبت‌های آقای لاوروف در گزارش به اشتباه ترجمه شده است.

روسیه و ایران دو کشور همپیمان سوریه هستند. پیشتر روسیه و چین دو بار قطعنامه محکومیت خشونت‌های دولت سوریه در سرکوب معترضان را وتو کرده بودند.

از سوی دیگر خبرگزاری ایسنا گزارش داده است که علی اکبر صالحی در کنفرانس خبری مشترک خود با لاوروف درباره اوضاع سوریه گفت: «ما خواستار توقف کشتار در سوریه هستیم و امیدواریم دیگران شرایط را به گونه‌ای فراهم نکنند که این بحران و کشتار روز به روز بیشتر شود. این برخلاف اظهاراتی است که انجام می‌دهند. از سوی دیگر می‌گویند نمی‌خواهند در سوریه کشتار اتفاق بیفتد اما از طرف دیگر اسلحه صادر می‌کنند و از مرزهای مختلف نیرو به سوریه می‌فرستند. این‌ها کاملا در تناقص با ادعا‌ها و شعارهایی است که می‌دهند.»

عربستان سعودی و قطر از جمله کشورهای عربی هستند که تاکنون به صراحت از ضرورت مسلح سازی معترضان سوریه سخن گفته‌اند. مقام‌های آمریکایی گفته‌اند که به معترضان سوری تجهیزات مرگ بار نمی‌دهند اما وسایل ارتباطی در اختیار آنها قرار می‌دهند.
چندی پیش مقام‌های لبنانی اعلام کردند یک کشتی حامل محموله اسلحه که گمان می‌رود برای قرار گرفتن در اختیار معترضان سوری می‌رود را توقیف کرده است.

کلینتون: روسیه سازنده عمل کند

از سوی دیگر هیلاری کلینتون گفت روسیه چنانچه به شکلی مثبت و سازنده در خصوص سوریه رفتار نکند، منافع خود را در این کشور به خطر خواهد انداخت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزیر امور خارجه آمریکا که در کنفرانسی خبری سخن می‌گفت اظهار داشت: «روسیه می‌گوید که می‌خواهد صلح و ثبات را به سوریه باز گرداند. می‌گوید که هیچ رابطه ویژه‌ای با بشار اسد رئیس جمهور سوریه ندارد. همچنین ادعا می‌کند که دارای منافع در منطقه است و می‌خواهد آنها را حفظ کند. اما چنانچه به شکلی مثبت و سازنده عمل نکند، تمام این منافع را از دست خواهد داد.»

سازمان ملل متحد در آخرین گزارش خود شمار کشته شدگان در سوریه را از زمان آغاز اعتراض‌های این کشور در ۱۵ ماه گذشته، بیش از ۱۳هزار نفر اعلام کرده است.

بنا بر گزارش‌ها، نیروهای دولتی سوریه در سرکوب اعتراض‌های این کشور، از سلاح‌های سنگین استفاده می‌کنند.

در هفته‌های اخیر دو کشتار در سوریه یکی در منطقه الحوله در استان حمص و دیگری در منطقه القبیر در حومه حماه روی داده است که در مجموع آنها بیش از ۲۰۰ نفر کشته شده‌اند. بیش از نیمی از کشته شدگان کودک هستند.

(۱) یک روز پس از انتشار این خبر، سایت بلومبرگ گزارش داد «سخنان ضبط شده سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه نشان می دهد که ترجمه نادرستی از گفته های او در ایران منتشر شده و این مقام دولت روسیه، ایالات متحده را به مسلح کردن شورشیان سوریه متهم نکرده است.»
XS
SM
MD
LG