لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

نماینده ویژه اوباما در امور خاورمیانه از سمت خود کناره‌گیری کرد


باراک اوباما در زمان معرفی جرج میچل به سمت نماینده ویژه خود در خاورمیانه
باراک اوباما در زمان معرفی جرج میچل به سمت نماینده ویژه خود در خاورمیانه
کاخ سفید تأیید کرد که جرج میچل، نماینده ویژه باراک اوباما در امور خاورمیانه، «به دلایل شخصی» از مقام خود کناره‌گیری کرده است. آقای میچل در نامه‌ای به رئیس جمهور ایالات متحده با اعلام این موضوع یادآور شده‌است که همچنان از دیدگاه‌های باراک اوباما در خاورمیانه حمایت می‌کند.

جرج میچل ۷۷ ساله که سناتور پیشین ایالات متحده و نیز میانجی مذاکرات صلح ایرلند شمالی است، از سال ۲۰۰۹ و همزمان با روی کار آمدن دولت باراک اوباما، به عنوان نماینده ویژه رئیس جمهور در خاورمیانه منصوب شد و در طول دو سال فعالیت خود در این سمت، تلاش‌های خود را مصروف به نتیجه رساندن مذاکرات صلح خاورمیانه کرد.

گرچه اکنون آقای میچل تصمیم به کناره‌گیری از این مقام را در شرایطی اعلام کرد که گفت‌وگوها میان اسرائیل و فلسطینی‌ها متوقف شده و چشم‌انداز روشنی در مورد از سر گیری این مذاکرات و دستیابی به صلح خاورمیانه در دست نیست.

آقای میچل در نامه اعلام کناره‌گیری خود یادآور شده است که در زمان آغاز به کار، پذیرش این مقام را مشروط به آن کرده بود که برای دو سال در آن خدمت کند.

جرج میچل همچنین در این نامه تأکید است که قویاً از دیدگاه باراک اوباما در دستیابی به صلحی جامع و فراگیر در خاورمیانه حمایت می‌کند و از رئیس‌جمهور آمریکا که به او فرصت داد بخشی از این فرایند باشد، تشکر کرده است.

بر اساس بیانیه کاخ سفید باراک اوباما در پاسخ به این درخواست تأکید کرده است که آقای میچل مشارکتی بی‌حد در تلاش برای دستیابی به صلح خاورمیانه داشته است.

آقای اوباما همچنین با تقدیر از خدمات افتخارآمیز جرج میچل، التزام عمیق وی به حل مناقشه و پیشبرد دموکراسی را ستوده است.

خدمات جرج میچل در سمت نماینده ویژه در امور خاورمیانه، همچنین مورد تقدیر هلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا قرار گرفته است.

آقای میچل که زمانی به عنوان سناتور دموکرات ایالت مین مشغول به خدمت بود، به دلیل تلاش‌هایش برای برقرار صلح در ایرلند شمالی به همراه بیل کلینتون، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، نامزد جایزه نوبل صلح شده بود.

وی در سال ۲۰۰۰ نیز از سوی جرج بوش، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، به عنوان مسئول کمیسیونی در مورد نزاع اسرائیلی-فلسطینی منصوب شد که گزارش نهایی این کمیسیون بر لزوم توقف شهرک‌سازی‌ها در سرزمین‌های اشغالی تأکید داشت.

استعفای آقای میچل از ۲۰ می، سی‌ام اردیبهشت ماه، عملی خواهد شد و در این مدت آن طور که هیلاری کلینتون اعلام کرده است دیوید هیل، معاون جرج میچل، نماینده موقت آمریکا در امور خاورمیانه خواهد بود.
XS
SM
MD
LG