لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۶

سقوط شدید ارزش سهام در بازارهای جهانی


دوشنبه بازار بورس فرانکفورت
دوشنبه بازار بورس فرانکفورت
بازارهای عمده سهام در نخستین روز کاری خود، پس از تنزل اعتبار آمریکا، به شدت سقوط کردند و نطق کوتاه باراک اوباما هم نتوانست بر بدبینی عمیق بازار تاثیری بگذارد.

در بازار بورس نیویورک شاخص سهام داوجونز با ۵.۵۵ درصد، شاخص نزدک، ۶.۹۰ درصد و استاندارد اند پورز ۶.۶۶ درصد سقوط کردند.

دراین روز بهای طلا و فرانک سوییس و ین ژاپن افزایش یافت؛ چراکه بسیاری به دنبال تبدیل سرمایه‌‌های خود به طلا و ارزهای باثبات‌تر هستند؛ ارزش اوراق قرضه تضمین شده خزانه‌‌داری آمریکا هم سیر صعودی داشت.

بهای روز دوشنبه هر انس طلا با ۳.۶۸ درصد افزایش به ۱۷۱۲ دلار رسید.

سقوط سهام پس از آن تشدید شد که جمعه شب موسسه «استاندارد اند پورز» اعلام کرد، به دلیل بدهی‌های سرسام‌‌آور و مشکل تصمیم‌گیری درباره افزایش بدهی‌های آمریکا، اعتبار این کشور را از AAA به +AA تنزل می‌دهد.

این موسسه یکی از سه موسسه عمده در ارزیابی اعتبار کشورهاست و بدین ترتیب یکی از این ارزیاب‌ها پس از ۷۰ سال از اعتبار آمریکا کاست.

یکی از پیامدهای این تنزل اعتبار، این است که دولت آمریکا برای استقراض‌های بعدی خود باید بهره بیشتری بپردازد.

نطق اوباما

باراک اوباما، رئیس جمهور ایالات متحده، بعد از ظهر دوشنبه تلاش کرد بازار را آرام کند، اما تردید و بی‌ثباتی در بازار بیش از آن بود که این نطق بر آن اثر داشته باشد؛ پس از این نطق شاخص‌های سهام همچنان به سیر نزولی خود ادامه دادند.

باراک اوباما، در نخستین واکنش رسمی پس از تنزل اعتبار آمریکا، اظهار داشت که ایالات متحده «همیشه کشوری AAA خواهد ماند».

باراک اوباما با بیان اینکه «نبود اراده سیاسی در واشینگتن» مانع حل مشکل کشور است، تصریح کرد که تنزل اعتبار آمریکا دلیلش آن نیست که این کشور توان پرداخت بدهی‌های خود را ندارد.

اوباما با بی‌اهمیت دانستن تنزل اعتبار آمریکا بدون نام بردن از موسسه «استاندارد اند پورز» گفت: «بازار بالا و پایین می‌رود اما اینجا ایالات متحده آمریکاست. مهم نیست یک موسسه چه می‌گوید ما همیشه یک کشور AAA بوده‌ایم و خواهیم ماند.»

روز شنبه، چین که بزرگترین دارنده اوراق قرضه آمریکا، است در حمله‌ای شدیداللحن اعلام کرد که آمریکا باید «اعتیاد به استقراض» را ترک کند.

خبرگزاری شینهوا که مواضع دولت کمونیست چین را منعکس می‌کند، تصریح کرده بود: «چین، به عنوان بزرگترین اعتباردهنده به تنها ابرقدرت جهان، حق خود می‌داند که از ایالات متحده بخواهد مشکلات ساختاری بدهی خود را سامان دهد و امنیت دارایی‌های دلاری چین را تضمین کند.»

چین یک تریلیون و ۲۰۰ میلیارد دلار از اوراق قرضه آمریکا را در اختیار دارد.

سقوط شدید سهام در آسیا و اروپا

زنگ آغاز کار بازارهای سهام شرق آسیا، روز خوبی را برای این بازارها رقم نزد.

شاخص اصلی سهام در کره جنوبی ۴ درصد و بیش از ۲ درصد در ژاپن و هنگ‌کنگ سقوط کرد.

سپس بازارهای بورس اروپا آغاز به کار کرد که با ضرر هنگفت سرمایه‌گذاران همراه بود.

بازار سهام در آلمان ۵ درصد و در فرانسه ۴.۷ درصد سقوط داشت. بازار سهام لندن نیز بیش از ۳.۳۰ درصد از ارزش آن کاسته شد.

در حالی که بازارهای جهانی نگران هستند ایالات متحده دچار رکود شود، در آن سوی اقیانوس اطلس نگرانی‌ها از به زانو درآمدن اقتصاد ایتالیا و اسپانیا در حال افزایش است؛ خطری که می‌تواند موجودیت یورو را به شدت تهدید کند.
XS
SM
MD
LG