لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

وعده محمد مرسی برای افزایش کمک‌ها به نوار غزه


محمد مرسی رئیس جمهور مصر در اولین دیدارش با اسماعیل هنیه رئیس دولت برکنار شده تشکیلات خودگردان فلسطینی و از رهبران جنبش حماس، راه‌های احیای آشتی میان گروه‌های فلسطینی و کاهش رنج‌های ساکنان نوار غزه را به بحث گذاشت.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این دیدار که روز در قاهره پایتخت مصر صورت گرفت، محمد مرسی متعهد شد تلاش لازم را برای حل بحران سوخت نوار غزه و تسهیل عبور و مرور ساکنان این منطقه، به کار گیرد.

بنا بر این گزارش، مراد موافی رئیس سازمان اطلاعات مصر وعده داد تا هفته آینده، تمام اقدام‌های لازم را برای دو برابر شدن گازی که قطر از راه مصر به نوار غزه ارسال می‌کند، انجام دهد. این اقدام به منظور کاهش قطع برق در نوار غزه صورت می‌گیرد.

از سویی، گروه فلسطینی حماس در بیانیه‌ای اعلام کرد که مرسی وعده داد تمام اقدام‌های لازم برای تسهیل زندگی فلسطینی‌ها در نوار غزه را عملی کند.

هانی المصری تحلیلگر سیاسی فلسطینی در این باره به شبکه خبری الجزیره گفته است: «قلب مرسی با حماس است اما عقلش جای دیگری است. با وجود تمایلش برای ارائه کمک به حماس اما اختیاراتش محدود است.»

از حدود پنج سال پیش پس از درگیری مسلحانه میان نیروهای دو گروه فلسطینی فتح و حماس در نوار غزه و در دست گرفتن کنترل این منطقه توسط حماس، غزه در محاصره اسرائیل به سر می‌برد. اسرائیل می‌گوید هدف از این محاصره، جلوگیری از شلیک راکت توسط گروه‌های فلسطینی به شهرک‌های اسرائیلی‌نشین است.

یک منبع مصری به خبرگزاری فرانسه گفته است که مرسی و هنیه امکان ایجاد راهی برای تبادل تجاری میان مصر و نوار غزه را به بحث گذاشتند. او خاطرنشان کرد ایجاد منطقه آزاد تجاری میان دو طرف به دلیل ضرورت موافقت اسرائیل با آن به دلیل توافقنامه گذرگاه‌ها که در سال ۲۰۰۵ میلادی میان تشکیلات خودگردان فلسطینی و اسرائیل امضا شد، میسر نیست.
XS
SM
MD
LG