لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۰

توقف گفت‌وگوهای دولت یمن و مخالفان در مورد نحوه انتقال قدرت


ژنرال علی محسن، از فرماندهان حامی مخالفان در یمن
ژنرال علی محسن، از فرماندهان حامی مخالفان در یمن
ژنرال علی محسن، از فرماندهان نظامی حامی مخالفان در یمن، گسترش دایره مخالفان در این کشور را نتیجه رفتار سرکوبگرانه علی‌ عبدالله صالح دانست و همزمان یکی از مشاوران وی از توقف گفت‌وگوها بر سر انتقال قدرت در یمن خبر داد.

مشاور ژنرال علی محسن، روز یکشنبه اعلام کرد که گفت‌وگو با علی عبدالله صالح، برای انتقال قدرت متوقف شده است و انتظار نمی‌رود به زودی از سر گرفته شود.

ژنرال علی محسن، فرمانده نیروهای شمال غربی یمن، هفته گذشته پس از سرکوب خونین معترضان از سوی نیروهای امنیتی، به همراه شماری دیگر از فرماندهان یمنی و نیروهای تحت امرشان، حمایت خود را از مخالفان علی عبدالله صالح اعلام کرد.

پس از این موضوع مذاکراتی میان مخالفان و دولت علی عبدالله صالح در مورد چگونگی انتقال قدرت صورت گرفت اما اکنون مشاور ژنرال علی محسن، می‌گوید که گفت‌وگو با حکومت علی عبدالله صالح روز شنبه متوقف شده است.

آن طور که رویترز گزارش می‌دهد، موضوع توقف مذاکرات با دولت یمن، از سوی یک سخنگوی ائتلاف گروه‌های مخالف یمنی نیز تأیید شده است.

سخنگوی ژنرال محسن روز یکشنبه همچنین با قرائت بیانیه‌ای گفت که این ژنرال بلندپایه ۳۲ سال پیش علی عبدالله صالح را «به قدرت رساند» و اکنون از او می‌خواهد «به نام قیام مردم یمن» از قدرت کنار برود.

در این بیانیه ژنرال علی محسن متعهد شده است که «برای به ثمر نشستن قیام مسالمت‌آمیز جوانان به هر طریق ممکن و به هر بهایی کمک کند.»

سخنگوی ژنرال علی محسن تصریح کرد: «ارتش یمن در کنار قیام مردم خواهد بود.»

ژنرال علی محسن، خود روز یکشنبه در مصاحبه با خبرگزاری آلمان، اظهار داشت که علی عبدالله صالح، از القاعده و رابطه با ایالات متحده به عنوان دستاویزی علیه مخالفان بهره‌برداری می‌کند.

وی در این باره گفت: «من در واقع از این بیم دارم که که صالح از (تهدید القاعده) به عنوان دستاویزی برای باقی ماندن در قدرت و بکارگیری خشونت علیه مردم خود، استفاده ‌کند.»

ژنرال علی محسن افزود: «صالح تا حدود زیادی مسئول حضور تروریسم در یمن است و او با آن بازی سیاسی می‌کند.»

این ژنرال بلندپایه که ‌هم‌قبیله علی عبدالله صالح است، تاکید کرد که وی قصد ندارد به ریاست جمهوری برسد.

ژنرال علی محسن گسترده شدن دایره مخالفان در یمن را به رفتار سرکوبگرانه رئیس جمهوری یمن نسبت داد و گفت: «گسترش مخالفان و انقلاب، نتیجه روش‌های سرکوبگرانه صالح و خشونت با معترضان است.»

علی عبدالله صالح از پایان ماه ژانویه با اعتراض‌های مردمی روبه‌روست؛ اعتراض‌هایی که در روز جمعه ۱۸ مارس با دخالت نیروهای امنیتی به خاک و خون کشیده شد و در این روز ۵۲ نفر از معترضان جان خود رااز دست دادند.

پس از کشتار معترضان بود که حلقه مخالفان علی عبدالله صالح به فرماندهان، سیاستمداران، دیپلمات‌ها و حتی قبیله وی نیز رسید.

علی عبدالله صالح پیشتر گفته بود که تا پایان سال جاری میلادی از قدرت کنار می‌رود که بی‌درنگ گروه‌های مخالف پیشنهاد وی را رد کردند.
XS
SM
MD
LG