لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۸

افزایش تنش در لیبی در پی تصرف حوزه‌های نفتی از سوی شبه‌نظامیان


لیبی
لیبی
یک گروه شبه‌نظامی که بندرهای شرق لیبی را تصرف کرده‌ است، هرگونه تلاش نیروهای دولتی برای حمله به یک نفتکش حامل پرچم کره شمالی را که در بندر نفتی سدره لنگر انداخته، به مثابه اعلام جنگ دانست.

به گزارش خبرگزاری رویترز، عبد ربه البرعصی که خود را نخست وزیر جنبش دریایی لیبی نامیده است، یکشنبه ۱۸ اسفند در بیانیه‌ای، نسبت به هرگونه تعرض به نفتکش لنگر انداخته در بندر سنده، هشدار داد.

او در این بیانیه تاکید کرده است که «چنین اقدامی به معنی اعلام جنگ است.»

این در حالی است که رسانه‌های دولتی لیبی پیش از این اعلام کرده بودند که وزارت دفاع این کشور به نیروهای مسلح دستور داده تا مانع از انتقال نفت خام توسط کشتی حامل پرچم کرده شمالی از بندر سدره شوند.

این نفتکش روز شنبه به بندر سدره رسید. این شبه‌نظامیان که خواهان سهم بيشتری از درآمدهای نفتی و همچنین حکومت خودگردان در شرق لیبی هستند، از مرداد گذشته، کنترل سه بندر اصلی این کشور را در دست گرفته‌اند.

با لنگر انداختن نفتکش و آغاز پمپاژ نفت به آن، تنش‌ها بر سر بندرهای نفتی در لیبی افزایش یافته است.

دولت لیبی تلاش دارد گروه‌های شبه نظامی را که در سرنگونی نظام معمر قذافی رهبر پیشین لیبی دست داشتند، کنترل کند.

علی زیدان نخست‌وزیر لیبی روز شنبه گفت که نفتش حامل پرچم کره شمالی، چنانچه سعی کند بندر سنده را ترک کند، هدف قرار خواهد گرفت. ظرفیت این کشتی به ۳۷هزار تن می‌رسد.

خبرگزاری رسمی لیبی یکشنبه اعلام کرد که وزارت دفاع این کشور با صدور فرمانی به نیروهای مسلح برای حمله به نفتکش، به مالکان آن هشدار داده است.

بنا بر این گزارش «وزارت دفاع فرمان‌های لازم را برای فرماندهی ستاد مشترک و صادر کرده تا با نفتکشی که بدون اجازه مقام‌های مسئول وارد آب‌های لیبی شده است، برخورد لازم را انجام دهند.»

این گزارش افزوده است: «فرما‌ن‌های صادر شده شامل چراغ سبز برای استفاده از زور می‌شود و هرگرنه آسیب‌های احتمالی، بر عهده مالکان نفتکش خواهد بود.»

سخنگوی شرکت ملی نفت لیبی و همچنین سخنگوی این گروه شبه‌نظامی گفته‌اند که تفتکش همچنان در بندر سدره حضور دارد.

روزنامه الوسط لیبی روز یکشنبه نوشته است که نفت به قیمت ۲۵ میلیون دلار، بار کشتی می‌شود.

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که ده‌ها خودرو در ورودی‌های بندر متوقف شده‌اند. یکی از افراد مسلح گفته است فرمانی دریافت کرده‌اند مبنی بر این که تا زمان پایان انتقال نفت مورد نیاز به نفتکش به هیچکدام از کارکنان بندر اجازه ترک محل کار خود را ندهند.

شبه‌نظامیان تحت فرماندهی ابراهیم الجضران فعالیت می‌کنند که زمانی از فرماندهان مسلح مخالف حکومت قذافی بود. او پس از آن فرمانده نیروهای دولتی شد که حفاظت از حوزه‌های نفتی را بر عهده دارد.

الجضران اما از دولت جدا شده و نیروهای تحت امرش، بندرهای السدره و دو بندر دیگر در شرق لیبی را تصرف کردند.

دولت لیبی تاکنون چند بار به صورت غیر مستقیم با الجضران مذاکره کرده است. اما درخواست او برای دادن سهم بیشتری از درآمد نفت به منطقه شرقی لیبی -همچون دوره پادشاهی در این کشور پیش از به قدرت رسیدن قذافی- مساله‌ای حساس به شمار می‌آید. دولت بیم آن دارد که چنین اقدامی به جدایی مناطق شرق لیبی بینجامد.

حدود دو ماه پیش نیروی دریایی لیبی به سمت نفتکشی حامل پرچم مالت که تلاش داشت از بند سدره نفت حمل کند، آتش گشود.

منابع دریانوردی می‌گویند که فعالیت نفتکشی حامل پرچم کره شمالی در دریای مدیترانه معمولی نیست. شرکت ملی نفت لیبی می‌گوید که مالکیت این نفتکش از آن شرکتی سعودی است.

دولت لیبی در تلاش است تا موج اعتراض‌ها در بندرهای و چاه‌های نفت را کنترل کند. این موج تولید نفت لیبی را از ۱.۴ میلیون بشکه در روز، به ۲۳۰ هزار بشکه، کاهش داده است.
XS
SM
MD
LG