لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۰

حمله شدید مصباح یزدی به حسن روحانی


محمد تقی مصباح یزدی٬ پدر معنوی جبهه پایداری، به شدت به حسن روحانی رئیس جمهور ایران و توافق هسته‌ای ژنو حمله کرد.

وی در سخنرانی خود در «حسینیه امام خمینی» در قم ، تلویحا روحانی را دروغگو و قسی‌القلب دانست.

مصباح یزدی به ویژه در مورد «کم سواد» خواندن برخی منتقدان هسته‌ای و نیز توافق ژنو به حسن روحانی تاخته است.

در این سخنرانی که در سایت رسا انتشار یافته، مصباح یزدی تصریح کرد: «اینها می‌گویند انتقاد را دوست داریم اما دروغ می‌گویند، طاقت یک جمله را ندارند.»

پدر معنوی جبهه پایداری گفت: «علما و بزرگان که وارث انبیاء هستند، خانواده‌های شهدا شما را نصیحت می‌کنند که فریب آمریکا را نخورید، دنبال راحتی خیالی نروید؛ این رفاهی که به شما وعده می‌دهند دروغ است و به آن نخواهید رسید؛ اگر هم برسید به چه قیمتی؟ عزت مردم را می‌فروشید، خون‌های هزاران شهید را که در طول این سه دهه ریخته شده به باد می‌دهید تا این که چند روزی چند دلاری که از پول های خودتان است را به شما بازگردانند؛ زهی خیال باطل.»

این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که مصباح یزدی از دولت محمود احمدی‌نژاد به شدت حمایت می‌کرد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:04:19 0:00
لینک مستقیم

محمود احمدی‌نژاد در دوره‌های ریاست جمهوری خود چندین نامه به مقام‌های کشورهای مختلف و از جمله آمریکایی‌ها نوشت که بی‌پاسخ ماند. رئیس جمهوری پیشین حتی اعلام کرده بود که می‌خواهد با آمریکا رابطه برقرار شود و توافق کرده بود که اورانیوم‌های غنی‌شده را به یک کشور خارجی (ترکیه) بسپارد.

آیت‌الله مصباح یزدی در بخشی دیگری از سخنانش گفت: «چرا داریم ارزش‌ها را فراموش می‌کنیم؟ بدتر از همه کارهایی که می‌شود این است که اینها را به پای امام و مقام معظم رهبری می‌گذارند و می‌گویند این پیروی از امام و رهبری است.»

مصباح یزدی با اشاره به آیه‌ای از قرآن و در کنایه به سخنان روحانی افزود: «پیامبر خدا گفت کم فروشی نکنید در پاسخ گفتند این فضولی‌ها به شما نیامده، شما برو نمازت را بخوان چه کار با این کارها داری؟ امروز به روحانیت می‌گویند تو که تخصص نداری در مسائل اقتصادی و سیاسی چرا حرف می زنی؟ برو دنبال درس حوزه.»

حسن روحانی در دانشگاه روز سه‌شنبه ۱۵ بهمن در اجلاس روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی و پژوهشی و پارک‌های علمی و فناوری، دانشگاهیان را دعوت کرد که در مسائل داخلی و خارجی و به ویژه در مورد توافق هسته‌ای ژنو نظر «سقراط‌‌ وار» دهند و گفت: «چرا فقط یک عده کم‌سواد صحبت کنند و اساتید دانشمند و بزرگان دانشگاه ما خصوصی حرف بزنند؟ چرا آنها به میدان نمی‌آیند؟ آینده تاریخ این را به ما نمی‌بخشد.»

این اظهارات در میان طیف‌هایی که نزدیک‌تر به دولت هستند هم با واکنش روبرو شد. برای نمونه محمدرضا خاتمی، دبیرکل پیشین مشارکت، گفت در حالی که محمد خاتمی «ممنوع‌الخروج» است، نمی‌توان از دیگران انتظار داشت سخن بگویند.

محمد ملکی، نخستین رئیس دانشگاه تهران پس از انقلاب، هم با اظهارات مشابهی اعلام کرد که هم‌اکنون از سوی نیروهای امنیتی تحت فشار است.

اما مصباح یزدی در واکنش یه اظهارات روحانی گفت: «شاه هم می‌گفت این آخوندها یک دم‌کنی روی سرشان گذاشته‌اند و نمی‌فهمند سیاست یعنی چه و ما چه دنیایی داریم.»

وی در بخش دیگری از اظهاراتش تصریح کرد: «آنهایی که قسی‌القلب هستند می‌گویند شما را چه کار به این کارها؟ شما را چه به اقتصاد و سیاست؟ بی‌سوادها.»

این حملات در حالی است که طیف پایداری که مورد حمایت مصباح یزدی در مجلس است در روزهای اخیر حملات شدیدی را علیه دولت روحانی تدارک دیده‌اند.

شماری از نمایندگان طیف پایداری در واکنش به سخنان روحانی در نامه‌ای به عزت‌الله ضرغامی خواستار پاسخگویی به رئیس جمهور شده‌اند.
XS
SM
MD
LG