لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۵

خسارت‌های گسترده سیل مازندران؛ درخواست‌ مسئولان محلی برای کمک


 هچیرود
هچیرود
سیل در استان مازندران که در برخی مناطق ارتفاع آن تا ۲ متر گزارش شده، به ویژه به شهرها و روستاهای غربی این استان خسارات گسترده‌ای زده است.

پیشتر در روز یکشنبه اداره هواشناسی و اداره کل مدیریت بحران استان مازندران، با صدور اخطاریه‌ درباره بارندگی، باد شدید و توفانی شدن دریای خزر هشدار داده بودند.

به گزارش خبرگزاری مهر، متعاقب این هشدار، بامداد دوشنبه در شهرهای غرب مازندران به ویژه چالوس و نوشهر سیل جاری شد.

برپایه این گزارش، سیل به ۱۵۰ روستای مرکزی چالوس خسارت وارد آورده و بخش‌هایی از شهرهای آمل، تنکابن، نوشهر و هچیرود نیز دچار آبگرفتگی شدند.

چالوس
چالوس
در همین حال، قاسم احمدی، نماینده چالوس و نوشهر، در گفت‌وگو با ایرنا خسارت‌های وارد شده به نوشهر و چالوس‌ را «بسیار سنگین» توصیف کرده و از مسئولان کشور درخواست کمک کرده است.

به گفته اکبر جعفرنژاد، شهردار هچیرود، سیل به بیش از ۳۰۰ واحد مسکونی این شهر خسارت وارد آورده است.

شهردار هچیرود، «ساخت‌و‌سازهای
غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها» را از عوامل عمده جاری شدن سیل در این شهر دانسته و گفت: «وقوع سیل و سیلاب از سه دهه پیش تاکنون در این شهر سابقه نداشت.»

شهردار هچیرود نیز به خاطر وسعت خسارت‌های وارد شده از مسئولان استانی تقاضای کمک کرده است.

خبرگزاری مهر گزارش داده است، به دلیل تدوام بارندگی در مناطق سیل‌زده «وضعیت
چالوس
چالوس
اضطراری» اعلام شده است.

برپایه این گزارش، نیروهای نظامی و انتظامی، هلال احمر، بهداشت و درمان، ستاد بحران و دیگر نیروها در مناطق سیل‌زده مشغول امدادرسانی هستند.

مسئولان شهر چالوس نیز به خاطر ابعاد سیل از وزیر کشور، استاندار و رئیس ستاد حوادث استان درخواست کمک کرده‌اند. خبرگزاری مهر می‌افزاید، سیل در چالوس
چالوس
چالوس
تلفات جانی نداشته است.

از آنجا که برخی از علمک‌های گاز مشترکان، به علت سیل آسیب دیده بود، روز دوشنبه به خاطر پیشگیری از وقوع انفجار و آتش‌سوزی، گاز ۱۲ هزار مشترک در شهر چالوس قطع شد که ساعاتی بعد به گزارش مهر گاز ۱۰ هزار مشترک دوباره وصل شد.

رمضان شجاعی کیاسری، نماینده ساری هشدار داد اگر بارندگی به شدت ادامه یابد خسارت‌های بیشتری در استان مازندران به بار خواهد آمد.

هادی خنجری، مدیرکل مدیریت بحران مازندران، در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس ارتفاع سیل را ۱.۵ تا ۲ متر ذکر کرده است. به گفته این مقام مسئول، بیشتر خسارت‌ها به خاطر آبگرفتگی خانه‌ها بوده است.

وی افزود شماری پل در مناطق شهری و روستایی تخریب شده‌اند و به تعدادی از جاده‌ها نیز آسیب وارد شده است.

از سوی دیگر قدیر رضایی فرماندار چالوس، امکانات این شهرستان را برای کمک به سیل‌زدگان کافی ندانسته و گفت: «تجهیزات و امکانات شهرستانی پاسخگو نبوده و نیازمند مساعدت استانی و کشوری هستیم. بیشترین نیاز ما در شهرستان پتو، نان، غذاهای کنسروی، ماشین‌آلات از جمله بیل میکانیکی، لودر و کامیون است.»

به گفته وی به ۱۵۰۰ واحد مسکونی از ۳۰ تا ۹۰ درصد در شهرستان چالوس خسارت وارد آمده است.

۵۰ واحد تجاری، ۱۰ پل، یک جاده به طول ۵ کیلومتر، مدارس شهرستان، کانال آب، و آسیب‌دیدگی خطوط آب و برق و گاز و تلفن، و آبگرفتگی باغ‌های چالوس، از جمله موارد خسارات ذکر شده است.

فرماندار چالوس میزان خسارت در این شهرستان را ۴۵ میلیارد تومان برآورد کرده است.

به گفته وی در مناطق روستایی نیز سیل به روستاهای تازه آباد، مهدی آباد، سینوا، تجن کلا، ذوات، سنگ دره، اکبر آباد، علی آباد و شهر آرا خسارت سنگینی وارد کرده است.
XS
SM
MD
LG