لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۸

تنش لفظی شدید میان رئیس جمهوری لبنان و حزب الله


 میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان
میشل سلیمان رئیس جمهوری لبنان
لبنان شاهد تنش لفظی شدید میان میشل سلیمان رئیس جمهوری این کشور و حزب الله، بر سر بیانیه شورای وزیران و مشارکت این حزب، در جنگ داخلی سوریه است.

در لبنان، دولت‌ها پیش از رای اعتماد از سوی پارلمان، باید بیانیه‌ای صادر کنند که به عنوان مرامنامه دولت به شمار می‌آید. پس از آن جلسه رای اعتماد در پارلمان تشکیل می‌شود.

دولت تمام سلام، نخست وزیر جدید لبنان، پس از ۱۰ ماه کشمکش، سرانجام ۲۶ بهمن با حضور همه گروه‌های لبنانی، تشکیل شد. کمیته‌ای هم برای تدوین بیانیه شورای وزیران شکل گرفت اما با وجود برگزاری ۷ جلسه، تاکنون نتوانسته است بر سر متنی، به توافق برسد.

سلاح حزب‌الله و حضورش در جنگ سوریه در پشتیبانی از نظام بشار اسد، محورهای اختلاف را در تدوین این بیانیه شکل می‌دهند. میشل سلیمان و گروه ۱۴ مارس-ائتلاف احزاب و نیروهای منتقد حزب الله- خواستار آن هستند که «بیانیه بعبدا» پایه بیانیه شورای وزیران قرار گیرد.

«بیانیه بعبدا» که خرداد ۱۳۹۱ با موافقت جریان‌های سیاسی اصلی حاضر در لبنان صادر شد، در اشاره به بحران سوریه، خواستار «بی‌طرفی لبنان» در تنش‌های منطقه‌ای شده است.
«بعبدا» نام کاخ ریاست جمهوری لبنان است.

اما حزب‌الله خواستار آن است که سه محور «ارتش، مردم و مقاومت» که در بیانیه‌های دو دولت سابق درج شده بود، در بیانیه شورای وزیران این دولت هم درج شود.

به گزارش خبرگزاری دولتی لبنان میشل سلیمان، روز جمعه ۹ اسفند، در سخنانی گفت: «درباره بیانیه شورای وزیران، از همگان می‌خواهم بر معادله‌های چوبی که صدور این بیانیه را با مانع مواجه می‌کند، اصرار نکنند.»

او افزود: «اما درباره نادیده گرفتن خواست گنجاندن بیانیه بعبدا... تاکید می‌کنم که بیانیه بعبدا، یکی از پایه‌های ثابت است، بر همه بیانیه‌های شورای وزیران. روزهای آینده نشان خواهد داد که همه به این بیانیه نیازمند هستند و می‌خواهند اجرا شود.»

رئیس جمهوری لبنان شنبه نیز در سخنانی با اشاره به بحران سوریه گفت: «از همه لبنانی‌ها می‌خواهم با توجه قرار دادن بیانیه بعبدا، در این بحران درگیر نشوند، از تنش‌های دیگران به دور باشند و در امور داخلی آنها دخالت نکنند.»

چند ساعت پس از آن، حزب‌الله در پاسخ به سلیمان، بیانیه‌ای کوتاه صادر کرد. در این بیانیه آمده است: «با اعلام احترام قطعی خود به ریاست جمهوری و آنچه که نمایندگی می‌کند، سخنانی که شنیدیم باعث می‌شود معتقد شویم، کاخ بعبدا در آنچه که از دوره کنونی مانده، به رسیدگی نیاز دارد، زیرا ساکنش دیگر میان طلا و چوب، تفاوتی قائل نمی‌شود.»

حزب‌الله افزوده است که مثلث «ارتش، مردم و مقاومت، معادله‌ای طلایی برای مقابله با تجاوزهای اسرائیلی است.»

در پاسخ به این بیانیه، میشل سلیمان یکشنبه در صفحه توئیتر رسمی خود نوشت: «بعبدا به کسی نیاز دارد که منافع ملی را رعایت کند و توافقات ملی صورت گرفته را نقض نکند.»

در بیانیه شورای وزیران دولت‌های پس از جنگ سی و سه روزه اسرائیل و حزب‌الله لبنان در سال ۱۳۸۵، بر سه‌گانه «ارتش، مردم و مقاومت» تاکید شد. اما اکنون و با علنی شدن حضور حزب‌الله در جنگ داخلی سوریه، گروه‌های سیاسی مخالف این حزب با تکرار این سه‌گانه در بیانیه شورای وزیران جدید، مخالفند.

دولت جدید لبنان از ۲۴ وزیر تشکیل شده است. هشت وزیر به گروه ۸ مارس متشکل از حزب‌الله و هم‌پیمانانش تعلق دارند. هشت وزیر هم از گروه ۱۴ مارس هستند. هشت وزیر را هم از میانه‌رو‌ها هستند که رئیس جمهور، نخست و ولید جنبلاط رهبر دروزی‌های لبنان آنها را انتخاب می‌کنند.
XS
SM
MD
LG