لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۱

دولت اسرائیل انتصاب لیبرمن به وزارت دفاع را تصویب کرد


دولت بنیامین نتانیاهو در اسرائیل دوشنبه دهم خرداد انتصاب آویگدور لیبرمن رهبر یک حزب افراطی راستگرا را به پست وزارت دفاع تصویب کرد.

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، لیبرمن با ادای سوگند در کنست، از سه‌شنبه یازدهم خرداد این پست را رسماً در دست می‌گیرد.

این نخستین بار در تاریخ اسرائیل است وزارت دفاع در اسرائیل در اختیار فردی قرار می‌گیرد که هیچ تجربه نظامی و امنیتی ندارد.

حزب «اسرائیل خانه ما» به رهبری لیبرمن در روزهای گذشته با حزب حاکم لیکود به رهبری نتانیاهو به ائتلاف رسید.

نتانیاهو با این ائتلاف شمار حامیان دولت خود را در میان ۱۲۰ نماینده کنست از ۶۱ تن به ۶۶ نفر افزایش داد، تا «دولتی با ثبات‌تر» داشته باشد.

حزب راستگرای دیگری که با نام «خانه یهود» با دولت نتانیاهو ائتلاف دارد، تهدید کرده بود که سه وزیر آن در دولت و هشت نماینده حزب در مجلس، به انتصاب لیبرمن رأی مخالف خواهند داد مگر آنکه نتانیاهو درخواست‌های این حزب را نیز به جای آورد.

در مذاکراتی تا پاسی از یکشنبه‌شب گذشته، میان نتانیاهو با نفتالی بنت، رهبر «خانه یهود» سازشی میان آن دو به‌دست آمد که خطر انحلال دولت را برطرف کرد.

ژنرال موشه یعلون ده روز پیش با بیان انتقادهای شدید از عملکرد نتانیاهو، از پست وزارت دفاع کناره‌گیری کرد.

یعلون از عضویت در حزب لیکود و نیز عضویت در مجلس هم کناره‌گیری کرد.

یک هفته بعد از کناره‌گیری یعلون، آوی گبایی وزیر محیط زیست از حزب لیکود نیز با هشدار نسبت به «نابودی اسرائیل» به خاطر سیاست‌های دولت نتانیاهو، اعلام کناره‌گیری کرد.

ایوب قراء معاون عرب دروزی نتانیاهو نیز شنبه گذشته از نخست‌وزیر شاکی شد که صحنه سیاست را به «خطرناک‌ترین مهره‌ها» سپرده است.

تغییرات دولتی در اسرائیل در حالی است که پلیس اسرائیل پس از سال‌ها بررسی اتهامات وارده به سارا نتانیاهو، همسر نخست‌وزیر، یکشنبه نهم خرداد نظر داد که خانم نتانیاهو باید محاکمه شود.

سارا نتانیاهو که با شکایات متعدد کارکنان فنی و خدماتی دفتر و خانه نخست‌وزیری تحت تعقیب قضایی بود، متهم است که از امکانات دولتی برای اداره دو خانه شخصی خود و شوهرش سوء استفاده کرده است.

اما نتانیاهو گفته است که «مشکلات» به‌وجود آمده برای همسرش و نیز انتقادهای سیاسی مطرح شده علیه ائتلاف او با حزب «اسرائیل خانه ما» کار کابینه او را مختل نخواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو دوشنبه دهم خرداد درخواست جنبش «آزادی اطلاعات» در مورد انتشار فهرست هزینه‌های شخصی خود و خانواده‌اش را رد کرد.

در این میان، فلسطینی‌ها و حزب‌الله لبنان نسبت به هر گونه تحرکات احتمالی نظامی از سوی ارتش اسرائیل، بعد از آغاز دوران وزارت دفاع لیبرمن، هشدار داده‌اند.

سخنگوی حماس گفته بود، «لیبرمن اگر مرد است به غزه نزدیک شود». حسن نصرالله دبیر کل حزب‌الله نیز جمعه گذشته لیبرمن را «موجودی متشتت، مجنون و روانی» نامید و گفت حزب‌الله برای هر وضعیتی آماده است.

در همین حال، رسانه‌های اسرائیل پیشتر گزارش داده‌اند که آمادگی‌های ارتش در بخش جنوبی با غزه و نیز در مرز شمالی با لبنان تشدید شده است تا برای رخدادهای احتمالی آماده باشند.

لیبرمن، ۵۷ ساله، که در سال ۱۹۷۸، در بیست سالگی از کیشینف در جمهوری مولداوی به اسرائیل مهاجرت کرده، در سال ۱۹۹۶ با پست ریاست دفتر نخست‌وزیری در دولت اول نتانیاهو وارد صحنه سیاست شد.

او پیشتر وزیر خارجه نیز بوده و حزبش «اسرائیل خانه ما» با دیدگاه‌های راست افراطی، اکثراً از حمایت روس‌های مقیم اسرائیل برخوردار است.

لیبرمن بعد از انتخابات مارس ۲۰۱۵ به جناح اپوزیسیون پیوست و با وجودی که از قدرت حزبش بشدت کم شد، اما اکنون توانسته با مانورهای سیاسی، نتانیاهو را وادارد تا پست وزارت دفاع را به او واگذار کند.

XS
SM
MD
LG