لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

«شناسایی» یکی از مهاجمان انتحاری به سفارت ایران


فردی که احتمال می‌رود یکی از مهاجمان انتحاری باشد.
فردی که احتمال می‌رود یکی از مهاجمان انتحاری باشد.
منابع امنیتی لبنانی جمعه ۱ آذر از تعیین هویت یکی از دو مهاجم انتحاری به سفارت جمهوری اسلامی ایران در بیروت خبر دادند.

این خبر را رسانه‌های محلی لبنان هم تایید کرده‌ و گزارش داده‌اند که پدر این مهاجم انتحاری برای انجام تحقیات بیشتر، خود را به وزارت دفاع معرفی کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی لبنانی، یکی از مهاجمان از شهر ساحلی صیدا در جنوب لبنان است که به عضویت در گروه‌های تندروی اسلامگرا شهرت داشت.

این گزارش افزوده است که از خانواده این شخص خواسته شده در انجام آزمایش دی ان‌ای همکاری کنند تا از هویت او اطمینان حاصل کرده و بقایای جسدش را تحویل بگیرند.

سایت روزنامه لبنانی النهار هم به نقل از رسانه‌های محلی نوشته است که پس از انتشار تصاویر ثبت شده در دوربین‌های مدار بسته از دو مهاجم انتحاری توسط ارتش، فردی به نام عدنان ابو ظهر که می‌گفت پدر یکی از این دو مهاجم است و تصویر فرزند خود «معین» را شناسایی کرده، خود را به وزارت دفاع معرفی کرده است.

بنا بر این گزارش، پدر این مهاجم انتحاری گفته است که فرزندش با گروه «شیخ احمد الاسیر» روحانی اسلامگرای تندرویی که به همراه هوادارانش حدود سه ماه پیش با نیروهای ارتش لبنان در منطقه صیدا درگیر شد، همراه بود و پس از آن حوادث برای جنگ علیه نیروهای دولتی سوریه، به این کشور رفت.

معین ابو ظهر صفحه‌ای در شبکه اجتماعی فیس بوک دارد که در آن خود را «مهاجم به سوی خدا» نامیده است. او در آخرین پستی خود نوشته است «شما را به خدا می‌سپارم» که می‌تواند نشانه‌ای از عزم او برای انجام حمله انتحاری باشد.

این مهاجم انتحاری تصویری از خود در صفحه فیس بوکش منتشر کرده که یک کلید به گردن خود آویخته است. این کلید که نشان از «کلید بهشت» دارد، به نوشته رسانه‌های محلی لبنان و همچنین روزنامه الحیات، معمولا مهاجمان انتحاری به گردن خود می‌آویزند.

او همچنین در صفحه فیس بوک خود تصاویری از پرچم سازمان القاعده، یکی از پایگاه‌های تشکیلات دولت اسلامی عراق و شام وابسته به القاعده و سرودهای این سازمان را منتشر کرده است.

با این وجود هنوز اطلاعات منتشر شده از دست داشتن معین ابو ظهر در حمله انتحاری بیروت تا زمان مشخص شدن آزمایش دی ان‌ای، مشخص نیست.

روز سه شنبه ۲۸ آبان، دو حمله انتحاری سفارت ایران در بیروت پایتخت لبنان را هدف قرار گرفت.

مهاجمان انتحاری موفق نشدند ساختمان سفارت را منفجر کنند اما انفجار بمب‌ها در نزدیکی سفارت، آسیب‌ فراوانی به ساختمان سفارت و ساختمان‌های اطراف وارد کرد.


این دو حمله انتحاری بنا بر اعلام تلویزیون دولتی لبنان، دستکم ۲۶ کشته و حدود ۱۵۰ مجروح بر جای گذاشت.

پس از انتشار این اطلاعات، خانواده ابو ظهر که در شهر صیدا اقامت دارند، با انتشار بیانیه‌ای، ضمن محکومیت انفجارهای انتحاری بیروت نوشته‌اند: «ما خانواده‌ای هستیم که تربیت اسلامی یافتیم، دینی که آزار دیگران را حرام می‌داند. اسلام دین مهربانی و رحمت است.»

این بیانیه افزوده است: «بسیار متاسف و متاثر شده‌ایم که یکی از میان ما به جنایت انفجار منطقه بئر الحسین که یک جنایت به تمام معنی زشت و محکوم است، متهم شده است. این جنایت ما را شوکه کرده است و کلماتی برای توصیف پست بودن و محکومیت آن در اختیار نداریم.»
XS
SM
MD
LG