لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۸

درگیری‌های خونین میان شبه‌نظامیان و معترضان در پایتخت لیبی


درگیری‌های روز جمعه در طرابلس
درگیری‌های روز جمعه در طرابلس
بنا بر اعلام وزارت بهداشت لیبی، در درگیری‌های بعد از ظهر جمعه ۲۴ آبان میان تظاهرکنندگان و گروهای شبه‌نظامی در طرابلس پایتخت این کشور، دستکم ۱۶ نفر کشته و ۴۶ نفر دیگر زخمی شدند.

تلویزیون دولتی لیبی گزارش داده است که درگیری‌ها تا جمعه شب در منطقه «غرغور» طرابلس، همچنان ادامه داشته است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این درگیری‌ها پس از آن آغاز شد که افرادی در گروه‌های شبه‌نظامی، به سمت تظاهراتی که خواستار بیرون رفتن شبه نظامیان از طرابلس بود، آتش گشودند.

پس از آن، افراد مسلحی که به نظر می‌رسد از تظاهرکنندگان باشند، به پایگاه یکی از گروه‌های شبه نظامی حمله کرده و آن را به آتش کشیدند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاهدان عینی در این باره گزارش داده است: «افرادی مسلح از اهالی طرابلس وارد منطقه غرغور شدند و تمام ویلاهایی را که در اختیار شبه‌نظامیان بود، به آتش کشیدند تا مانع از بازگشت آنها شوند. در این هنگام اکثر شبه‌نظامیان در یک ویلا پناه گرفته و با معترضان درگیر شدند اما محاصره بر آنها، تنگ‌تر می‌شود.»

از سوی دیگر یکی از فرماندهان گردان‌های شبه نظامی مستقر در «غرغور» گفته است که تظاهرکنندگان شلیک آتش را آغاز کردند؛ ادعایی که تظاهرکنندگان آن را رد کرده و می‌گویند که تظاهرات آنها مسالمت‌آمیز بوده است.

امامان جمعه در خطبه‌های خود از ساکنان طرابلس خواسته بودند تا برای خالی کردن شهر از شبه نظامیان، دست به تظاهرات مسالمت‌آمیز بزنند. آن گونه که گزارش‌ها حکایت می‌کند، همه امامان جمعه از مردم خواستند به منطقه «غرغور» که در مرکز طرابلس است بروند و در روزهای آینده هم تظاهراتی به سوی دیگر مناطقی که شبه‌نظامیان در آنها پایگاه دارند، برگزار شود.

شورای ادارای طرابلس هم در بیانیه‌ای خواستار آن شده بود که روز جمعه، تظاهراتی با هدف بیرون راندن تشکیلات شبه‌نظامیان از پایتخت لیبی، برگزار شود.

پس از آنکه هزاران نفر از تظاهرکنندگان در شماری از میدان‌های طرابلس تجمع کردند، به سمت منطقه «غرغور» به راه افتادند اما پیش از رسیدنشان به این منطقه، هدف تیراندازی قرار گرفتند. با وجود زخمی شدن چند نفر از معترضان، اما تظاهرات ادامه یافت.

خبرنگار رویترز گزارش داده که از طرف مجتمع شبه‌نظامیان در «غرغور» به سمت تظاهرکنندگان، با ضدهوایی، تیراندازی می‌شود. پس از آن تظاهرکنندگان فرار رفتند اما پس از آن با اسلحه باز گشتند و به مجتمع یورش بردند.

هنگام درگیری‌ها، سادات بدری رئیس شورای اداری طرابلس، در بیانیه‌ای از تظاهرکنندگان خواست برای جلوگیری از ریختن خون‌های بیشتر، عقب‌نشینی کنند. پس از آن صادق غربانی مفتی هم خواستار عقب‌نشینی معترضان شد.

در جریان درگیری‌ها، شماری از معترضان تلاش کردند پایگاه گردان مصراته را تصرف کنند اما درگیری‌های شدید، مانع از دستیابی آنها به این هدف شد. تظاهرکنندگان خواستار خروج گردان شبه‌نظامیان مصراته از طرابلس هستند که از زمان تصرف پایتخت لیبی توسط مخالفان معمر قذافی رهبر پیشین این کشور، در این شهر مستقر شده‌اند.

در همین حال طاهر باشاغا فرمانده گردان سپر لیبی در مصراته اعلام کرد که نیرو‌هایش تا زمان تصویب قانون اساسی جدید لیبی «غرغور» را ترک نمی‌کنند.

قرار است مجلس موسسان که در انتخابات سوم دی ماه آینده انتخاب خواهد شد، قانون اساسی جدید لیبی را تدوین کند.

برخی رسانه‌های محلی هم خبرهایی درباره حرکت گردان‌هایی از مصراته به سمت طرابلس به منظور پایان دادن به درگیری‌های «غرغور» منتشر کرده‌اند.

از این رو و با توجه با توجه به کوتاه نیامدن طرف‌های درگیر، احتمال دارد در ساعت‌های آینده، بحران در لیبی، شدت گیرد.

شورای اداری طرابلس در بیانیه‌ای مردم خواست با توجه به افزایش شمار زخمی‌ها، برای اهدای خون، به بیمارستان‌ها بروند.

در شهر بنغازی هم بعد از ظهر جمعه هزارن نفر با هدف پشتیبانی از ارتش و پلیس، خواست افزایش نقش آنها و مخالفت با فعالیت گروه‌های شبه‌نظامی، تظاهرات کردند. بنغازی از چند ماه پیش شاهد عملیات ترور و بمب‌گذاری بوده که مسئولان نظامی، امنیتی و برخی از روحانیون را هدف قرار می‌گیرد.

تعدادی از گروه‌های مسلحی که در سرنگونی نظام معمر قذافی رهبر پیشین لیبی دست داشتند، اسلحه خود را حفظ کرده و قرار گرفتن زیر چتر ارتش یا وزارت کشور را نپذیرفتند.

فعالیت آنها، درگیری‌های صورت گرفته در پی آن و تحمیل خواسته‌هایشان به نهادهای دولتی و حتی انتخابی با زور سلاح، اوضاع در لیبی را نا‌امن کرده است.

چندی پیش یک از گروه‌های شبه‌نظامی نخست‌وزیر لیبی را ربود و برای چند ساعتی وی را در بازداشت خود داشت.
XS
SM
MD
LG