لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۵۸

مصلحی: دخالت سرویس‌های جاسوسی در ترور رضایی‌نژاد هنوز قطعی نیست


در روزی که علی لاریجانی ترور داریوش رضایی‌نژاد را به آمریکا و اسرائیل نسبت داد، حیدر مصلحی اظهار داشت که وزارت اطلاعات هنوز به نتیجه قطعی درباره عوامل این ترور نرسیده است.

عصر روز شنبه، در خیابان بنی‌هاشم تهران، یک شهروند تهرانی به ضرب گلوله جان باخت و گرچه در گزارش‌های اولیه خبرگزاری‌های داخلی، هویت این شهروند داریوش رضایی، از دانشمندان هسته‌ای ایران، معرفی شد اما گزارش‌های تکمیلی حاکی از آن بود که فرد مورد سو قصد، داریوش رضایی‌نژاد «از دانشجویان کارشناسی ارشد دانشگاه خواجه نصیر تهران» بوده است.

علی لاریجانی روز یکشنبه در صحن علنی مجلس در واکنش به این سوءقصد گفته بود: «ترور یکی از نخبگان، یک پروژه آمریکایی صهیونیستی بود که نشان داد آمریکا در آرایش مدیریت جهانی خود این اقدامات را مباح می‌داند.»

رئیس مجلس همچنین از نیروهای امنیتی کشور خواست تا «با همت قویتری پاسخ این اقدامات را بدهند تا حریف نتیجه و عواقب کار خود را بداند.»

با این حال حیدر مصلحی غروب یکشنبه پس از جلسه هیات دولت در گفت‌وگو با خبرنگاران گفت هنوز وزارت اطلاعات درباره عوامل این ترور به نتیجه قطعی نرسیده و این شخص «شخصیت هسته‌ای» نبوده است.

وزیر اطلاعات با بیان اینکه دانشجویی که روز گذشته در تهران ترور شد شخصیت هسته‌ای نبود»، اظهار داشت: «این ترور کوری بود که در حال بررسی آن هستیم و هنوز به نتیجه ای نرسیده‌ایم.»

از سوی دیگر با وجود برخی ازگزارش‌های منتشر شده که از ارتباط داریوش رضایی‌نژاد با برنامه هسته‌ای ایران حکایت داشت، حیدر مصلحی گفت: «رضایی‌نژاد شخصیت هسته‌ای نبود و نباید بی‌جهت فضا را خاص جلوه داد.»

حیدر مصلحی همچنین گفته است که ترور رضایی‌نژاد «نقاط مبهم وکوری» دارد و از این رو وزارت اطلاعات نمی‌تواند در این باره نظر قطعی بدهد.

وزیر اطلاعات گفت: «نحوه ترور سرویس‌های جاسوسی نشانه‌هایی دارد؛ این مورد هنوز برای ما روشن نشده است تا بتوانیم نظر قطعی بدهیم.»

وی تصریح کرد: «اینکه پشت این ترور عوامل سرویس‌های جاسوسی بوده‌اند یا خیر هنوز به نتیجه نرسیده‌ایم و هر زمان به نتیجه رسیدیم اعلام خواهیم کرد.»

در دو سال گذشته سه تن از دانشمندان اتمی و فیزیک ایران هدف سوءقصد قرار گرفتند که از میان آنها مسعود عیلمحمدی و مجید شهریاری جان باختند اما فریدون عباسی دوانی که اکنون هدایت سازمان انرژی اتمی ایران را بر عهده دارد از سوءقصد جان سالم به در برد.

در گزارشی که خبرگزاری فارس منتشر کرده است، داریوش رضایی‌نژاد دانشجوی پیشین دانشگاه مالک اشتر، وابسته به وزارت دفاع، معرفی شده است. دانشگاهی که به ظن ارتباط آن با پروژه‌های موشکی و هسته‌ای برخی از مسئولان آن در فهرست تحریم‌های کشورهای غربی قرار دارند.
XS
SM
MD
LG