لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۱۹

مخالفت اسرائیل با تحقیق بین‌المللی درباره حمله به کشتی کمک‌رسانی


استقبال از فعالان سیاسی ترک آزادشده در فرودگاه استانبول
استقبال از فعالان سیاسی ترک آزادشده در فرودگاه استانبول
در حالی که شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد خواهان انجام تحقیقات درباره حمله ارتش اسرائیل به کشتی کمک‌رسانی به غزه شده است، اسرائیل روز پنج شنبه فراخوان تحقیق بین‌المللی در این باره را رد کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، ایالات متحده هم که بزرگ‌ترین متحد اسرائیل به شمار می‌رود از فراخوان اتحادیه اروپا، ترکیه و سازمان ملل به انجام نوعی تحقیق بین‌المللی درباره کشته شدن ۹ نفر در جریان حمله نیروهای اسرائیلی به کشتی ترکیه استقبال کرده است.

شورای حقوق بشر سازمان ملل در نشست روز چهارشنبه خود در ژنو با رای مثبت ۳۲ کشور از میان ۴۷ عضو تصمیم گرفت که کمیسیونی از سوی این شورا برای بررسی رخداد آب‌های دریای مدیترانه تعیین شود.

در دو سال اخیر این دومین بار است که شورای حقوق بشر سازمان ملل با موضوعی مربوط به اسرائیل کمیسیون تحقیق تعیین کرده است.

پس از عملیات ۲۲ روزه سرب مذاب میان ارتش اسرائیل و نیروهای حماس در ژانویه سال ۲۰۰۹ در باریکه غزه نیز شورای حقوق بشر سازمان ملل کمیسیون تحقیقی را به ریاست قاضی ریچارد گلدستون مامور رسیدگی کرد، و قاضی گلدستون در گزارش نهایی خود اسرائیل و سازمان حماس را به جنایت جنگی متهم کرد.

تکاوران دریایی ارتش اسرائیل سحرگاه روز دوشنبه گذشته در آب‌های دریای مدیترانه تلاش کردند مانع از رسیدن شش کشتی کاروان بین‌المللی کمک‌رسانی به بندر غزه شوند که در جریان این عملیات ۹ نفر از سرنشینان یک کشتی ترکیه کشته و ۴۸ تن زخمی شدند.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه چهارشنبه در پایان نشست اضطراری دولت خود در بیت‌المقدس از رهبران جهانی، رسانه‌های بین‌المللی و افکارعمومی دنیا که زبان به انتقاد از اسرائیل گشوده‌اند ابراز خشم کرد.

آقای نتانیاهو با دفاع از عملکرد نیروهای دریایی ارتش اسرائیل گفت که این کشور «نمی‌تواند اجازه دهد که با رسیدن جنگ‌افزار به غزه، آن منطقه به بندر و پایگاه موشک‌های ایران تبدیل شود، و در چند کیلومتری اورشلیم و تل‌آویو، اسرائیل را بیشتر تهدید کنند».

نخست وزیر اسرائیل در حالی سخن از انتقال جنگ‌افزار رانده است که به گفته «جنبش غزه را آزاد کنید»،‌ این کشتی‌ها (سه کشتی باری و سه کشتی مسافربری) حامل بیش از ده هزار تن کمک و حدود ۶۰۰ مسافر از بیش از ۲۰ کشور جهان بوده است.

همچنین گفته می‌شود که این ۶۰۰ فعال سیاسی قصد داشته‌اند نظر جهانیان را به «محاصره غیرقانونی غزه» به دست اسرائیل جلب کنند.

ارتش اسرائیل روز چهارشنبه فیلم‌های تازه‌ای را از این حمله دریایی منتشر کرد که حاکی از ضرب و شتم تکاوران این کشور از سوی برخی از سرنشینان کشتی ماوی مرمره،‌کشتی ترک، بود. اسرائیل می‌گوید پس از چهل دقیقه که تکاوران اسرائیلی جان خود را «در خطر واقعی دیدند» دست به اسلحه بردند.

بولنت ییلدریم، رئیس جمعیت خیریه اسلامی ترکیه، که کشتی ماوی مرمره متعلق به این جمعیت است، شامگاه چهارشنبه در استانبول تایید کرد که یکی از سرنشینان کشتی ترک در جریان درگیری اسلحه کمری یکی از تکاوران اسرائیلی را در اختیار گرفت، اما آن را به دریا پرت کرده است.

آزادی همه فعالان سیاسی دستگیرشده

در همین حال، اسرائیل در طول روز چهارشنبه و سحرگاه پنجشنبه همه ۶۸۲ سرنشین خارجی کشتی‌های کاروان دریایی را آزاد کرد.

صدها نفر از افراد آزادشده با هواپیماهای کشور ترکیه، ۱۲۴ نفر از اعراب با اتوبوس از راه زمینی میان اسرائیل و اردن، و بقیه با هواپیماهای یونان و هواپیماهای اسرائیلی یا چند کشور دیگر اسرائیل را ترک کردند.

آزادی همه سرنشینان کشتی‌ها یکی از درخواست‌های صریح مطرح شده در بیانیه شامگاه دوشنبه شورای امنیت بود که کابینه اسرائیل روز سه‌شنبه در نشستی به این درخواست پاسخ مثبت داد.

در همین حال مناسبات دو کشور اسرائیل و ترکیه از رهگذر این ماجرا شدیدا لطمه دیده، و در اقدامی که تاکنون در مناسبات اسرائیل و ترکیه سابقه نداشته، اسرائیل روز چهارشنبه اکثر دیپلمات‌ها و کارکنان سفارت خود در آنکارا و کنسولگری خود در استانبول را به اسرائیل بازگرداند، اما سفیرش را در آنکارا باقی گذاشت.

در همین حال به دلیل لغو همه سفرهای گردشگری، پروازهای تل‌آویو به برخی از نقاط مهم گردشگری ترکیه، مانند آنتالیا، از روز سه‌شنبه لغو شده است.

از سوی دیگر نخست وزیر ایرلند تایید کرده است که یک کشتی ایرلندی با نام «ریچل کوری» که از چهاردهم ماه مه حرکت به سوی آب‌های مدیترانه را آغاز کرده، به راه خود ادامه می‌دهد و می‌خواهد به غزه برود.

جمال الخضری، رئیس «کمیته رفع حصر غزه»، نیز گفته است که «کاروان‌های دریایی بزرگ‌تری از سوی سازمان‌های جهانی همراه با شخصیت‌های مشهورتری در هفته‌های آینده با هدف کمک به رفع محاصره غزه به منطقه خواهند آمد».
XS
SM
MD
LG