لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۳

گزارشگران بدون مرز محدودیت‌های اینترنتی در ایران را محکوم کرد


گزارشگران بدون مرز می‌گوید ایجاد محدودیت‌های اینترنتی در ایران با تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی تعارض دارد
گزارشگران بدون مرز می‌گوید ایجاد محدودیت‌های اینترنتی در ایران با تعهدات بین‌المللی جمهوری اسلامی تعارض دارد
گزارشگران بدون مرز نسبت به تشدید محدودیت‌های اینترنتی در ایران و فشار به رسانه‌ها و فعالان رسانه‌ای در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم اعتراض کرد و گفت که ایران برای برگزاری «انتخابات پشت درهای بسته» با جهان قطع ارتباط کرده است.

بر اساس اطلاعیه این سازمان که روز سه‌شنبه، ۱۷ اردیبهشت، منتشر شد، اتصال به اینترنت در بسیاری از نقاط کشور از ابتدای هفته جاری بسیار سخت و ناممکن شده است و بخش عمده‌ای از نرم‌افزارهای دور زدن فیلترینگ، نظیر وی‌پی‌ان مسدود شده‌اند.

این اطلاعیه تشدید محدودیت‌های اینترنتی در ایران را به یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران پیوند می‌زند که کمتر از ۴۰ روز دیگر برگزار می‌شود و می‌نویسد، حکومت ایران در حالی که روزنامه‌ها را «تحت مهار خود دارد و با ارسال پازاریت بر روی امواج رادیو و تلویزیون‌های ماهواره‌ای در پخش برنامه‌های آنان اخلال ایجاد می‌کند [این‌بار می‌خواهد] اینترنت را نیز قطع کند که ابزاری مهم برای اطلاع‌رسانی در ایران است.»

در روزهای اخیر گزارش‌های متعددی درباره سخت شدن دسترسی به اینترنت در ایران منتشر شده بود به‌طوری که گفته می‌شود، نرم‌افزارهای فیلترشکن هر چند دقیقه یک‌بار قطع می‌شوند و حتی وی‌پی‌ان‌ها نیز از کار افتاده است.

در تحلیل این اتفاق برخی از کاربران به انتخابات ریاست جمهوری ایران اشاره کرده‌اند و از جمله روزنامه قانون به نقل از یکی این کاربران نوشت: «فقط در ايران اتفاق می‌افتد؛ انتخابات می‌آيد، اينترنت می‌رود.»

اکنون گزارشگران بدون مرز فارغ از همه این تحلیل‌ها می‌گوید ایجاد چنین محدودیت‌هایی در تعارض با تعهدات بین‌المللی ایران است که به عضویت اتحادیه جهانی ارتباطات سازمان ملل درآمده است.

در اطلاعیه این سازمان آمده است: «رهبران نظام باید به گفتمان دوگانه خود پایان دهند. آنها در برابر جامعه جهانی، متعهد به گردش آزاد اطلاعات می‌شوند، اما در ایران، آپارتاید دیجیتال را به مردم تحمیل می‌کنند.»

این اطلاعیه سپس به بازداشت علی غزالی، مدیر سایت خبری «بازتاب امروز» و توقف فعالیت‌های این وبسایت اشاره می‌کند که پس از انتشار گزارشی درباره انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ و ابهاماتی که درباره صحت نتیجه آن وجود دارد، اتفاق افتاد.

هفته گذشته، وبسایت بازتاب امروز گزارشی منتشر کرد با این مضمون که فردای انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ یکی از مقامات عالی‌رتبه جمهوری اسلامی در تماسی تلفنی به محمود احمدی‌نژاد می‌گوید که «رای واقعی او در انتخابات حدود ۱۶ میلیون بوده و نظام ۸ میلیون رای به نفع او اضافه کرده است».

این گزارش بیان می‌کرد که آقای احمدی‌نژاد نوار چنین مکالمه‌ای را در اختیار دارد تا از آن به عنوان اهرم فشار بر شورای نگهبان برای تایید صلاحیت اسفندیار رحیم‌مشایی، نامزد مورد حمایت او در انتخابات امسال، استفاده کند.

اما در نهایت «بازتاب امروز» بهای سنگینی برای گزارش خود پرداخت، به‌طوری که وبسایت آن برای پنجمین بار در سه سال گذشته از دسترس خارج شد و مدیر آن نیز به اتهام «تشویش اذهان عمومی» به زندان اوین رفت.

گزارشگران بدون مرز در اطلاعیه خود به وضعیت روزنامه‌نگاران زندانی در ایران اشاره می‌کند و به‌طور مشخص از سعید مدنی، سیامک قادری و ابوالفضل عابدینی‌نصر نام می‌برد که به سلول‌های انفرادی بند امنیتی ۲۴۰ زندان اوین منتقل شده اند.

بر اساس این اطلاعیه، اتهام این زندانیان اعتراض به دخالت جواد مومنی، معاون زندان اوین، در اداره امور بند زندانیان است و آنها فقط به‌خاطر این مسئله «تحت فشار گرفته‌اند و از همه حقوق خود محروم شده‌اند».

گزارشگران بدون مرز در نهایت آن‌چه را که «نقض فاحش حقوق بشر در زندان‌های جمهوری اسلامی» می‌خواند، محکوم کرده است.
XS
SM
MD
LG