لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۵۷

اپوزیسیون لبنان جلسات مشترک پارلمان با دولت را تحریم کرد


 پارلمان لبنان
پارلمان لبنان
اپوزیسیون لبنان که آن را گروه ۱۴ مارس، منتقدان حزب‌الله و همپیمانانش تشکیل می‌دهند، تصمیم گرفته است که دیگر در جلسات پارلمان این کشور که با حضور دولت تشکیل می‌شود، شرکت نکند.

این اقدام همزمان با درخواست اپوزیسیون از دولت نجیب میقاتی نخست‌وزیر لبنان برای استعفا صورت می‌گیرد. اکثریت این دولت را حزب‌الله و متحدانش که همپیمان نظام بشار اسد رئیس جمهو سوریه هستند، تشکیل می‌دهند.

اپوزیسیون این دولت را متهم به حمایت از عاملان ترور وسام حسن رئیس اداره اطلاعات سازمان امنیت لبنان می‌کند که روز جمعه در انفجاری در بیروت کشته شد.

احمد فتفت نماینده پارلمان لبنان از گروه ۱۴ مارس سه‌شنبه ۲ آبان در این باره به خبرگزاری فرانسه گفت که این گروه تصمیم گرفته است تا زمان «سرنگون شدن دولت» در جلسات پارلمانی که با حضور دولت تشکیل می‌شود، شرکت نکنند. او تاکید کرد «این تصمیم به معنی تحریم پارلمان نیست.»

او در عین حال خاطرنشان کرد که این تعلیق حضور، شامل مشارکت در جلسات کمیسیون‌های تخصصی که با حضور وزرا برگزار خواهد شد نیز می‌شود.

خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داده بود که جلسه مشترک کمیسیون‌ها که قرار بود روز سه‌شنبه برای بررسی پیش‌نویس قانون انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۳ برگزار شود، «به دلیل غیبت نمایندگان گروه ۱۴ مارس» لغو شد.

فتفت تاکید کرده است که این تعلیق حضور، با هماهنگی تمام جریان‌ها و احزاب حاضر در گروه ۱۴ مارس صورت گرفته است.

جریان المستقبل به ریاست سعد حریری نخست وزیر پیشین لبنان که جزو گروه ۱۴ مارس است، سه شنبه اعلام کرد که از این پس «در هیچ‌کدام از فعالیت‌های یا جلسات پارلمانی یا سیاسی مرتبط با دولت و مسئولان آن تا زمان استعفای دولت شرکت نخواهد کرد.

حزب «نیروهای لبنانی» به رهبری سمیر جعجع نیز روز دوشنبه اعلام کرده بود در هیچ نشست گفت‌و‌گویی تا زمان کناره گیری دولت می‌قاتی، شرکت نخواهد کرد.

وسام حسن رئیس اداره اطلاعات سازمان امنیت لبنان که روز جمعه ترور شد، از اعضای جریان المستقبل بود. او نقش برجسته‌ای در تحقیقات صورت گرفته در ترورهای سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷ که طی آن شماری از شخصیت‌های منتقد نظام بشار اسد از جمله رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان کشته شدند، ایفا کرد.

تلاش‌های او همچنین در پرده‌برداری از طرح بمبگذاری که میشل سماحه وزیر پیشین لبنانی می‌خواست با «هماهنگی سازمان‌های امنیتی سوری» در لبنان انجام دهد، موثر بود.

در تشییع جنازه الحسن که روز یکشنبه در بیروت برگزار شد، هزاران نفر در شعارهای خود خواستار استعفای دولت نجیب میقاتی شدند. همچنین شماری از تظاهرکنندگان به سمت ساختمان نخست‌وزیری حمله کردند که نیروهای امنیتی با آنها مقابله کردند.

نجیب میقاتی روز شنبه اعلام کرد تصمیم خود برای استعفا را بنا به خواست میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان به حال تعلیق در آورده است. او خاطرنشان کرد که در برای استعفا در انتظار مشورت‌های رئیس جمهور است.

این در حالی است که در روزهای اخیر، درگیری‌های مسلح در بیروت و طرابلس، شماری کشته و زخمی برجای گذاشت. در طرابلس با وجود حضور نیروهای ارتش، درگیری میان افرد ساکنان علوی نشین جبل محسن و سنی نشین باب التبانه، ده کشته و ۶۵ زخمی برجای گذاشت.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک منبع نظامی لبنانی گزارش داده است که دو طرف درگیر در طرابلس شامگاه سه شنبه به توافقی برای آتش بس دست یافته‌اند.

وضعیت در بیروت که بخش‌هایی از آن از جمله مناطق سنی‌نشین غربی شاهد حضور افرد مسلح و بستن جاده‌ها بود، در حال بازگشت به حال طبیعی است.
XS
SM
MD
LG