لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۱

تظاهرات اعتراضی به تبرئه یک مامور پلیس در نیویورک


تظاهرات اعتراضی در شهر نیویورک؛ روی مقوا نوشته شده است: «عدالت برای گارنر»
تظاهرات اعتراضی در شهر نیویورک؛ روی مقوا نوشته شده است: «عدالت برای گارنر»

شبکه خبری سی‌ان‌ان و ديگر منابع خبری آمريکا، از تظاهرات گسترده اعتراضی در شهرهای نيويورک، فيلادلفيا، واشنگتن و اوکلند خبر می‌دهند. هزاران نفر در اين شهرها به تصميم هيئت منصفه برای بی‌گناه شناختن مامور پليس سفيدپوستی که در جريان بازداشت منجر به مرگ يک مرد سياه‌پوست دخالت داشت، اعتراض دارند.

به گزارش سی‌ان‌ان، صدها معترض در ساعات پايانی چهارشنبه ۱۲ آذر به وقت محلی، در نقاط مختلف نيويورک راهپيمايی اعتراض آميز برپا کردند.

اعتراض آنها به تصميم هيئت منصفه دادگاهی در نيويورک است که دنيل پانتاليو، يک افسر پليس سفيدپوست اين شهر را در جريان مرگ اريک گارنر سياه‌پوست، بی‌گناه تشخيص داد.

آقای گارنر که به گفته پليس به فروش غير قانونی سيگار متهم بود، در ماه ژوئيه سال جاری، در برابر بازداشت خود مقاومت کرد. ويدئويی که از صحنه بازداشت اين مرد سياه‌پوست در اينترنت منتشر شده، نشان می‌دهد که چند مامور پليس تلاش می‌کنند با زمين انداختن آقای گارنر به او دستبند بزنند اما يک افسر بازوی خود را برای چند ثانيه دور گلوی او گره می‌زند.

در اين ويدئو، صدای اريک گارنر شنيده می‌شود که به زحمت فرياد می‌زند: «نمی‌توانم نفس بکشم». اين مرد سياه‌پوست که به آسم مبتلا بود، دقايقی بعد پس از انتقال به بيمارستان درگذشت.

اما علی‌رغم وجود اين شواهد و نظر پزشکی قانونی که مرگ آقای گارنر را ناشی از «فشار بر سينه و قرار گرفتن در وضعيتی خطرناک» عنوان کرده، هيئت منصفه تصميم گرفته است که عليه افسر پليس اعلام جرم نکند.

اين در حالی است که گره زدن بازو دور گلو و گردن متهم برای بازداشت او، سال‌هاست که در اداره پليس نيويورک غير قانونی اعلام شده است.

با وجود نظر هيئت منصفه، اريک هولدر، وزير دادگستری آمريکا از تحقيقات جداگانه فدرال در رابطه با مرگ اريک گارنر خبر داده است.

خبرگزاری اسوشيتدپرس نيز نظر چند استاد حقوق در دانشگاه‌های مختلف آمريکا را منتشر کرده که از حکم هيئت منصفه اظهار ياس و نارضايتی کرده‌اند.

«نمی‌توانم نفس بکشم» که آخرين سخنان اريک گارنر پيش از مرگ بود حالا به شعار معترضان در شهرهای مختلف آمريکا تبديل شده است.

باراک اوباما، رئيس جمهور ايالات متحده آمريکا، بيل دی‌بلاسيو، شهردار نيويورک و وکيل خانواده گارنر نيز از حکم هيئت منصفه، ابراز ياس کرده‌اند.

اعتراضات در چند شهر آمريکا به اين حکم، تنها چند روز پس از آن بيان می‌شود که هيئت منصفه دادگاه ايالت ميسوری، در حکمی کاملا مشابه، دارن ويلسن، افسر پليس سفيدپوست که مايکل براون، نوجوان سياه‌پوستی را با شليک ۱۲ گلوله به قتل رسانده بود، بی‌گناه شناخت.

اين حکم نيز با تظاهرات اعتراضی و آشوب‌هايی در شهرهای مختلف آمريکا روبرو شد.

XS
SM
MD
LG