لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۹

عسگراولادی: اگر موسوی و کروبی برگردند، آغوش نظام برای آنان باز است


حبیب‌الله عسگراولادی در کنار محمود احمدی‌نژاد، خرداد ۱۳۸۸
حبیب‌الله عسگراولادی در کنار محمود احمدی‌نژاد، خرداد ۱۳۸۸
حبیب الله عسگراولادی، از چهره‌های عمده اصول‌گرا در ایران و عضو ارشد حزب موتلفه اسلامی گفته است که اگر میرحسین موسوی و مهدی کروبی از موضع خود برگردند، «با آغوش باز جمهوری اسلامی و نظام روبه‌رو خواهند شد».

آقای عسگراولادی، شنبه ۱۸ آذر بار دیگر گفته است که نامزدهای معترض انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را «اهل فتنه» نمی‌داند و صرفا معتقد است «اهل فتنه آنها را محاصره کرده‌اند».

حبیب الله عسگراولادی در حال حاضر دبیرکل «جبهه پیروان خط امام و رهبری» است که بزرگ‌ترین ائتلاف اصول‌گرایان ایران است.

به گزارش خبرگزاری مهر، این چهره عمده اصولگرا در نشست هفتگی هواداران حزب موتلفه اسلامی که از احزاب اصلی نزدیک به حاکمیت در ایران است، گفته است: «آنها (آقای موسوی و آقای کروبی) هر وقت برگردند با آغوش باز جمهوری اسلامی و نظام روبرو خواهند شد.»
آیت‌الله علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی و اغلب اصول‌گرایان، اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ را «فتنه» می‌خوانند. شماری از این چهره‌ها نیز نامزدهای معترض به آن انتخابات و همچنین اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی را «سران فتنه» خوانده‌اند.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری گذشته، به نحوه برگزاری و نتایج این انتخابات اعتراض کردند. آنان از بهمن ماه ۱۳۸۹ بدون محاکمه در حبس خانگی بوده‌اند.

حبیب‌الله عسگراولادی که در سال‌های گذشته انتقادهایی هم به دولت محمود احمدی‌نژاد و سیاست‌های آن مطرح کرده است، یک هفته پیش در ۹ آذر ماه نیز با انتقاد از «کارهای زشت فتنه‌گران» پس از انتخابات مناقشه‌برانگیز سال ۸۸ گفته بود: «نمی‌گویم که نامزدها این کارها را کرده‌اند و در واقع بنده آن نامزدها را اهل فتنه نمی‌دانم. بلکه اهل فتنه دور آنها جمع شده‌اند».

حال او در سخنان اخیر خود گفته است که قصدش از آن صحبت‌ها، آن بوده است که نامزدهای معترض انتخابات ۸۸ «به خود بیایند» و به جمهوری اسلامی باز گردند.

آقای عسگراولادی گفته است که «شیاطین و در راس آنان آمریکا» بین این نامزدها با جمهوری اسلامی فاصله انداخته‌اند. او در عین حال گفته است «شیاطین»، عملکرد روسای جمهور، روسای مجلس و میرحسین موسوی در دوره نخست وزیری را زیر سوال برده‌اند.

محمود احمدی‌نژاد در جریان رقابت‌های انتخاباتی سال ۸۸، به‌فراوانی از عملکرد دولت آقای موسوی در سال‌های ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ و همچنین عملکرد دولت‌های اکبر هاشمی رفسنجانی و محمد خاتمی انتقاد کرد.

در سه سال گذشته و بعد از اعتراض میرحسین موسوی و مهدی کروبی به انتخابات ۸۸، انتقادها در رسانه‌های وابسته به حکومت در ایران درباره عملکرد دولت‌های آقای موسوی، آقای هاشمی رفسنجانی و آقای خاتمی بالاتر گرفته است.

در همین حال حبیب‌الله عسگراولادی در سخنان خود گفته است: «دولت‌های گذشته هر کدام خدماتی به انقلاب اسلامی داشته‌اند. نباید قدر و منزلت دولت‌ها را به خاطر خطاهای برخی روسای آن نادیده بگیریم یا انکار کنیم.»

این عضو شورای مرکزی حزب موتلفه اسلامی همچنین انتقاد کرده است «کسی که سابقه روشنی در انقلاب ندارد می‌گوید خدماتی که در این دولت شده با تمام تاریخ معاصر برابری می‌کند.»

ده روز پیش ۸ آذرماه اسفندیار رحیم‌مشایی، چهره نزدیک به محمود احمدی‌نژاد که آن‌زمان رئیس دفتر او نیز بود، در سخنانی گفت که حاصل عملکرد دولت محمودی احمدی‌نژاد «گاه با دو برابر زمان گذشته از دولت‌های دیگر و گاه با تمام زمان سپری‌شده از پیروزی انقلاب اسلامی و گاه با تمام تاریخ معاصر برابری می‌کند».

پیش از این در فروردین ماه امسال نیز عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران به «سران فتنه» توصیه کرده بود «به دامن نظام برگردند زیرا هنوز دیر نشده است».

اخیرا در ۷ آذرماه محمد موسوی خوئینی‌ها، عضو ارشد مجمع روحانیون مبارز، در سخنانی گفته بود: «می‌گویند اگر می‌خواهید در انتخابات شرکت کنید باید از فتنه ابراز بیزاری کنید. ابراز بیزاری یعنی چه؟ یعنی از آقایان مهندس موسوی و حجت‌الاسلام کروبی تبری بجوییم؟»

آقای موسوی خوئینی‌ها توضیح داده بود: «ما خودمان آقای موسوی را به عنوان کاندیدا معرفی کردیم و او مدعی است رایش را خورده‌اند و هنوز تکلیف این مسئله روشن نشده است چون یک طرف دعوا را بر کرسی نشانده‌اند و طرف دیگر را در خانه‌اش زندانی کرده‌اند. حالا ما از او برائت بجوییم تا بتوانیم در انتخابات شرکت کنیم و آنان همین داستان را دوباره تکرار کنند. کدام عقل سیاسی به ما اجازه این کار را می‌دهد؟ دین هم به ما چنین اجازه‌ای نمی‌دهد.»

به گفته این چهره عمده نزدیک به اصلاح‌طلبان، «می‌گویند از آقای خاتمی اعلام برائت کنید. تازه ول‌کن هم نیستند. از این سه تن [موسوی، کروبی و خاتمی] که ابراز برائت کردید می‌گویند از دیگران هم ابراز برائت کنید، از آنها که زندانی هستند هم ابراز برائت کنید وآخرش هم می‌گویند از خودتان و از گذشته‌تان هم اعلام بیزاری کنید. یعنی باید از همه اینها ابراز برائت کنید تا شما را قبول کنند. مرده‌شوی این قبول‌کردن را ببرد.»

روز اول آذر عباس‌علی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، گفته بود اعلام «برائت از فتنه و فتنه‌گران»، موجب رفع «بخشی از اتهامات» برخی افراد می‌شود و در آن صورت آنان می‌توانند در انتخابات ریاست جمهوری آینده نامزد شوند.
XS
SM
MD
LG