لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۱۲

مارگارت تاچر نخست وزیر سابق بریتانیا در سن ۸۷ سالگی درگذشت


مارگارت تاچر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا.
مارگارت تاچر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا.
سخنگوی مارگارت تاچر، نخست‌وزیر پیشین بریتانیا، خبر داد که خانم تاچر بامداد روز دوشنبه ۱۹ فروردین در سن ۸۷ سالگی و در اثر سکته مغزی فوت کرده‌است.

مارگارت تاچر پیش از این نیز چند سکته مغزی دیگر را تجربه کرده‌بود و پزشکان، یک دهه پیش ازاین به او توصیه کرده‌بودند تا به خاطر وضعیت سلامتی‌اش از نطق‌های عمومی پرهیز کند.

خانم تاچر آخرین بار در ماه دسامبر برای یک عمل کوچک مربوط به مثانه در بیمارستان بستری شده بود.

خانم تاچر تنها نخست وزیر زن بریتانیا بود و طولانی‌ترین زمان نخست وزیری این کشور در قرن بیستم را بر عهده داشت. مارگارت تاچر که سیاستمداری محافظه کار بود،‌ به دلیل نحوه‌ عمل و مبارزه‌اش با کمونیسم با نام «بانوی آهنین» نیز شناخته می‌شد.

please wait

No media source currently available

0:00 0:05:05 0:00
لینک مستقیم

مارگارت تاچر از سال ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ نخست‌وزیر بریتانیا بود و از او به عنوان شخصیتی یاد می‌شود که یک دوره از تاریخ بریتانیا را شکل داده‌است.

خانم تاچر از چندی پیش دچار آلزایمر شده بود و در سال‌های اخیر کمتر در انظار عمومی دیده می‌شد.

کاخ باکینگهام در بریتانیا روز دوشنبه اعلام کرد که ملکه الیزابت دوم از شنیدن خبر درگذشت خانم تاجر متاثر شده‌است و ملکه قصد دارد پیامی خصوصی برای تسلیت به خانواده او بفرستد.»

سیاستمداران دست راستی از او به خاطر بیرون آوردن اقتصاد بریتانیا از رکود تمجید می‌کنند اما چپگرایان وی را باعث «فروپاشی صنایع سنتی» و «تضعیف بافت اجتماعی» می‌دانند.

مارگارت تاچر در صحنه جهانی «روابط ویژه‌ای» با رونالد ریگان، رییس جمهور وقت ایالات متحده که نقش مهمی در فروپاشی شوروی داشت برقرار کرد. خانم تاچر در عین حال با ارتباط نزدیکتر کشورش با کشورهای دیگر اروپایی مخالف بود.

خانم تاچر در زمان تصدی‌اش بر منصب نخست‌وزیری بر رعایت اصول اخلاقی در سیاست، ملی‌گرایی و حقوق فردی تاکید داشت.

وی در سال ۱۹۷۶ در یک سخنرانی اعلام کرد که «روس‌ها به دنبال تسلط بر جهان هستند» و در آن زمان مطبوعات شوروی به او لقب «بانوی آهنین» دادند.

دولت او طی سال‌های ۱۹۷۹ تا ۱۹۹۰ شمار زیادی از صنایع ملی‌شده را خصوصی‌سازی کرد، اتحادیه کارگران که زمانی از نیروهای قوی در سیاست بریتانیا بود را شکست داد، آرژانتین را در نبرد جزایر فالکلند با شکست مواجه کرد، و برای پیوستن به ائتلاف نظامی غرب اعلام آمادگی کرد.

خانم تاچر پس از کناره گیری از قدرت، در سال ۱۹۹۲ لقب اشرافی «بارونس» را دریافت کرد و در سفرهای متعدد به ایالات متحده، تورهای سخنرانی در این کشور برگزار کرد و در کنار آن بنیادی نیز به نام «بنیاد تاچر» برای اشاعه فلسفه بازار آزاد تاسیس کرد.
XS
SM
MD
LG