لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۱

آمادگی حریری برای تشکیل دولت با مشارکت حزب‌الله


سعد حریری نخست وزیر اسبق لبنان، اعلام کرد آماده است که با مشارکت حزب‌الله در یک دولت ائتلافی حضور داشته باشد.

حریری رئیس فراکسیون المستقبل در پارلمان لبنان است که از مهم‌ترین گروه‌های حاضر در ائتلاف ۱۴ مارس-منتقدان حزب‌الله- بشمار می‌رود.

در همین حال، حمله موشکی به شهرک عرسال لبنان در نزدیکی مرز سوریه، دستکم ۷ کشته بر جای گذاشت.

سعد حریری در مصاحبه با خبرگزاری رویترز، در حاشیه دادگاه بین‌المللی متهمان ترور پدرش رفیق حریری نخست وزیر سابق لبنان در لاهه، درباره مشارکت در دولتی ائتلافی که حزب‌الله در آن حضور دارد گفت: «ما نظری مثبت در این باره داریم. این مساله گامی مثبت برای ثبات در کشور است.»

اکنون حدود ۹ ماه از استعفای نجیب میقاتی از سمت نخست وزیری می‌گذرد. با وجود توافق فراکسیون‌های پارلمان لبنان بر نخست‌وزیری تمام سلام، تاکنون بر سر تشکیل دولت توافقی صورت نگرفته است.

سعد حریری تاکید کرد جهت مشارکت در دولتی ائتلافی با حضور حزب‌الله، در مورد دادگاه بین‌المللی ترور رفیق حریری، امتیازی نمی‌دهد و ما معتقیدم «متهم بی‌گناه است تا زمانی که محکوم شود.»

دادگاه بین‌المللی، چهارتن از اعضای حزب الله لبنان را به دست داشتن در ترور رفیق حریری متهم کرده است. حزب‌الله با رد این اتهامات تسلیم متهمان را به دادگاه نپذیرفته است.

حدود دو سال پیش، وزرای وابسته به حزب‌الله و متحدانش، دولت ائتلاف ملی به ریاست سعد حریری را سرنگون کردند. دلیل این اقدام، مخالفت با تامین سهم لبنان از بودجه دادگاه بین‌المللی است که برپایه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد، باید پرداخت شود.

سعد حریری در ادامه مصاحبه خود افزود: «ما می‌دانیم وضعیت به چه صورت است اما در ‌‌نهایت، حزب‌الله، حزبی سیاسی است و دارای متحدانی است. ما تلاش می‌کنیم کشور را به همراه همگان اداره کنیم چرا که نمی‌خواهیم کسی را از خارج از مدیریت کشور قرار دهیم. لبنان در مرحله سختی به سر می‌برد به ویژه پس از آنکه جامعه جهانی در بحران سوریه، شکست سختی متحمل شده است.»

سخنان حریری تایید گمانه زنی‌ها درباره آمادگی ائتلاف ۱۴ مارس برای حضور در دولتی ائتلافی با حضور حزب‌الله با وجود جنگ نیرو‌هایش علیه مخالفان در سوریه.

هم‌اکنون مذاکراتی میان گروه‌های رقیب لبنانی برای تشکیل دولتی با حضور ۲۴ وزیر در جریان است. بر پایه این مذاکرات، ۸ وزیر به حزب الله و متحدانش، ۸ وزیر به حریری و هم‌پینانانش و ۸ وزیر به میشل سلیمان و تمام سلام رئیس جمهوری و نخست وزیر، تعلق می‌گیرند.

در همین حال حمله موشکی به شهرک لبنانی عرسال واقع در نزدیکی مرز سوریه، دستکم ۷ نفر را کشت و ۱۵ نفر دیگر را زخمی کرد.

خبرگزاری دولتی لبنان گزارش داده است که ۵ تن از کشته‌شدگان، کودک هستند. ارتش لبنان اعلام کرد است که عرسال، هدف اصابت ۲۰ موشک قرار گرفته که از سوریه شلیک شده بودند.

شهرک عرسال سنی‌نشین است و ساکنان آن از مخالفان حکومت اسد حمایت می‌کنند.

ارتش دولتی سوریه تاکنون چندین بار عرسال و حومه آن را با این عنوان که مخالفان مسلح اسد در آن پناه گرفته‌اند، هدف حملات خود قرار داده اما این نخستین بار است که این شمار از قربانیان در این حملات، کشته می‌شوند.

روز گذشته انفجار خودرویی بمب‌گذاری شده در شهر شیعه‌نشین هرمل در نزدیکی عرسال، ۵ کشته برجای گذاشت. هرمل تخت نفوذ حزب‌الله قرار دارد.
XS
SM
MD
LG