لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۶

هشدار وزیر خارجه روسیه در مورد درگیری اسرائیل و ایران


سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه نسبت به حمله نظامی به ایران هشدار داد و گفت این اقدام به معنای پایان دادن به روند مذاکرات در مورد برنامه هسته‌ای ایران است.

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه، تصریح کرد: «به طور مدام ما تهدیداتی را می شنویم که اگر در برنامه هسته‌ای ایران پیشرفتی حاصل نشود، تنها گزینه‌ای که باقی می‌ماند، استفاده از زور است. ما امیدواریم که این امر هرگز اتفاق نیفتد.»

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، سرگئی لاوروف، شایعات «وحشت‌آفرین» در مورد حمله به ایران را مورد انتقاد قرار داده و گفت: «من نسبت به کشیدن چنین سناریوهای وحشتناکی در مناقشه ایران و اسرائیل، هشدار می‌دهم.»

سرگئی لاوروف که تاکنون چندین بار نسبت به حمله به ایران هشدار داده، تاکید کرد که میان همه طرف‌های درگیر در برنامه هسته‌ای ایران و در وهله اول تهران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌وگو برقرار شود.

وزیر خارجه روسیه که در مسکو با خبرنگاران سخن می‌گفت اظهار داشت که امیدوار است هیچ برخوردی میان اسرائیل و ایران صورت نگیرد چراکه به گفته او «این برخورد، کوتاه‌ترین مسیر برای بی‌اثر کردن تلاش‌هایی است که برای حل و فصل» مسائل مربوط به برنامه هسته‌ای ایران انجام شده است.

وزیر خارجه روسیه گفت که دور دیگری از مذاکرات، گروه، ۱+۵ با ایران برگزار خواهد شد.

سرگئی لاوروف گفت: «پیشنهادهای مطرح است و از جمله ازجانب روسیه، که این امید را می‌دهد که راه‌برون‌رفتی از این بن‌بست پیدا شود.»

به گزارش اینترفکس لاوروف اظهار داشت که در پیشنهاد روسیه حق ایران برای غنی‌سازی به رسمیت شناخته می‌شود به شرطی که ایران به پرسش‌های آژانس پاسخ گوید.

به گفته لاوروف، ایران و آژانس برنامه دارند که در آینده نزدیک برای حل‌و فصل مسائل بایکدیگر در تماس باشند.

دور آخر گفت‌وگوهای ایران و گروه ۱+۵ به میزبانی روسیه در مسکو برگزار شد که بدون نتیجه پایان یافت.

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، که خواهان کشیدن خط قرمز برای ایران است، بارها گفته است که کشورش حق خود می‌داند که برای جلوگیری از اتمی شدن ایران دست به اقدام بزند.

با این حال دولت باراک اوباما، که تحریم‌های سنگینی را علیه ایران وضع کرده، می‌گوید هنوز برای دیپلماسی زمان است و تحریم‌ها را در تغییر مسیر ایران موثر می‌داند.
XS
SM
MD
LG