لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۳

واژگونی مینی‌بوس در آب‌های سد کارون ۳ جان ۱۲ نفر را گرفت


بعد از ظهر چهارشنبه ۹ مرداد یک دستگاه مینی‌بوس که در حال رساندن مسافران خود به روستای سادات حسینی شهر دهدز در استان خوزستان به وسیله یک یدک‌کش بود، در آب‌های سد کارون ۳ واژگون شد و ۱۲ تن از سرنشینان آن جان خود را از دست دادند.

این درحالی است که تاکنون علت حادثه مشخص نشده و مسئولان سخنان ضد و نقیضی در این باره بیان کرده‌اند.

از زمان آبگیری سد کارون ۳ در سال ۱۳۸۳ و زیر آب رفتن پل قدیمی «گدار شهپیر»، روستاییان و عشایر بختیاری ساکن روستاهای «سادات حسینی» در شمال شرقی ایذه، در بن بست گرفتار شده‌اند.

شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به رغم گذشت ۱۰ سال از آبگیری سد، به تعهدات خود برای احداث راه‌های روستایی که در اثر عملیات سدسازی تخریب شده و به زیر آب رفته‌اند عمل نکرده و در عوض، با قرار دادن یدک‌کش، اقدام به جابجایی مینی بوس‌های حامل مسافر بر روی آب می‌کنند، می‌نماید.

علی عسکر ظاهری مدیرکل هلال احمر استان خوزستان درباره حادثه به خبرگزاری مهر گفته است: «این مینی بوس با ۱۵ مسافر قرار بود از طریق دوبه (یدک‌کش) به آن سوی دریاچه سادات حسینی در شهر دهدز از توابع شهرستان ایذه در استان خوزستان منتقل شود که متاسفانه واژگون شد.»

ظاهری افزود: «۱۵ مسافر و یک راننده به درون آب عمیق دریاچه پشت سد کارون سه افتادند که تلاش‌ها تنها منجر به نجات چهار نفر شد ولی متاسفانه به علت عمق بالای این دریاچه، ۱۲ نفر از هموطنان غرق شدند و زنده نمادند.»

وی ادامه داد: «همه اجساد از درون آب خارج شده‌اند ولی باید عنوان کرد که دریاچه سد کارون سه بسیار عمیق است و باید فکری اساسی برای آن کرد.»

فرزاد حسینی، مدیر کل پزشکی قانونی استان خوزستان اعلام کرده است که ۱۰ نفر از قربانیان زن و دختر خردسال و دو نفر ازآنها پسربچه‌های ۱۰ و ۵ ساله هستند.

سخنان ضد و نقیض درباره علت حادثه

درحالی که یک روز از حادثه واژگونی مینی بوس در آب‌های سد کارون ۳ و کشته شدن ۱۲ نفر از سرنشیانان آن می‌گذرد، مسئولان، سخنان ضد و نقیضی درباره علت حادثه بیان می‌کنند.

حبیب‌الله جعفری معاون بهره‌برداری سد و نیروگاه سازمان آب و برق استان خوزستان در گفتگو با خبرگزاری ایسنا «رعایت نکردن نکات ایمنی از سوی راننده مینی‌بوس» اعلام کرد.

او در این باره اظهار داشت: «متاسفانه راننده مینی‌بوس مسائل ایمنی را رعایت نکرده و واضح است که ماشین در وضعیت خلاص بوده و با پهلو گرفتن بارج، مینی‌بوس دچار حادثه شده و بخشی از آن در دریاچه افتاده است».

اما سرهنگ مهماندار رئیس پلیس راه کشور، علت حادثه را «واژگونی لنج» عنوان کرده است. او در مصاحبه با خبرگزاری مهر گفته است: «ساعت ۱۸: ۳۰ عصر امروز واژگونی یک فروند لنج در سد کارون ۳ به نیروهای امدادی اطلاع داده شد. با حضور امدادگران مشخص شد این لنج که به دلیل ساخت سد کارون ۳ وظیفه برقراری ارتباط میان روستای سادات حسینی و شهرستان ایذه در استان خوزستان را برعهده دارد به علت نامعلومی هنگام انتقال روستائیان در وسط آب واژگون شده است.»

رئیس پلیس راه کشور همچنین در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، اظهار داشته است: «مینی‌بوس مذکور با سرنشینانش به داخل لنج رفته اما در میانه راه به دلیل خرابی لنج حادثه به وقوع پیوسته و مینی‌بوس به داخل آب سقوط می‌کند».

نماینده اهواز: باید درباره حادثه تحقیق شود

شریف حسینی نماینده اهواز در مجلس شورای اسلامی خواستار بررسی دقیق علت حادثه واژگونی مینی‌بوس و معرفی مقصران به مردم شده است.

حسینی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس اظهار داشته است: «باید با بررسی دقیق این حادثه دلایل بروز آن بررسی شده و به مردم اعلام شود که مقصر اصلی در این زمینه کیست و فرد یا افراد در این باره باید پاسخگوی مردم باشند.»

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: «بار‌ها در این باره هشدار داده‌ایم و گفته‌ایم که مردم خوزستان شاهد جان دادن عزیزان خود هستند و به این دلیل نیازمند یاری هستیم، اما مسئولان به این مشکلات توجه نمی‌کنند.»

وی در پایان با اشاره به اینکه بررسی‌ها باید دقیق باشد، متذکر شد: «باید مشخص شود که چرا پس از گذشت سال‌ها از ساخت این سد هنوز تردد مردم با لنج انجام می‌شود.»

دستگیری راننده مینی‌بوس و ناخدای یدک‌کش

در همین حال حبیب‌الله جعفری، معاون بهره‌برداری سد نیروگاه سازمان آب و برق خوزستان، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا از بازداشت راننده مینی‌بوس و ناخدای یدک‌کش خبر داد.

وی گفت: «در حادثه غرق شدن مینی‌بوس که توسط بارج (کشتی مسطح بزرگ) جابجا می‌شد راننده مینی‌بوس و چهار مرد نجات پیدا کردند اما متاسفانه سه پسربچه، پنج زن و چهار دختر غرق شدند.»

این مقام مسئول افزود: «هم ناخدای بار و هم راننده مینی‌بوس بازداشت هستند. راننده مینی‌بوس از این لحاظ که هنگامی که سرنشینان داخل مینی‌بوس بودند ماشین را رها کرده مقصر اصلی است و کارشناسان رسمی باید دراین مورد نظر دهند.»
XS
SM
MD
LG