لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۳۴

نخست‌وزیری بریتانیا: اظهارات بوریس جانسون درباره عربستان نظر شخصی‌‌‌اش بود


ترزا می نخست‌وزیر و بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا
ترزا می نخست‌وزیر و بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا

دفتر نخست‌وزیر بریتانیا اعلام کرد، نظر بوریس جانسون درباره عربستان، منعکس‌کننده موضع لندن درباره این کشور نیست.

روزنامه گاردین روز چهارشنبه ویدیویی از بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا منتشر کرد که وی در یک سخنرانی گفته بود عربستان سعودی در منطقه خاورمیانه درگیر «جنگ‌های نیابتی» است.

بوریس جانسون در یک میزگرد که هفته گذشته در ایتالیا برگزار شد، می‌گوید در منطقه خاورمیانه رهبری قدرتمندی وجود ندارد که از اختلاف موجود میان سنی و شیعه فراتر رود و به همین دلیل عربستان سعودی، ایران و همه کشورها به سیاست تشکیل گروه‌های دست‌نشانده و راه انداختن جنگ‌های نیابتی روی آورده‌اند.

اما دفتر ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا، اعلام کرد که اظهارات بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا بیانگر نظرات شخصی وی است و نه نظر رسمی لندن.

اظهارات بوریس جانسون در حالی است که ترزا می این هفته به کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس سفر کرده بود. مطابق برنامه قرار است بوریس جانسون هم یکشنبه به عربستان برود.

کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس و به‌ویژه عربستان از خریداران عمده تسلیحات از بریتانیا هستند و متحد لندن محسوب می‌شوند.

بوریس جانسون در حالی از عربستان و ایران به خاطر جنگ‌های نیابتی در خاورمیانه انتقاد کرده که خود او در پاسخ به نمایندگان بریتانیایی از فروش تسلیحات به عربستان پشتیبانی کرده بود.

شماری از نمایندگان بریتانیایی به خاطر مداخله نظامی عربستان در یمن خواستار توقف فروش سلاح به ریاض شده بودند.

برپایه گزارشی که گاردین منشتر کرده پس از حمله عربستان سعودی به یمن، بریتانیا نزدیک به ۳ میلیارد پوند به این کشور سلاح فروخته است.

XS
SM
MD
LG