لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۱

احتمال انتقال آلودگی زمینی به مریخ


 آب‌های روان در سطح مریخ
آب‌های روان در سطح مریخ

با آنکه دانشمندان ناسا، هنوز از جشن خوشحالی برای کشف آب مایع در سطح مریخ فارغ نشده‌اند، اما حالا با پرسش‌های جدی درباره تحقیقات آتی در این سیاره سرخ‌رنگ و جستجو برای کشف نشانه‌های حیات در آن مواجه‌اند.

به نوشته روزنامه ایندیپندنت،‌ معضل اصلی این است که چطور بدون آلوده‌کردن سطح این سیاره با مواد زنده زمینی (میکروب‌ها، ویروس‌ها یا هر گونه مدل حیات)، می‌شود به جستجو در آن پرداخت.

جریان آب مایع باعث ایجاد دره‌ها و دیوارهایی در سطح مریخ شده است که پژوهشگران آژانس فضایی آمریکا مشتاقند که «مریخ‌نورد کنجکاوی» را برای بررسی‌های دقیق‌تر به آن سطوح بفرستند. این سطح نوار باریک طولانی و تیره‌ای را در سطح مریخ شکل داده‌اند. اما کاوشگر کنونی مریخ کاملا استریلیزه شده نیست و ممکن است که در جریان خروج از جو کره زمین همراه خود نوعی از حیات را به همراه برده باشد.

ماموریت کاوشگر مریخ، یافتن نشانه‌هایی از حیات در گذشته کره مریخ بوده است و تاکنون توانسته شواهدی از رودخانه‌ها و دریاچه‌هایی را که در گذشته در سطح این سیاره جریان و وجود داشته‌اند را پیدا کند.

اما از آنجا که در بخش‌های تازه کشف شده با آب مایع، ممکن است نوعی از حیات وجود داشته باشد (یا به علت وجود آب ممکن است ادامه حیات گونه‌های زمینی در آن ممکن باشد) فرستادن کاوشگر مریخ (که استرلیزه نیست)به این مناطق ریسک به حساب می‌آید.

آندرو کوتس، محقق بخش دانش فضایی دانشگاه کالج در لندن به روزنامه گاردین می‌گوید که در چند هفته و ماه‌های آینده بحث‌های داغی بین دانشمندان به‌وجود خواهد آمد که کاوشگر مریخ به کجا می‌تواند برود و به کجاها نه و آیا اصلا می‌تواند به این نواره سیاه نزدیک شود: «کاوشگر مریخ شانس این را خواهد داشت که به این نوار باریک نزدیک شود، ولی همچنان خارج از آن به عکاسی و فیلمبرداری با لیزر بپردازد. ما می‌دانیم که دانشمندان حالا چقدر مشتاق دانستن بیشتر در خصوص مریخ هستند.»

سازمانی به نام «کمیته تحقیقات فضایی» (یا کاسپر) تحت قوانینی به نام حفاظت سیاره‌ای، که قصدش جلوگیری از آلوده‌کردن سیارات دیگر با مواد زمینی است، وظیفه حفظ محیط در سیارات دیگر تحت مطالعه توسط دانشمندان را به عهده دارد. طبق قوانین این کمیته، کاوشگرهایی که به دنبال یافتن حیات در کره‌های دیگر هستند باید پاکیزه و عاری از هر گونه آلودگی باشند. طبق طبقه‌بندی این کمیته، کاوشگر مریخ اجازه ورود به بخش مرطوب این سیاره را ندارد. اما ممکن است این قانون در آینده تغییر کند.

از آنجا که در بخش‌های تازه کشف شده با آب مایع، ممکن است نوعی از حیات وجود داشته باشد (یا به علت وجود آب ممکن است ادامه حیات گونه‌های زمینی در آن ممکن باشد) فرستادن کاوشگر مریخ (که استرلیزه نیست)به این مناطق ریسک به حساب می‌آید.

جیم گرین، یکی از محققان ناسا، معتقد است که اشعه‌های قوی سطح کره مریخ، به خصوص اشعه ماورا بنفش، احتمالا هر گونه حیاتی را که توسط کاوشگر به مریخ برده شده از بین برده‌اند و بنابراین مریخ‌نورد کنجکاوری به اندازه کافی پاکیزه است که به سطح مرطوب مریخ برود.

اما از طرفی گزارش تازه‌ای از موسسه ملی علم در آمریکا و سازمان علوم اروپا می‌گوید که اشعه‌ ماوراء بنفش ممکن است به خاطر گرد‌ و غبار نتواند این گونه‌های حیات را از بین ببرد.

با آنکه کاوشگر مریخ می‌تواند از راه دور هم عکس‌های زیادی از این سطح نمناک مریخ بگیرد، اما دانشمندان مشتاقند که این کاوشگر بتواند از سطح این خاک مرطوب نمونه‌برداری کند.

کاوشگر بعدی قرار است در سال ۲۰۱۸ در سطح کره مریخ فرود بیاید و با حفر سوراخ‌هایی به عمق دو متر به بررسی حیات در گذشته و حال سیاره مریخ بپردازد. این کاوشگر از استاندارد پاکیزگی بالاتری نسبت به کاوشگر کنونی برخوردار است.

XS
SM
MD
LG