لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۰

دنباله‌داری که الکل و شکر دارد


 دنباله‌دار لاوجوی
دنباله‌دار لاوجوی

ستاره شناسان خبر از کشف یک دنباله‌داری داده‌اند که حاوی الکل و شکر است. دنباله‌دار یک گلولهٔ کیهانی است که از گازهای منجمد، سنگ و گرد و غبار ساخته شده است.

به گزارش دیلی‌میرور، ستاره‌شناسان دنباله‌دار C/۲۰۱۴ Q۲ را از ۳۰ ژانویه سال جاری و هنگامی که به نزدیک‌ترین حد خود به خورشید رسید، بدون وقفه زیر نظر داشته‌اند.

دانشمندان اکنون اعلام کرده‌اند که این دنباله‌دار حاوی مقادیر زیادی اتانول و گلیکول‌آلدئید (نوعی شکر ساده) است.

وب‌سایت ساینس نیوز می‌نویسد این برای نخستین‌بار است که چنین ساختار شیمیایی پیچیده‌ای در یک دنباله‌دار کشف می‌شود.

ستاره‌شناسان از یک تلسکوپ رادیویی در رصدخانه سیرا نوادای اسپانیا استفاده برای رصد این دنباله‌دار استفاده کرده‌اند.

اتانول و گلیکول‌آلدئید پیش از این تنها در نزدیکی ستاره‌های جوان یافت شده بود. کشف این مولکول‌ها در یک دنباله‌دار می‌تواند نشانگر این باشد که قدمت آنها به سال‌های اولیه شکل‌گیری خورشید برمی‌گردد.


دنباله‌دار C/۲۰۱۴ Q۲ که با نام «لاو جوی» نیز شناخته می‌شود، یکی از فعال‌ترین دنباله‌دارهای کشف شده از زمان کشف دنباله‌دار هیل-باپ در سال ۱۹۹۷ است.

نیکولاس بیور، از ستاره‌شناسان رصدخانه پاریس، یکی از نویسندگان مقاله‌ای در رابطه با این دنباله‌دار است که در نشریه علمی «ساینس ادونسز» منتشر شده است.

وی در این خصوص اظهار کرد که «ما کشف کرده‌ایم که این دنباله‌دار در دوران اوج فعالیتش دست کم هر ثانیه معادل ۵۰۰ بطری شراب، الکل از خود آزاد می‌کند.»

از مجموع ۲۱ مولکول کشف شده در این دنباله‌دار، تنها اتانول و گلیکول‌آلدئید جدید بودند و باقی مولکول‌ها مانند کربن مونواکسید در دنباله‌دارهای دیگر مشاهده شده بودند.

دنباله‌دار C/۲۰۱۴ Q۲ هر ۱۱۰۰۰ سال، یک بار به دور خورشید می‌گردد؛ این دنباله‌دار در ژانویه ۲۰۱۵ با چشم غیرمسلح نیز قابل رویت بود.

XS
SM
MD
LG