لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۱۹

«کامپیوترهای ایران بزرگ‌ترین هدف نرم‌افزار جدید جاسوسی»


یک شرکت روسی امنیت سایبری می‌گوید که نرم‌افزارهای جاسوسی جدیدی را کشف کرده که در هارد دیسک تولیدات دیجیتال برخی شرکت‌ها پنهان شده و امکان شنود و جاسوسی از اکثر رایانه‌های جهان، از جمله ایران را فراهم می‌آورد.

گزارش شرکت کاسپرسکی روز دوشنبه، ۲۷ بهمن در خبرگزاری رویترز بازتاب پیدا کرده و عنوان می‌کند این برنامه جاسوسی تنها بخشی از یک برنامه گسترده است که با حملات سایبری استاکس‌نت علیه تاسیسات هسته‌ای ایران ارتباط دارد.

بر اساس این گزارش، کامپیوترهای شخصی در ۳۰ کشور جهان آلوده به یک یا چند برنامه جاسوسی هستند که آلوده‌ترین این کشورها نیز ایران است و پس از آن کشورهای روسیه، پاکستان، افغانستان، چین، مالی، سوریه، یمن و الجزایر قرار دارند.

وسترن دیجیتال، سیگیت و توشیبا از جمله شرکت‌هایی هستند که کاسپرسکی عنوان می‌کند تولیدات آنها آلوده به نرم‌افزارهای جاسوسی است.

به گفته این شرکت، نهادها و افرادی که هدف این برنامه جاسوسی قرار گرفته‌اند، نهادهای دولتی و نظامی، شرکت‌های مخابراتی، بانک‌ها، شرکت‌های انرژی، پژوهشگران هسته‌ای، رسانه‌ها و فعالان اسلام‌گرا هستند.

در گزارش کاسپرسکی از هیچ کشوری به‌طور مشخص نام برده نشده که پشت این برنامه جاسوسی قرار دارد، اما چنان‌چه رویترز می‌نویسد ربط دادن آن به پروژه استاکس‌نت، نظرات را متوجه آژانس امنیت ملی آمریکا می‌کند.

بدافزار استاکس‌نت و حملات آن علیه تاسیسات هسته‌ای ایران سال ۱۳۸۹ علنی شد در حالی که گزارش رسانه‌های غربی و ایرانی حکایت از نقش دولت آمریکا در آن داشت.

از جمله روزنامه نیویورک‌تایمز نوشت که این حملات از چهار سال قبل از آن با حکم جورج بوش، رئیس جمهور وقت آمریکا آغاز شد و در دوره ریاست جمهوری باراک اوباما شدت یافت.

رویترز عنوان می‌کند که اساساً این آژانس امنیت ملی آمریکا است که مسئولیت گردآوری اطلاعات الکترونیک را در آمریکا بر عهده دارد.

یکی از کارمندان پیشین آژانس امنیت ملی آمریکا نیز در گفت‌وگو با این خبرگزاری گزارش و تحلیل شرکت کاسپرسکی را تایید کرده است.

همچنین یکی از ماموران سابق امنیتی آمریکا تاکید داشته که آژانس امنیت ملی آمریکا به «تکنیک باارزش» پنهان ساختن نرم‌افزار جاسوسی در هارد دیسک‌ها دست پیدا کرده است.

رویترز می‌نویسد که سخنگوی آژانس امنیت ملی آمریکا به این خبرگزاری گفته که آژانس از گزارش کاسپرسکی مطلع است. وی اما از اظهار نظر درباره این گزارش خودداری کرده است.

شرکت کاسپرسکی پیش از این نیز بارها از وجود طرح و برنامه‌های جاسوسی گزارش داده بود و از جمله سال ۱۳۹۱ عنوان کرد که دست‌کم سه بدافزار جاسوسی را کشف کرده که اطلاعات کامپیوترهای ایران را در مقیاس گسترده به خارج از کشور منتقل می‌کند.

XS
SM
MD
LG