لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

بیش از ۶۰ کشته در پی غرق شدن قایق پناهجویان در ترکیه


تلاش بری نجات مسافران قایق غرق شده در سواحل ترکیه در روز پنجشنبه.
تلاش بری نجات مسافران قایق غرق شده در سواحل ترکیه در روز پنجشنبه.
غرق شدن یک قایق ماهیگیری ترکیه که در نظر داشت بیش از ۱۰۰ پناهجو را به صورت غیرقانونی و پنهانی به اروپا برساند، ۶۱ کشته برجای نهاد که به گزارش رادیو-تلویزیون رسمی ترکیه، تی آر تی، ۳۱ کودک و ۱۸ زن نیز در میان کشته شدگان بوده‌اند.

بر پایه این گزارش، حادثه در نزدیکی سواحل استان ازمیر ترکیه اتفاق افتاده است و ۴۸ مرد به همراه دو خدمه قایق ماهیگیری غرق شده، موفق شده‌اند که با رساندن خود به ساحل، از این حادثه جان سالم به در برند.

قایق ماهیگیری یاد شده ساعت ۱۴:۳۰ به وقت گرینویچ در ۵۰ متری ساحل منطقه «احمدبیگ لی» ازمیر بخاطر برخورد با صخره‌ها غرق شده است.

افرادی که جان سالم به در برده‌اند، عمدتا عراقی و سوری بوده‌اند که بنابر گزارش‌ها، چند نفر فلسطینی نیز در میان این پناهجویان بوده‌اند.

شبکه تلویزیونی «سی ان ان ترک» نیز با استناد به یک منبع در وزارت کشور ترکیه گزارش داده است که هم‌اکنون دو خدمه کشتی به اتهام قاچاق انسان بازداشت شده‌اند.

معمولا مقصد پناهجویانی که به کشتی‌های ماهیگیری در ازای رساندن آنها به اروپا پول پرداخت می‌کنند، کشور یونان هست. در این مورد ظاهرا مقصد نهایی پناهجویان رساندن خود به کشور بریتانیا بوده است.

ترکیه هم اکنون میزبان ۸۰ هزار پناهجوی سوری است؛ ترکیه یکی از مسیرهای پناهجویان عراقی، ایرانی، آفریقایی و فلسطینی است که با پرداخت پول به قاچاقبران، درصدد رساندن خود به اروپا هستند.

کشورهای اروپایی در سال‌های گذشته کنترل مرزهای خود را برای ممانعت از ورود پناهجویان شدت بخشیده‌اند، به همین خاطر قاچاقچیان پناهنده‌ها معمولا این افراد را به جزایر یونانی مانند «هیوس» و «ساموس» منتقل می‌کنند و این افراد از این جزایر برای ورود به خاک اروپا و رفتن به کشورهای اروپایی استفاده می‌کنند.
XS
SM
MD
LG