لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۸

۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون سال: قدمت حیات در کره زمین


 زمین در آسمان ماه
زمین در آسمان ماه

بلورهای زیرکن باستانی که به تازگی در غرب استرالیا کشف شده، احتمالا دلیلی است بر اینکه ۴ میلیارد و ۱۰۰ میلیون سال پیش زندگی در زمین آغاز شده است.

این رقم ۳۰۰ میلیون سال بیشتر از تخمین‌های قبلی است که برآورد می‌کرد قدمت حیات در زمین ۳ میلیارد و ۸۰۰ میلیون سال است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، محققان دانشگاه‌های استنفورد و کالیفرنیا به تازگی در منطقه «جک هلیز» استرالیا موفق به کشف بلورهای کانی زیرکن شده‌اند که یکی از آنها حاوی کربنی است که ۴٫۱ میلیارد سال (با ضریب خطای ۱۰ میلیون سال) قدمت دارد.

دانشمندان قبلاً بر اساس یافته‌های فسیلی از موجودات تک‌سلولی قدمت حیات در زمین را ۳٫۸ میلیارد سال تخمین زده بودند. در این میان پیدایش انسان‌های امروزی (هومو ساپین‌ها) ۲۰۰ هزار سال تخمین زده می‌شود.

وبسایت «ساینس آلرت» هم درباره این یافته‌ها در غرب استرالیا نوشته است یافته‌های جدید نشان می‌دهد که حیات در زمین حدود ۴ میلیون سال بعد از پیدایش و شکل گرفتن کره زمین آغاز شده است که در مقیاس تاریخ بیشتر از یک چشم به هم زدن نیست.

قبلاً تصور می‌شد که حیات روی زمین مدت‌ها پس از شکل گرفتن آن و شهاب‌باران‌های منظومه شمسی اتفاق افتاده است و قبل از آن کره زمین خشک و نامناسب برای پیدایش حیات بوده است. اما مارک هاریسون رئیس تیم تحقیق دانشگاه کالیفرنیا بر این عقیده است که حیات تقریباً همزمان با پیدایش زمین آغاز شده است.

بر اساس یافته‌ها، ۳٫۹ میلیارد سال قبل بمباران شهاب‌سنگ‌ها در منظومه شمسی آغاز شد که حفره‌های ماه نیز در همان زمان ایجاد شده است.

یافته‌های جدید نشان می‌دهد که قبل از این حادثه، حیات به‌صورت ابتدایی در زمین وجود داشت و بعد از آن نیز به سرعت حیات خود را بازیافته است.

ریز ارگانیزم‌های محبوس شده در درون کانی زیرکن با بیرون تماس خارجی نداشته است، حاوی لکه‌هایی بود که ساختار شیمیایی و ملکولی ریزارگانیسم‌های باستانی را دارد و تحقیقات نشان می‌دهد که ۴٫۱ میلیارد سال قدمت داشته است. دو لکه کربن خالص درون یک بلور زیرکن در میان دهها هزار بلوری که از غرب استرالیا کشف شده، پیدا شده است.

آقای هاریسون می‌گوید که برخلاف عقیده عمومی، زمین هنگامی که شکل گرفت، احتمالا اصلاً هم محلی خشک و جهنمی نبوده است

یافته‌های این محققان به‌صورت مشروح در سایت «مجموعه مقالات آکادمی عموم ملی» آمریکا نشر شده است.

XS
SM
MD
LG