لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۴۶

مزروعی: اصلاح‌طلبان بدلی بدون قیدوشرط در انتخابات شرکت می‌کنند


در آستانه‌ انتخابات ریاست‌جمهوری در ایران، جبهه‌ مشارکت از احزاب اصلاح‌طلب، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است که «در شرایط ِفعلی» در انتخابات پیش‌ رو شرکت نمی‌کند.
علی مزروعی، از اعضای موسس جبهه‌ مشارکت در گفت‌وگو با رادیو فردا درباره موضع این حزب توضیح می‌دهد.

احزاب اصلاح‌طلب چگونه در سال‌های گذشته توانسته‌اند در انتخابات شرکت کنند و آنچه که از آن به عنوان «شرایط فعلی» یاد می‌کنند به‌معنای چه شرایطی است؟

مزروعی: ما تا سال ۱۳۸۸ برغم اینکه نسبت به نظارت استصوابی و غیر آزاد بودن انتخابات هم معترض بودیم ولی در انتخابات شرکت می کردیم. ولی از سال ۱۳۸۸ که اوضاع تغییر کرده است، طبعا یک نگاه جدیدی نسبت به وضعیت موجود به وجود آمده است به گونه‌ای که در انتخابات نهم مجلس شورای اسلامی، اصلاح‌طلبان شرکت نکردند و الان هم نسبت به انتخابات آتی ریاست جمهوری مسئله‌شان این است که اگر وضعیت به همان منوال باشد و انتخابات به صورت کاملا مهندسی شده بخواهد برگزار شود، شرکت نخواهند کرد.

در این بیانیه به اصلاح‌طلبان «بدلی» اشاره شده است که حاکمیت تلاش می‌کند آنها را علم کند؛ این اصلاح‌طلبان «بدلی» که جبهه مشارکت از آنها صحبت می‌کند چه کسانی هستند؟

ببینید، یکی از کارهایی که حاکمیت همیشه در صدد انجام آن بوده، برای جریان‌های سیاسی دست به موازی‌سازی زده است. این اصلاح‌طلبان بدلی هم کسانی هستند که ادعای اصلاح‌طلبی دارند ولی کاملا در چارچوب مواضع حاکمیت عمل می‌کنند. قضاوت اینکه چه کسی می‌تواند مصداق اصلاح‌طلبان بدلی باشد به عهده جامعه است.

شما می‌گویید که اصلاح‌طلبان بدلی کسانی هستند که ادعای اصلاحات دارند اما در همین چهارچوب نظام عمل می کنند. اما اصلاح‌طلبان حقیقی هم تا به حال و بارها به همین چهارچوب اعلام پایبندی کرده‌اند.

من گفتم در چارچوب حاکمیت. و اینکه بین حاکمیت و نظام فرق هست. نظام آن ساختار حقوقی است که در قانون اساسی جمهوری اسلامی تعریف شده است. ولی الان این قانون اساسی به بوته فراموشی سپرده شده است و یکی از خواسته‌های اصلی اصلاح‌طلبان و جنبش سبز، اجرای بدون تنازل قانون اساسی است که تاکنون پذیرفته نشده است. ولی آن اصلاح‌طلبانی که الان بدون قید و شرط اعلام می‌کنند که می‌خواهند در انتخابات شرکت کنند، اصلاح‌طلبان بدلی هستند که در چارچوب حاکمیت موجود و بدون توجه به قانون اساسی می‌خواهند وارد انتخابات شوند.

فکر می‌کنید که با توجه به همه جوانب، این شرایطی فعلی که جبهه مشارکت درباره آن صحبت می‌کند و خواستار تغییر آن است، ممکن است تغییر کند و در نتیجه اصلاح‌طلبان در انتخابات آینده شرکت کنند؟

در عالم سیاست وقوع هر اتفاق و احتمالی ممکن است. به خصوص در ایران که شرایطش به دلیل مسائل داخلی و خارجی غیرقابل پیش‌بینی است. بنابر این ممکن است که شرایط تغییر کند و طبعا جبهه مشارکت و اصلاح‌طلبان متناسب با تغییراتی که در شرایط به وجود می‌آید، تصمیم می‌گیرند و عمل می‌کنند.
XS
SM
MD
LG