لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۸

تا چه اندازه «خواست محاکمه» محمود احمدی‌نژاد عملی است


محمود احمدی‌نژاد دولت خود را پاکترین دولت تاریخ ایران می‌دانست و تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران را کاغذ پاره می‌خواند. حال نزدیک به سه سال پس از پایان دولت او و آشکار شدن پرونده‌های اختلاس کلان مانند پرونده بابک زنجانی به گزارش روزنامه شرق اکبر ترکان مشاور ارشد حسن روحانی و وزیر پیشین دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح می‌گوید: «آقایان که هشت سال به اقتصاد، صنعت و تجارت کشور لطمه وارد کردند، هیچ‌گاه نمی‌گویند در دوره‌هایی که تحریم‌ها را کاغذپاره می‌دانستند، ٣٥‌ میلیارد دلار کجا رفت؟! و امروز نگران اقدامات دولت یازدهم که از روي ناچاری باید دنبال کند، هستند.»

آقای ترکان می‌گوید: «باید قوه قضاییه به این قضیه ورود کند. مجلس باید به این قضیه رسیدگی می‌کرد که از آن زمان تا امروز ما نظارتی از سوی مجلس نداشته‌ایم. این افرادی که امروز کمیسیون برجام تشکیل داده‌اند، آن روز کجا بودند؟!»

به نوشته خبرآنلاین سعید لیلاز پژوهشگر اقتصاد ایران هم در واکنش به حملات اصولگرایان به دولت برای مقصر جلوه دادن در مساله توقیف اموال ایران توسط آمریکا می‌گوید او «به یک محاکمه بسیار بزرگ فکر می‌کند» چون در تمام سال‌های طلايی ۷۵۰ ميليارد دلار درآمد نفتی به شكل کاملا درستی هزینه نشده است.

ﻋلی مطهری، نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی هم، آن چنان که روزنامه شرق می‌نویسد، در همایش «مجلس امید» در دانشگاه اراک گفته است که مشکلات اقتصادی فعلی کشور حاصل برجام و عملکرد دولت فعلی نیست، بلکه به عملکرد دولت قبل بازمی‌گردد. بنابراین و به گفته آقای مطهری اﻣﺮﻭﺯ «ﺑﺮﺟﺎﻡ ﻣﺎﻧﻊ ﺑﺰﺭگی ﺑﺮ ﺳﺮ ﺭاﻩ کسانی است که در دوره تحریم سود می‌بردند، پس ﻋﻠﻴﻪ ﺁﻥ ﺟﻮﺳﺎﺯی و تلاش و می‌‌خواهند کاری کنند که سرمایه‌‌گذاران خارجی جرئت سرمایه‌گذاری در ایران را نداشته باشند.»

مهدی مهدوی‌آزاد روزنامه‌نگار و تحلیلگر در آلمان درباره اهمیت و شانس یک محاکمه احتمالی محمود احمدی‌نژاد به رادیو فردا می‌گوید احتمال چنین محاکمه‌ای بسیار کم است.

نعمت احمدی حقوقدان، استاد دانشگاه و وکیل دادگستری در تهران به رادیو فردا درباره فرایند حقوقی و قانونی یک چنین محاکمه احتمالی به رادیو فردا می‌گوید اگر تصمیم به چنین کاری گرفته شود، آقای احمدی‌نژاد مانند هر شهروند دیگری در داداگاه‌های عادی محاکمه می‌شود.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:34 0:00
لینک مستقیم

در این میان و به نوشته روزنامه شرق طهماسب مظاهری رییس کل پیشین بانک مرکزی با اشاره به توقیف حدود دو میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در آمریکا می‌گوید این اوراق در سال‌های ٨٦ و ٨٧ نیز بلوکه بود و بانک مرکزی تلاش کرد تا هرچه دارایی به شکل دلار یا اوراق و ذخایر ارزی با واحد دلار داشت را به واحدهای دیگر ارزی تبدیل کند تا از دستبرد آمریکا مصون بماند. به گفته رئیس کل پیشین بانک مرکزی بخشی از این کار انجام شد، اما بخشی از ذخایر و اوراق دلاری در تحریم آمریکا ماند. آقای مظاهری به روزنامه شرق می‌گوید چون آقای احمدی‌نژاد در آن زمان اعتقاد داشت که این تحریم‌ها کاغذ پاره‌ای بیش نیست در زمینه تبدیل ذخایر ارزی به سایر واحدهای ارزی آن‌طور که باید همکاری نکرد.

XS
SM
MD
LG