لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۱

سارا شورد پس از بیش از یک سال حبس در ایران آزاد شد


سارا شورد، یکی از سه شهروند آمریکایی که از مردادماه سال گذشته در ایران در حبس به سر می‌برند، بعدازظهر روز سه‌شنبه از زندان آزاد و به سفارت سوئیس در تهران تحویل داده شد.

مسعود شفیعی، وکیل پرونده خانم شورد، روز سه‌شنبه، در حالی که از مقابل زندان اوین با رادیوفردا گفت‌وگو می‌کرد این خبر را تأیید کرد و همچنین، به نوشته وب‌سایت رسمی دادسرای عمومی و انقلاب تهران، با دستور بازپرس پرونده و موافقت دادستان تهران، سارا شورد روز سه‌شنبه، ۲۳ شهریور، پس از آزادی از زندان به سفارت سوئیس که به عنوان حافظ منافع آمریکا در ایران نیز فعالیت دارد، تحویل داده شده است.

این در حالی است که دادگاه قرار بازداشت دو شهروند دیگر را به مدت دو ماه دیگر تمدید کرده است.

عباس جعفری دولت‌آبادی، دادستان تهران، پیش از این اعلام کرده بود که خانم شورد به دلیل «بیماری»، به شرط تودیع وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی تا زمان برگزاری دادگاه آزاد خواهد شد، که به دنبال انتشار این خبر خانواده شورد اعلام کردند که توان پرداخت این وثیقه را ندارند و خواستار لغو قرار وثیقه شدند.

با این حال مسعود شفیعی به رادیوفردا گفته است که وثیقه مزبور تودیع شده و این در حالی است که وب‌سایت دادسرای عمومی تهران در این زمینه نوشته است که بازپرس پرونده ضمانت‌نامه‌ بانکی را دال بر تودیع وثیقه به دادستان تهران ارائه کرده که این ضمانت‌نامه مورد موافقت دادستان واقع شده و دستور آزادی خانم شورد صادر شده است.



پیش از این اخبار ضد و نقیضی در مورد امکان آزادی سارا شورد و در مواردی حتی «معاوضه» یا «مبادله» این سه شهروند زندانی آمریکایی منتشر شده بود و این در حالی است که مقامات قضایی تاکنون بارها امکان آزادی این سه نفر را قویاً رد و تأکید کرده بودند که تا پایان یافتن روند قضایی، هیچ یک از این سه آمریکایی زندانی در ایران آزاد نخواهند شد.

به گفته مقامات جمهوری اسلامی، سارا شورد، شین باور و جاشوا فتال در مردادماه سال گذشته، در منطقه مرزی کردستان عراق با ایران و حین عبور از خط مرزی عراق و ورود به خاک جمهوری اسلامی، توسط مأموران ایرانی دستگیر شدند و از سوی جمهوری اسلامی به «عبور غیرقانونی» به خاک ایران و «جاسوسی» متهم شدند.

این در حالی است که این افراد ضمن رد اتهام «جاسوسی» اعلام کرده‌اند که در حین کوهنوردی در مناطق کوهستانی مرزی، «به اشتباه» از مرز عبور کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG