لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۵

مجمع روحانیون: اگر هاشمی رد صلاحیت نمی‌شد پیروز انتخابات بود


مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای، با ابراز تاسف از رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی در انتخابات ریاست جمهوری تاکید کرده است اقبال عمومی به او به گونه‌ای بود که «پیروزی ایشان در مرحله اول و با نصابی بی‌نظیر را نوید می‌داد.»

هاشمی رفسنجانی که در آخرین دقایق برای ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده بود توسط شورای نگهبان رد صلاحیت شد. این اقدام شورای نگهبان اعتراض‌های بسیاری از سوی شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی در پی‌داشت.

به گزارش وبسایت کلمه، در بیانیه مجمع روحانیون مبارز آمده است: «نگرانی‌ها و سئوالات اساسی و جدی در این رابطه ایجاد شده است که بی‌توجهی به آنها، آثار بسیار مخرب و نامطلوبی برای انقلاب و نظام خواهد داشت.»

این بیانیه به «نقش» هاشمی رفسنجانی در مراحل انقلاب ایران و سمت‌هایی که او تاکنون بر عهده داشته و از جمله حضور در شورای انقلاب، ریاست مجلس شورای اسلامی، دو دوره ریاست جمهوری، عضویت در مجلس خبرگان رهبری و ۲۳ سال ریاست مجمع تشخیص مصلحت نظام، افزوده است که این جایگاه‌ها «آیت‌الله هاشمی را به‌حق در جایگاه شناسنامه انقلاب اسلامی نشانده است.»

مجمع روحانیون مبارز در بیانیه خود نوشته است: «او که همواره به‌عنوان شاخص‌ترین نیروی انقلاب و نظام در کنار امام و مورد وثوق کم نظیر آن حضرت و همراه رهبر معظم انقلاب درخشیده است، امروز توسط شورای نگهبان برای ریاست جمهوری رد صلاحیت می‌شود.»

این بیانیه، با برشمردن آنچه که «مشکلات کشور در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، سیاست داخلی، سیاست خارجی و نیز فشار ناشی از گرانی، تورم و مشکل اشتغال بر مردم» خوانده، می‌افزاید: «مردم چشم امید به حل این معضلات از رهگذر صندوق‌های رای و با انتخاب رئیس جمهوری توانا، با تجربه و ریشه‌دار و شناخته شده دوخته بودند.»

این تشکل تصریح می‌کند: «خبر ثبت‌نام آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در واپسین دقایق وقت قانونی ثبت‌نام کافی بود تا موجی بلند از اقبالی گسترده و حمایت اقشار مختلف جامعه و جریانات و احزاب و گروه‌های سیاسی اعم از اصلاح‌طلب، اصولگرا و نیروهای مستقل برخیزد به گونه‌ای که پیروزی ایشان در مرحله اول و با نصابی بی‌نظیر را نوید می‌داد و این مساله در آخرین نظرسنجی برخی از مراکز مخالف کاندیداتوری ایشان نیز به اثبات رسیده بود.»

مجمع روحانیون مبارز که پیشتر از نامزدی هاشمی رفسنجانی اعلام حمایت کرده بود، از تشکل‌های اصلاح‌طلب به‌شمار می‌آید. دبیرکلی این تشکل را محمد موسوی خوئینی‌ها و ریاست شورای مرکزی آن را، محمد خاتمی رئیس جمهوری پیشین ایران، بر عهده دارند.

رد صلاحیت هاشمی رفسنجانی تاکنون واکنش‌های اعتراضی زیادی به همراه داشته است. زهرا مصطفوی، دختر آيت‌الله خمينی، در نامه‌ای خطاب به آيت الله علی خامنه ای، نوشته بود که آیت‌الله خمینی هاشمی رفسنجانی را هم در حد رهبری می‌دانست. حسن خمینی نوه آیت‌الله خمینی هم در نامه‌ای به هاشمی رفسنجانی نسبت به رد صلاحیت او اعتراض کرده است.

مصطفی تاجزاده، معاون سیاسی وزارت کشور در دولت محمد خاتمی، این رد صلاحیت‌ها را به عنوان «کودتای انتخاباتی ۹۲» توصیف کرد. این زندانی سیاسی در نامه‌ای که خطاب به مردم ایران نوشته، آورده که شعار «میزان رای ملت است» را تبدیل به «میزان رای رهبر است» کرده‌اند.

عبدالله نوری وزیر کشور در دولت نخست محمد خاتمی هم در نامه‌ای به هاشمی رفسنجانی نوشته است: «جایگاه آن جناب برای هدایت و مدیریت عرصه سیاسی به ویژه در شرایط سخت و بحرانی، چنان بر همگان روشن است که تحت تاثیر داوری هیچ شخصیت و نهادی قرار نخواهد گرفت.»

احمد منتظری فرزند آیت‌الله منتظری نیز در گفت‌و‌گو با سایت روز رد صلاحیت اکبر هاشمی رفسنجانی را رد صلاحیت کل نظام دانست و از آن به عنوان خودزنی نظام تعبیر کرد.

شورای مشاوران محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران، هم در اطلاعیه‌ای ابراز امیدواری کرد که «بزرگان دلسوز کشور» از جمله رهبر جمهوری اسلامی «جلوی تصمیم نادرست اتخاذ شده» را بگیرند.

علی مطهری نماینده اصولگرای مجلس در نامه‌ای به آیت الله خامنه‌ای، خواستار صدور فرمانی برای تایید صلاحیت هاشمی رفسنجانی شده است. این درخواست را زهرا مصطفوی هم در نامه خود مطرح کرده بود.

اما آیت‌الله خامنه‌ای در سخنرانی دوشنبه خود در دانشگاه افسری امام حسین، هیچ اشاره‌ای به موضوع رد صلاحیت‌ها نکرده و از مردم خواست به کسی رای دهند که «بتواند در برابر جبهه معاندان ایستادگی کند.»
XS
SM
MD
LG