لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۱۳

قاضی آمریکایی بردلی منینگ را از اتهام «کمک به دشمن» تبرئه کرد


یک قاضی نظامی روز سه‌شنبه هشتم مرداد، بردلی منینگ، تحلیلگر سابق امور اطلاعاتی آمریکا، را از مهمترین اتهام وی یعنی کمک به دشمن تبرئه کرد اما او را در مورد اتهام‌های جاسوسی، سرقت و فریب رایانه‌ای برای تحویل هزاران سند محرمانه به سایت ویکی‌لیکس مجرم شناخت.

به گزارش آسوشیتدپرس «کمک به دشمن» در میان ۲۱ فقره اتهامات بردلی منینگ، سنگین‌ترین اتهامی بود که می‌توانست حبس ابد برای وی به همراه داشته باشد.

محاکمه بردلی منینگ از آن رو یک پرونده ویژه است که وی خود تایید کرده که ۷۰۰ هزار از گزارش‌های میدان‌های جنگ و دیپلماتیک را در اختیار وبسایت ویکی‌لیکس گذاشته است.

این سرباز آمریکایی همچنین تایید کرده که ویدئوی حمله هلی‌کوپتر آمریکایی را که منجر به کشته شدن غیر نظامیان و عکاس رویترز در عراق شد، به ویکی‌لیکس داده است.

منینگ در اوایل سال جاری میلادی در مورد اتهام‌های سبک‌تر دیگری مجرم شناخته شد که می‌تواند ۲۰ سال حبس برای وی داشته باشد. با این حال دولت آمریکا اتهام‌های سنگین‌تری را علیه وی متوجه کرده است.

آسوشیتدپرس می‌نویسد منینگ مدعی شده که این اسناد را به خاطر نشان دادن به گفته او «خونخواری» و «بی‌اعتنایی» ارتش آمریکا به جان انسان‌ها و «تزویر» دیپلمات‌های آمریکایی افشا کرده است.

دیوید کومبز، وکیل مدافع بردلی، موکلش را سربازی «جوان، ساده‌انگار اما خوش‌نیت» توصیف کرده که دارای مشکلات روحی بوده است. وی گفته است بخشی از مشکلات روحی موکلش به آن بازمی‌گردد که وی همجنسگرا است و در آن زمان خدمت همجنسگرایان امری پذیرفته شده تلقی نمی‌شد.

دیوید کومبز می‌گوید که موکلش می‌توانست اطلاعات را به دشمن بفروشد اما آن را به ویکی‌لیکس داد تا به زعم خودش باعث اصلاح و ایجاد بحث‌و گفت‌‌وگو شود.

شماری از فعالان مدنی آمریکا در این مدت به نحوه نگهداری بردلی اعتراض داشته‌اند. در همین حال فيليپ کراولی، سخنگوی اسبق وزارت خارجه آمريکا، پس از اعتراض به شرایط این زندانی از سمت خود استعفا کرد.

دولت اوباما همزمان درگیر پرونده ادوارد اسنودن پیمانکار فنی سابق آژانس امنیت ملی آمریکا است که اسنادی را دال بر شنود گسترده سازمان‌های امنیتی آمریکا در داخل و خارج کشور فاش کرده است. اسنودن هم‌اکنون در مسکو به سر می‌برد.
XS
SM
MD
LG