لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۵

دستگیری وزیر سابق لبنانی به اتهام تلاش برای بمبگذاری


میشل سماحه
میشل سماحه
نیروهای امنیتی لبنان، میشل سماحه وزیر اطلاع‌رسانی سابق این کشور را به اتهام توطئه برای انجام عملیات بمبگذاری علیه برخی از شخصیت‌های لبنانی و سوری مخالف نظام بشار اسد رئیس جمهور سوریه، بازداشت کردند.

یک مسئول بلند پایه امنیتی لبنانی که خواسته نامش فاش نشود، در این زمینه به خبرگزاری فرانسه گفت: «بازداشت سماحه در چارچوب تحقیق در توطئه‌ای برای بمبگذاری در شماری از مناطق لبنانی به ویژه در شمال صورت گرفته است.»

مناطق شمال لبنان در ماه‌های گذشته بارها شاهد درگیری مسلحانه میان هواداران و مخالفان بشار اسد بود.

دستگیری سماحه با واکنش گروه حزب الله لبنان، متحد نظام حاکم بر سوریه روبرو شد. محمد رعد نماینده حزب الله در پارلمان لبنان در این باره گفت: «بازداشت سماحه برپایه یک اتهام جعلی امنیتی صورت گرفته که در برابر آن سکوت نخواهیم کرد.»

به گزارش شبکه المنار، محمد رعد ادامه داد: «این اتهامات امنیتی جعلی را از پیش آزموده بودیم. بعضی از قضات با سازمان‌های امنیتی مشکوکی در ارتباط هستند.»

او تاکید کرد که درلبنان «نه عدالتی وجود دارد، نه دستگاه قضایی دادگستر و نه سازمان‌های امنیتی که شایسته احترام باشند.»

در همین چارچوب، روزنامه الجمهوری نوشت که بشار اسد رئیس جمهور سوریه با مقام‌های رسمی لبنانی تماس گرفت تا «برای آزادی سماحه که به روابط نزدیک خود با نظام‌های سوریه و ایران و مواضعش در دفاع از بشار اسد شهرت دارد فشار بیاورند.»

از سویی، مروان شربل وزیر کشور لبنان به روزنامه اللواء گفت که میشل سماحه تمام اتهامات منتسب به خود را که «اتهام‌های امنیتی بسیار خطرناک» توصیف شده، پذیرفته است.

«اعتراف سماحه»

مطبوعات محلی لبنان اطلاعات دیگری نیز از این پرونده منتشر کردند. روزنامه النهار در بیان جزئیات بیشتر نوشته است که عملیات بازداشت میشل سماحه «عملیاتی اطلاعاتی با استفاده از ابزارهای سنتی بود.»

این گزارش افزوده است که تحت نظر گرفتن میشل سماحه از دو هفته پیش از بازداشت او برپایه برخی گزارش‌های اطلاعاتی صورت گرفت. در این میان رفت و آمدهای این وزیر سابق لبنانی به وسیله صدا و تصویر به ثبت رسید تا بتوان اتهام‌های منتسب به او که «وارد کردن بمب و توزیع پول بود» را اثبات کرد.

النهار به نقل از منابع امنیتی لبنانی نوشته است که میشل سماحه اتهام منتسب به خود را که «انتقال بمب‌های دو تا ۲۰ کیلوگرمی حاوی مواد انفجاری با تخریب بالا از سوریه به لبنان به منظور کارگذاشتن آن در مناطق شمالی به ویژه در عکار» را پذیرفته است.

بنا بر این گزارش، عنوان اتهام انتسابی به میشل سماحه «برنامه‌ریزی برای عملیات تروریستی به منظور برافروختن جنگ فرقه‌ای» است.

این گزارش افزوده است که قرار بود بمب‌ها، همزمان با سفر مار بشاره پطروس الراعی، رهبر مذهبی مارونی‌ها به منطقه عکار که از دوشنبه هفته آینده آغاز می‌شود، صورت گیرد. «بدین ترتیب رهبر مذهبی مارونی به علاوه برخی از شخصیت‌های سیاسی لبنانی و شخصیت‌های سوری مخالف نظام بشار اسد، هدف این انفجار‌ها بوده‌اند. »

دستیار و راننده میشل سماحه که به همراه او دستگیر شده بودند، آزاد شدند. راننده سماحه اطلاعات حاکی از منتقل کردن اسلحه و مواد انفجاری توسط خودرویش از سوریه را رد کرده است.

پس از انتشار خبر بازداشت میشل سماحه، لیز سلای خبرنگار منطقه‌ای روزنامه آمریکایی واشینگتن پست که در بیروت پایتخت لبنان اقامت دارد، در صفحه خود در شبکه توئیتر نوشت: «سماحه پیشتر به من درباره برنامه القاعده برای عملیات انفجاری در لبنان هشدار داده بود.»

او خاطرنشان کرد که سماحه هم اکنون به اتهام برنامه ریزی برای عملیات انفجاری بازداشت شده است.
XS
SM
MD
LG